וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל קומברס: כל חברה ישראלית שנמכרה היא כישלון

גיא גרימלנד

11.12.2006 / 18:11

ביקורת בוועידת ישראל לעסקים על תרבות האקזיטים. איתן ורטהימר: "אין לחברות סבלנות"

כל הנוכחים בפאנל שעסק בנושא מכירת חברות ישראליות לתאגידים בינלאומים - ההיבט הציבורי - בוועידת ישראל לעסקים, התבטאו בביקורתיות לגבי הצעדים שצריכים להינקט כדי שמדינת ישראל תהפוך למעצמת היי-טק. בסופו של דבר, הסכימו כל הנוכחים - ד"ר אלי אופר, המדען הראשי; עו"ד שרון אמיר, ממשרד עו"ד נשיץ ברנדס; זאבי ברגמן, מנכ"ל קומברס; שלמה דוברת, שותף ומייסד כרמל ונצ'רס ויו"ר ECI, איתן ורטהימר, יו"ר ישקר; ובני לנדא, מייסד אינדיגו ויו"ר לנדא ונצ'רס - כי אם ישראל לא תתעשת במהרה, היא תמצא את עצמה כמדינה המפעילה כלכלת עולם שלישי.

החריף שבדוברים היה ברגמן, שציין כי ישראל הולכת ומתרפסת בפני משקיעים זרים במקום לדאוג שהחברות המקומיות יצמחו. "זה נובע מהתחושה שאנחנו נחותים. הרשויות עוסקות במתן כבוד לזרים. ניסינו להיפגש עם שר האוצר, אבל הוא היה עסוק כי היה צריך להיפגש עם נציג מ-HP שרכשה את מרקורי. זו תפיסה של התבטלות". ברגמן הבהיר כי צריך לדאוג שהחברות יישארו בארץ. "יש כאן חגיגות אחרי כל אקזיט, אבל בסופו של דבר כל חברה שנמכרה היא כישלון".

לנדא ציין כי האקזיטים האחרונים שהתפרסמו בכלי התקשורת יוצרים תחושה של אופוריה. הון זר מושקע בישראל, הכלכלה פורחת, בעוד שלמעשה ישראל בדרך להפוך למדינת עולם שלישי. לנדא ציין כי ישראל אינה מעודדת חברות זרות להשקיע בישראל, מבחינת היבטי מיסוי וביצירת תמריצים נוספים. לדבריו, ישנם שני חסמים בולטים לכלכלה הישראלית: צמצום החוב הלאומי של מדינת ישראל, והאחוז הגבוה של ילודה בישראל.

דוברת ציין כי בניגוד לסיסמאות שנזרקות בנוגע לשליליות הכרוכה ביציאה לאקזיטים, "צריך להבין שלעתים, חברות ישראליות לא יכולות שלא להימכר בשווקים מסוימים". לדבריו, ישראל משקיעה במחקר ובפיתוח, אך אין מודעות לייצור. דוברת הדגיש כי בניגוד לדעה הפופולרית על כך שצריך גם נוקיה ישראלית, רצוי שיהיה מספר רב של חברות בינוניות במקום אחת גדולה - שכן "כאשר נוקיה תצטנן - כלכלת פינלנד תחלה".

"לאחרונה מדברים על בועה. האם בועת אוכלי הסושי בהרצליה מגיעה לפריפריה? התשובה היא לא", אמר דוברת. "אין כאן זרימה של חברות רב לאומיות. הן רוכשות מרכזי מחקר ופיתוח, אבל לא מקימות מרכזי מחקר ופיתוח".

ד"ר אלי אופר, המדען הראשי, ציין כי בסופו של דבר עדיף למדינה שיותר חברות זרות ירכשו כאן חברות סטארט אפ ישראליות, שכן לו לא היו רכישות אלה - החברות של היזמים הישראלים היו נעלמות. "אקזיטים אינם דבר רע. אם לא ירכשו חברות - הן ימותו". אופר ציין כי לא תקום כאן תעשיית ביוטק ישראלית אם לא יהיה סיוע מסיווי של המדינה, לצד מעורבות של חברות רב לאומיות.

גם ורטהימר הסכים עם ברגמן בנוגע למהירות הגדולה שבה רצים היזמים לאקזיט. "יש כאן חברות רבות שגומרות את המשחק קצת יותר מוקדם. אין להן סבלנות לחכות ולראות אם יהפכו למשהו גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully