וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיא: מניות הבנקים איכזבו למרות התוצאות הטובות

טל לוי

13.12.2006 / 13:20

כלכלני הראל-פיא מעריכים כי ההאטה ברווחיות הבנקים זמנית והדו"חות הבאים יהיו חיוביים

לאחר עליות השערים המרשימות ב-2005, מצטיירות מניות הבנקים כאכזבה של 2006. כך עולה ממחקר של פיא שהתפרסם היום. מדד מניות הבנקים הוסיף רק 3.8% מתחילת השנה, לעומת עליות של 13.9% במדד ת"א 100 ועלייה של 13.1% במדד המעו"ף.

בהראל-פיא מעריכים כי הסיבות העיקריות לשינוי קשורות לכמה אירועים שהתרחשו במהלך 2006 ובראשם, ישום המלצות ועדת בכר, שגררו מימוש אחזקות הבנקים בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל וציפיות לאובדן הכנסות תפעוליות ממגזר זה. האטה נוספת נגרמה בשל אי הוודאות באשר ליכולתם של הבנקים לפצות על אובדן הכנסות זה, על ידי שיווק של מוצרים חליפיים, כמו פיקדונות מובנים או מנגנון עמלות ההפצה.

בעיות נוספות בהם נתקלים הבנקים, הן התפתחות שוק האשראי החוץ בנקאי בשנים האחרונות (שוק ההון, חברות הביטוח) וגיוסי הון בשוקי ההון בחו"ל על ידי פירמות ישראליות, שחשפו את הבנקים לתחרות מוגברת מחד ופתחו הזדמנות להפחתת סיכונים ושיפור תיק האשראי הבנקאי, מאידך.

כלכלני הראל פיא ציינו בסקירתם כי הדו"חות הכספיים ברבעון השלישי עמדו בצל המלחמה בלבנון, שהחלה ב-12 ביולי. מהדו"חות עלה כי הרווחיות התפעולית לפני מס של מרבית הבנקים פחתה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עיקר הירידה נובע מקיטון בהכנסות התפעוליות מקרנות נאמנות וקופות גמל, בשל מכירתן, וגידול בהוצאות התפעוליות - בעיקר בסעיף שכר.

השוואת מחירי ההון של הבנקים הישראלים לבנקים בארה"ב, מראה כי שיעורי התשואה להון של הבנקים הישראלים דומים לאלו של הבנקים בארה"ב ואילו מכפיל ההון הממוצע של הבנקים בישראל נמוך משמעותית (1.21) מזה של הבנקים בארה"ב (2.2).

להערכת כלכלני הראל-פיא, ההאטה ברווחיות הבנקים העולה מפרסום הדו"חות הכספיים לרבעון שלישי, הינה זמנית, והם צופים כי הדו"חות ברבעונים הבאים יהיו חיוביים. הסיבה העיקרית לכך, היא מגמת הפחתת הריבית במשק וציפיות לירידה נוספת בריבית. הפחתת הריבית מעודדת השקעות ופעילות כלכלית. בעקבות הפחתת הריבית יקטן שיעור ההיוון של הבנקים (קיטון בסיכון), דבר שיתרום לעלייה בשוויים הכלכלי. ירידת ההכנסות מעמלות מקרנות הנאמנות ומקופות הגמל, צפויה להערכת פיא, להתקזז מגביית עמלות ההפצה ומעמלות מתחום הביטוח הפנסיוני - תחום חדש אליו נכנסים הבנקים כבר עתה.

ייקור העמלות בכ-10% על ידי הבנקים (להוציא בנק אגוד שהודיע על הקפאתן לחצי שנה), צפויים לפצות אף הם על אובדן יחסי של עמלות כתוצאה מיישום המלצות ועדת בכר. הבנקים הישראלים ממשיכים להשקיע ברכישה של בנקים בחו"ל כמנוע צמיחה נוסף לפעילות בשוק המקומי. תהליך זה צפוי, להערכת פיא, להימשך ואף לצבור תאוצה בשנה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully