וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון ידידי כדור הארץ: הבנק העולמי פועל בניגוד לנהלים בנוגע לסקר מובל השלום

שרון קדמי

11.12.2006 / 12:31

הפרויקט מיועד להזרים מים לים המלח, להתפיל מים עבור ירדן והרשות הפלשתינית, ולייצר חשמל



ארגון ידידי כדור הארץ המזרח התיכון התריע בפני מדינות תורמות המשתתפות בפסגת ים המלח, המאורגנת על ידי הבנק העולמי השבוע בירדן, כי הנחיות שניתנו לבדיקת פרויקט של הבנק העולמי (Terms of Reference) עלולות להוות הפרה של הנהלים הפנימיים של הבנק.



על פי התכנון של פרויקט מובל השלום (תעלת הימים), המוערך בהיקף כולל של 4-3 מיליארד דולר, תצא מאיזור מפרץ אילת תעלה בצדו הירדני של הגבול, עד לנקודה הגבוהה ביותר באיזור באר מנוחה-פארן מהצד הירדני, ומשם תוזרם לכיוון ים המלח תוך ניצול הפרשי הגובה של כ-600 מטר. אורך התעלה שתיכרה בצד הירדני הוא כ-180 קילומטר, מתוכם 134 קילומטר בתעלה מקורה.



הפרויקט מיועד להזרים מאות מיליוני מ"ק מים בשנה מים סוף לים המלח, להתפיל מים עבור ירדן והרשות הפלשתינית, ולייצר חשמל עבור ישראל, ירדן והפלשתינים. אתמול הושקה בדיקת ההתכנות הכלכלית של הפרויקט בכנס של המדינות התורמות לביצוע הבדיקה בירדן, בהיקף של 15 מיליון דולר.
לדברי מנכ"ל ארגון ידידי כדור הארץ (ארגון ישראלי-ירדני-פלשתיני העוסק בנושאי סביבה משותפים), גדעון ברומברג, ידידי כדור הארץ אינם מתנגדים בהכרח להקמת התעלה, אולם לפני היציאה לפרויקט - שהוא בבחינת "שינוי סדרי עולם" - יש לבחון את ההשפעות לגבי מספר שאלות חשובות.



בארגון ידידי כדור הארץ טוענים כי לפי הבנק העולמי, הפרויקט הקרוי תעלת הימים "יציל את ים המלח", זאת על ידי העברת מי ים ממפרץ אילת לים המלח. רעיון זה שנוי במחלוקת קשה, עקב הסכנה שהוא מהווה לשלוש מערכות אקולוגיות: מפרץ אילת, עמק הערבה וים המלח עצמו. הבנק העולמי מסרב לבחון אלטרנטיוות לפרויקט, כדוגמת שיקום חלקי של הזרימה הטבעית בנהר הירדן הדרומי. זאת, למרות שנהלי הבנק מחייבים בחינת חלופות.



"עניין זה נוגע ישירות לאמינות הבנק העולמי", אמר מונקט' מהייר, המנהל הירדני של ידידי כדור הארץ המזה"ת. "איננו דורשים מהבנק ללכת לקראתנו בבחינת החלופה של נהר הירדן הדרומי, אלא למלא את חובתו בהתאם לנהלי הבנק עצמו".



"האחריות על מצבו העגום של ים המלח מוטלת על כתפי ממשלותינו אנו. הן אלו שלקחו את מי הירדן שהזינו את ים המלח מאז ומתמיד. אם הבנק העולמי היה פועל על פי נהליו הוא, הוא היה בודק את האפשרות של הצלת ים המלח על ידי שיקום חלק מזרימת הנהר ההיסטורית", אמר גדעון ברומברג, המנהל הישראלי של ידידי כדור הארץ המזה"ת.



נציגת הבנק העולמי דחתה אתמול (א') בכנס את טענות ארגון ידידי כדור הארץ, ואמרה כי תפקידו של הסק הוא לבדוק בדיוק את השאלות אותן מעלה הארגון, וכי אין בכוונת הבנק לסייע לפרויקט אם יסתבר, כי אין לו התכנות כלכלית או כי חסרונותיו עולים על יתרונותיו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully