וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכינו גופכם וכיסכם לחורף: האם כדאי לעמוד בתור לרוקח כדי לקנות תרופה ללא מרשם?

אתי אפללו

13.12.2006 / 8:12

בדיקת TheMarker מגלה שכן, אם מדובר בבית מרקחת של קופת חולים; ואולם במקומות אחרים אין הבדל משמעותי בין מחיר בית המרקחת למחיר המדף כשגודל האריזה זהה; על אריזות קטנות תשלמו ביוקר - אפילו 200% יותר



השעה עשר בערב ואתם מרגישים שהראש מתפוצץ? אין כבר צורך לחפש בית מקרחת תורן או להסביר את מכאוביכם לרוקח. גם אין צורך לדפוק על דלתה של השכנה ממול. אפשר פשוט ללכת למכולת השכונתית, לרשתות השיווק ואפילו לחנויות הנוחות בתחנות הדלק ולקנות אקמול, טאמס נגד צרבת, סטרפסילס ועוד עשרות תרופות שאושרו למכירה מחוץ לבתי המרקחת.



צריך רק לקחת בחשבון שהנוחות עלולה לעלות לכם ביוקר: בדיקת TheMarker מצאה שפער המחירים הממוצע בין נקודות המכירה לבתי המרקחת של קופות החולים הוא כ-35%. אם תהיו מצוידים במרשם מהרופא הפערים יגדלו הרבה יותר.



שנה וחצי חלפה מאז החלה מהפכת התרופות ללא מרשם. עד אז היה ניתן לרכוש תרופות ללא מרשם רופא רק בבתי המרקחת בתיווך רוקח. במאי 2005 נכנסה לתוקף התקנה שמאפשרת מכירת תרופות ללא מרשם מחוץ לבית המרקחת וללא התערבות רוקח. מאז אושרו 92 תרופות למכירה מחוץ לבתי המרקחת והן נקראות תרופות GSL (General Sale - ראו מסגרת).







בדיקת TheMarker ביקשה לברר מה קרה למחירי התרופות והאם עדיין כדאי להמתין בתור לרוקח. הבדיקה השוותה את מחיריהן של 8 תרופות שאושרו למכירה כ-GSL בחנויות נוחות, ברשתות שיווק, במינימרקטים, בפארמים (בתוך בית המרקחת ומחוצה לו) ובבתי המרקחת של קופות החולים. יצוין שגם בבתי המרקחת נבדקו מחירי התרופות ללא מרשם רופא; עם מרשם יכול מחירן לרדת עוד.



קופות החולים: הכי זולות



מבדיקת TheMarker עולה כי את המחירים הנמוכים ביותר של תרופות GSL ניתן למצוא בבתי המרקחת של קופות החולים: התרופות שנמכרות בנקודות ה-GSL (כלומר, מחוץ לבית המרקחת) יקרות בממוצע ב-35% מתרופות שנמכרות ללא מרשם בבתי מרקחת אלה. הסיבה לכך היא ש-75% מהתרופות ללא מרשם נכללות בישראל בסל הבריאות ולכן הן מסובסדות בקנייה בקופות החולים. כמו כן, קופות החולים הן קנייניות גדולות של תרופות, ולכן העלויות שלהן יותר נמוכות והן יכולות להציע את התרופה לציבור במחיר יותר נמוך.



חלק מהתרופות בבתי המרקחת של קופות החולים נמכרות בהנחה למבוטחים בביטוחי הבריאות המשלימים. רכישת תרופות אלה עם מרשם מהרופא תוזיל אותן אף יותר בחלק מהמקרים.



לכן, כשבוחנים כל תרופה בנפרד, מבלי לחשב מחירים ממוצעים, הפערים יכולים להיות עצומים. לדוגמה, כדור אדוויל (באריזה של 16 יחידות) עולה בחנות הנוחות אלונית 1.99 שקלים; בקופת חולים מאוחדת, למבוטחי עדיף, עולה כדור אדוויל (באריזה של 80 יחידות) 0.55 שקלים - פער של 261%.



בנוסף, יצוין שגם בין קופות החולים יש פערים גדולים במחירי התרופות. כך למשל, פנסטיל ג'ל, שעולה בממוצע 21.75 שקל במכבי, עולה 10 שקלים יותר בקופת חולים לאומית. בדקנו את המחירים הממוצעים בקופות החולים על סמך מחירים (עם ובלי שב"ן) שהן מסרו לנו. מהשוואת המחירים הממוצעים של התרופות שנמצאות אצל כולן (אקמולי, אדוויל, סטרפסילס, פנסטיל ג'ל, ופרוקטו-גליבנול) עולה כי סל התרופות הכי זול הוא במאוחדת. אחריה נמצאות מכבי וכללית ולאומית היא היקרה ביותר (ב-23% ממאוחדת).



פארמים: המחיר תלוי בגודל



ואולם כשלא מדובר בבית המרקחת של הקופה, אלא ברשתות הפארם הגדולות, התמונה משתנה. השווינו את המחירים של התרופות בבתי המרקחת בסופר-פארם ובמגה, שמפעילות גם נקודות GSL ובניו פארם. גילינו כי מחירי התרופות שבבתי המרקחת של הפארמים דומים מאוד למחירי התרופות שנמכרות בהם על המדף, מחוץ לבית המרקחת.



הבדלי מחיר משמעותיים נמצאו רק כשבבית המרקחת נמכרו אריזות גדולות יותר מאלה שנמכרו על המדף. במקרה זה, התרופות בבתי המרקחת זולות בממוצע ב-30%. עם זאת, יש לזכור שהדבר מקובל גם במוצרי צריכה אחרים: ככל שהאריזה גדולה יותר היא על פי רוב חסכונית.



כך למשל, בבית המרקחת שבמגה אפשר לרכוש אקמולי תות לילדים באריזה של 100 מ"ל ב-16.5 שקל. בנקודת ה-GSL במגה אפשר לרכוש את אותו התכשיר באריזה קטנה יותר, 60 מ"ל, ב-14.75 שקל. בחישוב ל-10 מ"ל, עולה כי פנייה לרוקח תוריד את המחיר כמעט ב-50%.



בסופר-פארם ניתן לרכוש בבית המרקחת אדוויל באריזה של 80 יחידות ב-88.85 שקל (1.1 שקלים לכדור), ועל המדף ניתן לרכוש אריזה של 16 כדורי אדוויל ב-14.75 שקל, (1.97 שקלים לכדור). גם כאן פנייה לרוקח תוזיל את עלות התרופה ב-79%.



גם משרד הבריאות הציג אתמול נתונים דומים המראים כי הפרשי המחירים בין נקודות ה-GSL לבין בתי המרקחת הפרטיים מגיעים ל-65% כשמדובר במחיר ליחידת מוצר. הנתונים הוצגו בכנס שנערך מטעם המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות. בין הדוגמאות שהציג משרד הבריאות: מחיר ממוצע לכדור אדוויל עלה מ-1.13 שקלים בבתי המרקחת הרגילים ל-1.87 שקלים בנקודת מכירה מחוץ לבית המרקחת; ומחיר ממוצע לאקמול עלה מ-0.62 שקלים ל-0.69 שקלים.



כשמשתמשים בביטוח המשלים, פערי המחיר ליחידת מוצר יכולים להגיע גם למאות אחוזים.



ואולם לפי בדיקת TheMarker, כשגודל האריזה בבתי המרקחת ובנקודות ה-GSL היה זהה, לא היו הבדלים משמעותיים במחירים. כמה דוגמאות: פנסטיל ג'ל נמכר בבתי המרקחת שבדקנו וגם בנקודות ה-GSL במחיר ממוצע של 36.9 שקל; אריזת 24 יחידות של סטרפסילס דבש לימון נמכרת בנקודות ה-GSL ב-24.6 שקל בממוצע, ובבתי המרקחת ב-24.52 שקל בממוצע - הפרש של 8 אגורות בלבד.



נקודות מכירה חיצוניות: כמעט אין הבדלים



נקודות ה-GSL שבדקנו הן חנויות הנוחות אלונית של דור אלון וילו של פז, רשתות השיווק מגה ושופרסל, מדף ה-GSL של סופר-פארם ומינימרקט פצצה ברחוב פלורנטין בתל אביב.



על אף שעברה כבר שנה וחצי מאז נכנסה התקנה לתוקפה, לא מצאנו הבדלים משמעותיים במחירי התרופות בין נקודות ה-GSL השונות: להוציא את המינימרקט, הפערים במחירים בין רשתות השיווק, חנויות הנוחות והסופר-פארם הסתכמו בעשרות בודדות של אגורות - הפער המקסימלי שמצאנו היה 24 אגורות לאריזה בגודל זהה.



בבדיקה שערכנו, ברוב המקרים חנויות הנוחות - אלונית וילו - היו יקרות מרשתות השיווק והפארם, אך בהפרשים זניחים. התרופות במינימרקט שנבדק היו יקרות יותר, עם פער של עד כ-6 שקלים לתרופה לעומת נקודות המכירה שנבדקו.







לכלל זה נמצא חריג אחד: חבילה של 48 כדורי טאמס נגד צרבת עולה בסופר-פארם, במגה ובשופרסל 32.90 שקל, אך בחנויות הנוחות אלונית וילו חבילה גדולה יותר של 75 יחידות עולה דווקא פחות - 30.40 שקל. רק לשם השוואה, חבילת טאמס בת 75 יחידות עולה בקופת חולים כללית 15.10 שקל.



הידעת?



מתוך 92 תרופות שאושרו למכירה מחוץ לבית המרקחת על ידי משרד הבריאות, יכול הצרכן לרכוש בפועל רק כ-30



שימו לב!



הפער במחירי התרופות בנקודות המכירה העצמאיות ובבתי המרקחת של קופות החולים יכול להגיע למאות אחוזים לכל כדור


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully