וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת ענק: אפיקס עשויה לקבל 1.2 מיליארד דולר עבור פיתוח 4 תרופות

גיא גרימלנד

12.12.2006 / 16:47

החברה חתמה על הסכם למסחור התרופות עם גלקסו-סמית'קליין; בשלב ראשון תקבל אפיקס 35 מ' ד'



בחודש ספטמבר האחרון הצהירה חברת QBI הישראלית על "העסקה הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם בתעשיית הביוטק הישראלית". אז חתמה החברה על הסכם, לפיו פייזר תרכוש זכויות על גן הגורם עיוורון שגילתה QBI. היקף העסקה הוערך בזמנו במאות מיליוני דולרים, כאשר החברה הישראלית צפויה לקבל את הכסף לפי אבני דרך שנקבעו, בטווח של שנתיים-שלוש. כיום מגיעה עסקת ענק נוספת בענף הביוטק הישראלי. הפעם מדובר באפיקס - חברה ישראלית אמריקאית, שחתמה על שיתוף פעולה עם ענקית התרופות הבריטית גלקסו-סמית'קליין (GSK) למסחור ארבעה פרויקטים שונים לפיתוח ושיווק תרופות אתיות.



אחד הפרויקטים כולל תרופה (PRX-03140) לטיפול במחלת אלצהיימר, הנמצאת בשלב שני של ניסויים קליניים. שלושת הפרויקטים הנוספים טרם הוחלטו, אבל כאמור, הללו יתבססו על הטכנולוגיה של אפיקס לפיתוח תרופות. בשלב ראשון תקבל אפיקס 35 מיליון דולר, כאשר 17.5 מיליון דולר יגיעו באמצעות רכישת כ-3 מיליון מניות GSK. הדובדבן שבקצפת מגיע מתשלומים עבור השגת אבני דרך, שמסתכמים בסכום עתק של 1.2 מיליארד דולר. השגת אבני דרך מתבססת על התקדמות בפיתוח ארבעת הפרויקטים. בנוסף אפיקס תקבל גם תמלוגים בערכים דו-ספרתיים על מכירות שתבצע GSK במוצרים שפותחו בשיתוף פעולה בין שתי החברות.



"שיתוף הפעולה הנוכחי מהווה עסקת ענק. זו אחת העסקות הגדולות ביותר בענף הפארמה והביוטק האמריקאי בשנים האחרונות, וככל הנראה הגדולה ביותר בישראל", ציין אורן בקר, אחד היזמים של החברה, המשמש כיום כמדען טכנולוגיה ראשי באפיקס. "חברות הפארמה הגדולות טובות בפיתוח תרופות בשלבים קליניים מאוחרים. במסחור ואישור התרופות. לאפיקס יש יכולת טובה לפתח תרופות בשלב מוקדם. כל אחד מתמחה בתחומים שבהם הוא מצטיין", הוסיף חן שור, מנהל עסקים ראשי בחברה. שור מציין כי שיתופי הפעולה שאפיקס חתמה עליהם השנה יגיעו למעל 55 מיליון דולר במזומן ומעל 1.5 מיליארד דולר - בהתאם להשגת אבני דרך".



בהתאם להסכם, אפיקס תפתח את התרופות עד לשלב הוכחה קלינית (עד שלב II לרוב). מנקודה זו, תהיה ל-GSK אפשרות לממש את הזכות שלה לרישיון לכל מוצר להמשך פיתוח ומסחור בכל העולם. לאפיקס תהיה אפשרות לקדם יחד עם GSK כל מוצר בארצות הברית.



זו לא עסקת הענק היחידה שאפיקס חתמה עליה השנה ובחודש אוגוסט האחרון חתמה על עסקה עם ענקית הביוטכנולוגיה אמג'ן, במסגרתה קיבלה 20 מיליון דולר באופן מיידי ועד 275 מיליון דולר לפי אבני דרך.



אפיקס האמריקאית חתמה בחודש אפריל האחרון על מיזוג עם פרדיקס הישראלית עבור 125 מיליון דולר. החברה הוקמה בנובמבר 2000 על בסיס טכנולוגיה שפיתחו בקר ושרון שחם, העוסקת בפיתוח שיטות חישוביות לפתירת בעיות בפיתוח תרופות. החברה פיתחה מודל תלת ממדי המסייע לזהות אילו מולקולות מתאימות לאילו משפחות ותתי משפחות של חלבונים. שתי דמויות דומיננטיות נוספות שהיו מעורבות בעבר בחיי החברה הן: פרופ' חיים אביב, מייסד פארמוס; וסילביה נוימן, שלאחרונה הודיעה על עזיבתה.



התרופה הראשונה שאפיקס, פיתחה - ונמצאת כיום בשלב שני של ניסויים קליניים בבני אדם - היא תרופה לטיפול בדיכאון וחרדה. לאפיקס כמה תרופות נוספות. אחת מהן היא תרופה לטיפול ביתר לחץ דם בריאות שכרגע נמצאת בשלב שני ניסויים קליניים. תרופה אחרת מיועדת לטיפול בפגיעות קוגנטיוויות כתוצאה מאלצהיימר (אחד הפרויקטים שעליהם חתמה עם GSK). תרופה שלישית מיועדת לטיפול בהשמנה ונמצאת כרגע בניסוי קליני.



מניית אפיקס נסחרת לפי שער של 5.52 דולר למניה (לפני ההודעה על העסקה הנוכחית). החברה נסחרת לפי שווי שוק של 160.95 מיליון דולר. החברה דיווחה ברבעון השלישי על הכנסות של 1.3 מיליון דולר. ההפסד הנקי עמד על 133.1 מיליון דולר (בעקבות המיזוג עם פרדיקס).


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully