וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספסרות במסוף קרני: מובילי סחורות לרשות הפלשתינית מנפחים המחיר למשווקים - עד מיליון שקל ביום

גיא לשם

17.12.2006 / 7:17

כך עולה מבדיקת TheMarker; המובילים מנצלים את מספר ההיתרים הנמוך שמנפיקה רש"ת ואת הלחץ של המשווקים



משווקים לשטחי הרשות הפלשתינית נאלצים לשלם מחירים מנופחים בעשרות עד מאות אחוזים; בחישוב כולל מדובר על חצי מיליון עד מיליון שקל הנסחטים בדרך זו מדי יום. כך עולה מבדיקת TheMarker. התשלום הוא עבור העברת סחורה מכל הסוגים משטחי ישראל לרצועת עזה דרך מסוף המטענים במעבר קרני.



בשנה האחרונה התריעו המשווקים כי עקב עבודה לא יעילה של המסוף ושעות עבודה מצומצמות נוצרים עומסים קשים, המתבטאים בהמתנה של עד שלושה ימים לקבלת אישור והעברת הסחורה. לטענת משווקים מתחומים שונים, מנפיקה רשות שדות התעופה (רש"ת) מספר נמוך של תורים מדי יום כדי שלא ליצור עומס על המעבר.



"הנהגים תופסים תורים פיקטיוויים, לעתים עד שבועיים מראש, גם מבלי שיש להם הזמנות בפועל, ובהמשך מוכרים את התור לכל המרבה במחיר", אומר משווק מתחום הירקות והפירות. גורמים הבקיאים במחירי ההובלות העריכו בסוף השבוע כי בשיטה זו מועמסים על מחירי ההובלה עשרות עד מאות אחוזים לפי סוג הסחורה.



כך למשל, מחיר ההובלה למשאית בננות, מצרך מבוקש בעזה, מזנק מ-5,000 ל-10,000 שקל למשאית, ומחירי הובלת מוצרי טקסטיל מטפסים עד 25 אלף שקל למשאית. במעבר קרני עוברות מדי יום כ-200 משאיות של סחורות מסוגים שונים, חלקן במסופי פריקה ייעודיים ללא תור (מלט, תערובת מזון לבהמות), ומרביתן מזון טרי ויבש, מוצרי טקסטיל ומשלוחים הומניטריים.



העלאת מחירי ההובלה בדרך זו מאפיינת בעיקר את המוצרים העונתיים, שיש להביאם במהירות לעזה. לפי אומדנים מענפים שונים, ממוצע התשלום העודף על משאית הוא כ-5,000 שקל. המעבר עבד בשנים האחרונות 150 יום בשנה בממוצע, וערך הסחורות העוברות בו מדי שנה נאמד ב-8 מיליארד שקל.



נראה שאין בשטח אף גורם המעוניין להילחם בתופעה. במינהלת מעברי הגבול היבשתיים של רש"ת הגובה מהמשווקים אגרות שנועדו לתפעול המסוף, הפנו את אותם משווקים למשטרה. לפי שעה, אין גם הסכמה בין רש"ת לבין משרד הביטחון על מספר השעות בהן יופעל המעבר מדי יום. לטענת מקורות במערכת הביטחון, רש"ת מעוניינת לחסוך בעלויות ולכן אינה מגדילה את מספר שעות פעילות.



מרש"ת נמסר בתגובה: "לרש"ת אין יד ורגל בתופעת מכירת התורים. רש"ת מגנה כמובן את התופעה, אבל היא מחוץ לסמכותה. באשר למשמרת השנייה, משרד הביטחון אישר הארכת שעות הפעילות של המסוף, אך הנושא לא תוקצב. נהפוך הוא, משרד האוצר אף דורש מרש"ת לקצץ מתקציב המעבר כ-20% בשנת הכספים הבאה. חלק מבעיית התורים נובעת מכך שעקב סיבות ביטחוניות היה המעבר סגור כ-100 ימי עבודה בשנה החולפת".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully