וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: נתניהו אחראי רק לשליש מהשיפור במשק

טל לוי

12.12.2006 / 15:32

בנק ישראל: הסחר העולמי והשיפור במצב הבטחוני משמעותיים ליצירת צמיחה מתמשכת במשק הישראלי

בדיקת הגורמים שתרמו למעבר ממיתון שהתרחש בין הרבעון האחרון של 2000 עד אמצע 2003 לצמיחה שהחלה מהמחצית השנייה של 2003 עד היום, מראה כי שני שלישים מהגורמים שהשפיעו חיובית על הצמיחה התקבלו מהמשתנים החיצוניים - שיפור במצב הבטחוני וצמיחת הסחר העולמי. שליש התקבל כתוצאה מהורדת שיעורי המס ושיפור במדיניות המקרו-כלכלית - צעדים המיוחסים לתקופת כהונתו של בנימים נתניהו כשר אוצר.

"הסחר העולמי, העלייה והשיפור במצב הבטחוני הם גורמים משמעותיים ליצירת צמיחה מתמשכת במשק הישראלי", כך אומרים ד"ר קרנית פלוג וד"ר מישל סטרבצ'ינסקי ממחלקת המחקר של בנק ישראל.

צמיחה מתמשכת מוגדרת כתקופה בה הצמיחה לנפש עולה בשיעור שמעל ל-3% בממוצע לשנה במשך ארבע שנים או יותר. על פי המחקר, מאז שנות ה-60 היו במשק הישראלי ארבע תקופות של צמיחה מתמשכת, לרבות התקופה הנוכחית החל מהמחצית השנייה של 2003. זאת, בהנחה שהצמיחה במשק תימשך גם בשני הרבעונים הקרובים.

המחקר טוען גם, כי להימצאות בתקופה של צמיחה מתמשכת ("צמיחה בת-קיימא") תורמים הן גורמים המגבירים את היצע התוצר והן גורמים המעלים את הביקושים לתוצר. בין הגורמים המגבירים את היצע התוצר ניתן למנות את צבירת הוותק של העולים בשוק העבודה, ההשקעה הציבורית והשיפורים הטכנולוגיים המיובאים מחו"ל. בין המשתנים המגדילים את הביקושים ניתן למנות את הסחר העולמי, התוצר בארה"ב והמצב הבטחוני במשק.

עוד נמצא במחקר, כי משתני המדיניות תורמים למעבר לצמיחה בת-קיימא, אך למשתנים החיצוניים - משתנים שאין למדיניות הכלכלית בישראל יכולת להשפיע עליהם כגון הסחר העולמי והצמיחה בארה"ב - יש השפעה מכרעת במעבר לצמיחה מתמשכת. בין משתני המדיניות הבולטים התורמים לצמיחה מתמשכת: הקטנת שיעור המס, בעיקר המס הישיר (מס הכנסה ומס חברות), והשיפור בניהול המדיניות המקרו-כלכלית. שיפור זה מתבטא בהורדת האינפלציה, קיום משמעת פיסקלית וליברליזציה בתחום מטבע חוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully