וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שדחתה שתי הנפקות אג"ח הצליחה חברת חשמל להשלים גיוס של כ-555 מיליון שקל;

שרון שפורר

12.12.2006 / 19:12

כך נודע ל-TheMarker; קיבלה ביקושים של כ-760 מיליון שקל; את ההנפקה הובילו תמיר פישמן חיתום



חברת חשמל גייסה היום כ-555 מיליון שקל בהנפקה פרטית של שתי סדרות אג"ח למשקיעים מוסדיים. כך נודע ל-TheMarker. סדרה אחת צמודת מדד במח"מ של כ-8 שנים והשנייה שקלית בעלת מח"מ של כ-7 שנים.



הביקושים במכרז הסתכמו כמעט בכ-760 מיליון שקל. את ההנפקה הובילה חברת החיתום של בית ההשקעות תמיר פישמן - תמיר פישמן חיתום.



לפני פחות מחודשיים - בסוף אוקטובר - חשף TheMarker כי חברת חשמל נקלעה לקשיים תזרימיים והורתה לבתי ההשקעות שם מנוהלים כספיה למכור את התיקים ולהחיזר לה את הכספים שהגיעו להיקף של כ-1.5 מיליארד שקל לצורכי נזילות שוטפת.



מצב זה הביא לכך שחברת החשמל תלויה מאוד בהנפקת אג"ח - אבל החברה לא גייסה זמן רב שכן בשוק ההון לא ששו לספק לה מימון. מסיבה זו היא דחתה פעמיים הנפקות ביולי - כשהסיבות הרשמיות היו מלחמה ודו"חות הרבעון השני. דירקטוריון החברה הודיע בעקבות כך שהוא דוחה גיוסים לסוף השנה - והנה הגיע סופה.



בעקבות הפרסום ב-TheMarker הורידה חברת הדירוג מעלות את דירוג איגרות החוב של החברה מ-AAA ל-+AA וקבעה תחזית שלילית לדירוג החברה. בכך ניתקה למעשה מעלות החברה באופן פורמלי את הזיהוי של חברת החשמל עם המדינה שסייע לחברה לזכות לדירוג AAA. מעלות הודיעה על דירוג Negative+AA לאיגרות חוב בסכום של 1.5 מיליארד שקל שיונפקו על ידי החברה ב-2007-2006.



במעלות הסבירו אז כי הורדת הדירוג נבעה מהחלטת הממשלה מספטמבר לפצל את החברה שהיא זרז לתהליך של שינוי מבני בה. עם זאת, ציינו בחברה כי עדיין לא הושגה הסכמה בין המדינה לחברה ולוועד העובדים באשר לשינוי המבני, ולפיכך קיימת אי ודאות באשר למתווה השינוי ולסוגיות שונות, כולל ניצול החוב של החברה.



החברה קבעה עוד שבאחרונה חלה הרעה בתוצאותיה הכספיות של חברת החשמל, תוך שחיקה במיצובה הפיננסי. שחיקה זו נגזרת מרווחיותה הנמוכה של החברה שמקורה באי התאמה מלאה בין הכנסותיה ובסיס תעריפיה לבין מצבת ההתחייבויות הגדולה שמממנת את פעילותה.



לפי חברת הדירוג היקף הגיוסים הגבוה של חברת החשמל בשוק ההון משפיע בצורה שלילית על פרמיית הסיכון הנדרשת על האג"ח, והיא ציינה כי התעריף הנוכחי של החברה מכיר בפרמיית סיכון נמוכה מזו ששולמה בפועל על גיוסי איגרות החוב של חברת החשמל.



למרות כל אלו, הצליחה היום חברת חשמל להשלים את הגיוס בביקושי יתר אך הריביות שהשיגה שיקפו את כל הקשיים ובמיוחד את הורדת הדירוג בעקבות הניתוק מן המדינה ושיקפו את הפרמיה שהמשקיעים דרשו על השקעה באג"ח של החברה - במיוחד במכרז הצמוד שם הריבית נסגרה על 5.05% - מרווח של 0.28% על אג"ח צמוד למח"מ דומה. במכרז השקלי נסגרה הריבית על 6.5% - גבוה בכ-0.8% מהריבית על האג"ח הממשלתי במח"מ דומה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully