וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפיכה הבאה בשוק הגמל? בארה"ב הן כבר מנהלות 3.5 טריליון דולר - גם בישראל ניתן לנהל קופת גמל בניהול אישי

חגי עמית

12.12.2006 / 18:43

בקופה החדשה יהיה החוסך רשאי להחליט היכן הוא רוצה שכספי הגמל שלו יושקעו



ברוב טקס הודיע אתמול אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון על כך שלראשונה בישראל תתאפשר הפעלתן של קופות גמל בניהול אישי. בישראל אולי מדובר על מוצר חדש, אשר מחכה לבית ההשקעות הראשון שישיק אותו, אבל בארה"ב, למשל, מנהלים מוצרים מקבילים טריליוני דולרים (3.475 טריליון דולר ב-2004) וחולשים על יותר מרבע מהשוק הפנסיוני במדינה.



כאילו לא די במגוון האפשרויות העומדות בפני החוסך הפנסיוני - קופות הגמל הרבות הנפתחות בהמונים, התחרות הגוברת וחופש המעבר בין קופה לקופה שנועד להכריח את המשקיע "לשבור את הראש" ולהבין מהי קופת הגמל הנכונה בשבילו, באה קופת הגמל האישית ומציעה לחוסך לנהל בעצמו את חיסכון הגמל שלו. בקופה החדשה יהיה החוסך רשאי להחליט אם הוא רוצה שכספי הגמל שלו יושקעו במניות, קרנות נאמנות, אופציות סחירות, תעודות סל לשווקים מתעוררים ושאר נכסים סחירים - בהתאם למגבלות שהגדיר האוצר.



אם בעל הקופה האישית לא ירצה לשבור את הראש בניהול הקופה הוא יוכל לבחור במנהל תיקים אותו הוא מעריך, ולמסור בידיו את ניהול קופת הגמל שלו. בתסריט כזה תיווצר מערכת יחסים משולשת שתורכב מהחוסך, החברה המתפעלת את קופת הגמל ומנהל התיקים. "משמעות המוצר הזה היא שהאחריות על הקופה עוברת במלואה לחוסך. הוא מקבל את מלוא הסמכות, אין כבר ועדות השקעה ודירקטוריון שאפשר להאשים אותן", אמר אתמול אריק פרץ, סגן בכיר של המפקח על הביטוח באוצר.



האם זה לא יעלה את רמת הסיכון בפיק החיסכון הפנסיוני?



"זה לא מוצר בשביל הסבתא, אלא לאנשים שיש להם כסף, הבנה, והבנה בעולם ההשקעות".



והחוסך לא ישלם יותר דמי ניהול - גם למתפעל הקופה וגם למנהל התיקים?



"זה דווקא ייצור יותר תחרות. מנהלי התיקים יגבו פחות כסף - שכן ייפתח בפניהם שוק חדש לגמרי, והם ירדפו אחרי הלקוחות. לראשונה יתאפשר לחוסך להפריד בין עלויות התפעול לבין מרכיב העלויות שנוגע לניהול ההשקעות", אמר פרץ. "זה גם מוצר שמייצר ניידות תמידית שכן מתפעל הגמל חייב לאפשר לחוסך לעבור בין המסלולים".



יש בתי השקעות שכבר פנו אליכם כדי להשיק את המוצר?



"אני לא יודע על מישהו שמתקדם בכיוון. אבל אני מעריך שתוך מקסימום שלושה חודשים יהיה מישהו שירים את המוצר הזה".



באוצר אמרו אתמול כי מטרת ההשקה היא להגדיל את אפשרויות הבחירה של החוסך, להגביר את התחרות בשוק הפנסיוני, לבזר את מספר מקבלי החלטות ההשקעה, ולגרום לפיתוח מוצרים נוספים. כשמדובר על מנהל תיקים שינהל את הקופה - יווצר מצב שבו מתפעל הגמל יהיה אחראי על תפעול הקופה - המיסוי שלה, המשיכות וניהול החשבון. על המנהל יחולו הוראות חוק ניהול תיקים - כגון דיווח רבעוני, אישור מראש של עסקות מסוכנות והודעות על ניגוד עניינים.



בחינה של המצב בשוק האמריקאי כיום, מעלה כי התחרות שם נעה סביב דמי הניהול, שעות השירות, דרכי הגישה ותדירות הרווח. מנהלי קופות עימם דיברנו הביעו ספק לגבי כדאיות הכניסה לתחום.
"המשמעות עבורנו כחברה מנהלת היא שניאלץ להקים מערך שלם של ממשק עם מנהלי תיקים שמספקים הוראות קנייה ומכירה. זו מערכת מחשובית לא פשוטה שצריך לקיים. בנוסף לכך הדיווחים השוטפים שיצטרכו לספק לאוצר לגבי התנועות בקופות הם לא פשוטים", העריך אתמול מנהל גמל בכיר בשוק. האוצר דורש ממנהלי הקופות לספק לו דיווחים תקופתיים "אגרגטיוויים" - מצרפיים, שיספקו את סך הנתונים בקופות האישיות.



"הצד של ניהול השקעות עבור קופת הגמל של הלקוח הוא כדאי למנהלי הגמל. ההתאמה לכלל מנהלי התיקים החיצוניים - היא בעייתית. האם מישהו ילך על זה? מי שיכול לפתח מערכות כאלה זה הגופים הגדולים. מי שייהנה בוודאות מהסיפור הזה הם מנהלי תיקים. זו בעיה כי לקחו לכאן מוצר מחו"ל, ומנסים להתאים אותו לארץ עם קריטריונים אחרים מאשר שם", אמר הגורם. "אם הכל ייעשה דרך האינטרנט - זה יותר פשוט".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully