וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי הותיר הריבית ברמה של 5.25%

TheMarker

12.12.2006 / 21:35

הפד אותת כי עדיין קיימת סכנה להתגברות האינפלציה - חשש שאם יתממש יחייב העלאות נוספות של הריבית

הבנק הפדרלי הותיר היום כצפוי ללא שינוי את הריבית בארה"ב, ברמה של 5.25%, זו הפעם הרביעית ברציפות, ואותת כי עדיין קיימת סכנה להתגברות האינפלציה - חשש שאם יתממש יחייב העלאות נוספות של הריבית. בפגישתה האחרונה של השנה, לא סיפקה ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) הפתוח רמז כלשהו לכוונתה להתחיל להוריד את הריבית בארה"ב, כפי שהשוק צפה. נוסח משפט המפתח בהודעת הריבית של הוועדה נותר ללא שינוי, ונאמר בו כי "סכנות מסוימות בתחום האינפלציה נותרו בעינן".

עוד נאמר בהודעת הריבית כי "היקף ועיתוי של המשך המדיניות המצמצמת שתידרש כדי לענות על סיכונים אלו תהיה תלויה בהתפתחות התחזיות הן בתחום האינפלציה והן בתחום הצמיחה הכלכלית" - היינו נתוני מקרו עתידיים. הוועדה - אשר הותירה ללא שינוי את הריבית בארה"ב בארבעת פגישותיה האחרונות, לאחר סדרה של 17 העלאות ריבית רצופות של 0.25% בין חודש יוני 2004 ליוני 2006 - אמרה עוד כי נרשמה האטה בצמיחה, "בין השאר כתוצאה מהצטננות ניכרת בשוק הדיור". המילה "ניכרת" נכללה לראשונה בהודעת הריבית. עוד נאמר בהודעה כי "למרות שהסימנים באחרונה היו מעורבים", הבנק הפדרלי צופה שיעור צמיחה מתון.

החלטת הריבית היום מדגישה את העובדה כי האינפלציה עדיין מהווה סיכון גדול יותר מאשר ההאטה בכלכלה האמריקאית. למרות האטה בשוק הדיור ובפעילות מגזר הייצור בארה"ב, ממשיך יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, להעריך כי התגברות האינפלציה עודנה מהווה סיכון רב יותר לנוכח צמיחה בשוק התעסוקה ובהכנסה האישית.

עמדת הבנק הפדרלי זכתה לחיזוק ביום שישי עם פרסום דו"ח התעסוקה, ממנו עלה כי 132 אלף משרות חדשות נוספו לכלכלת ארה"ב בחודש נובמבר. הגידול במספר המשרות היה חד מתחזיות הכלכלנים שצפו תוספת של 112 אלף משרות בלבד. עם זאת, נתוני חודש אוקטובר תוקנו כלפי מטה לתוספת של 79 אלף משרות חדשות, לעומת תוספת של 92 אלף משרות שעליה דווח במקור. שיעור האבטלה בארה"ב עלה בחודש שעבר ל-4.5%, לעומת 4.4% - שפל של חמש שנים - באוקטובר.

מדד המחירים לצרכן המבוסס על נתוני ההוצאה האישית (PCE) בארה"ב - מדד הנחשב למועדף על הבנק הפדרלי - עלה באוקטובר ב-2.4% במונחים שנתיים, מעט פחות משיא של יותר מ-11 שנים שרשם באוגוסט - 2.5%. עם כניסתו של ברננקי לתפקיד יו"ר הבנק הפדרלי בחודש פברואר, היה המדד ברמה של 2%.

בנאום לפני שבועיים אמר ברננקי כי מדד הליבה של האינפלציה בארה"ב עודנו גבוה "במידה שגורמת אי-נוחות", והזהיר כי יהיה זה "מדאיג במיוחד" אם שיעור האינפלציה לא יתמתן בהתאם לתחזיות הבנק. "בכל האמור לאינפלציה, נראה כי הסיכונים נוגעים בעיקר להתגברותה", אמר ברננקי. "לנוכח רמתה הנוכחית של האינפלציה, מצב שבו האינפלציה לא תתמתן בהתאם לתחזיות יהיה מדאיג במיוחד".

ברננקי התייחס בנאומו גם להאטה בצמיחת הכלכלה האמריקאית, והעריך כי ההאטה בצמיחה מתרחשת "פחות או יותר" בהתאם לתחזיות שסיפק בעת עדותו החצי שנתית בפני הקונגרס בחודש יולי. "צמיחת הכלכלה צפויה להיות מעט מתחת לקו המגמה בטווח הקצר", אמר ברננקי, "אולם תשוב לקצב התואם פחות או יותר את שיעור הצמיחה בכושר הייצור של הכלכלה" במהלך השנה הקרובה. לאחר צמיחה של 5.6% בתוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב ברבעון הראשון של השנה, הואטה הצמיחה לרמה של 2.6% ברבעון השני, ול-2.2% ברבעון השלישי.

הפעילות במגזר הייצור בארה"ב התכווצה בחודש שעבר לראשונה זה יותר משלוש שנים. מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור של מכון המחקר ISM ירד בנובמבר לרמה של 49.5, לעומת 51.2 באוקטובר. קריאה של המדד מעל לרמה של 50 מצביעה על התרחבות של הפעילות במגזר, בעוד שקריאה הנמוכה מרמה זו מצביעה על צמצום הפעילות.

החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, העניקו לפני החלטת הריבית סיכוי של 26% לכך שהבנק הפדרלי יורדת את הריבית ב-0.25% לרמה של 5%, עד סוף מארס. זאת לעומת ודאות מלאה שהעניקו לכך החוזים בשבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully