וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ עם בריטיש גז עובר ללונדון: משלחת יצאה בניסיון לקדם העסקה

שרון קדמי

17.12.2006 / 8:57

ח"כ גלעד ארדן: "האם הובאה בחשבון האפשרות שהכסף שתשלם ישראל יגיע לידי החמאס?"



מאת שרון קדמי וצבי זרחיה



המו"מ להשלמת רכישת הגז הטבעי עם ספקית הגז הבריטית, בריטיש גז (BG), עובר ללונדון. ל-TheMarker נודע, כי בסוף השבוע יצאה משלחת בראשות מנכ"לי משרדי האוצר והתשתיות לבריטניה, בניסיון להשלים את המו"מ. בכירים נוספים ממשרדי הממשלה יצטרפו למו"מ.



באחרונה הושגה התקדמות מהותית בין הצדדים והמדינה נמצאת על סף חתימת הסכם עם חברת בריטיש גז הבריטית לרכישת חלק ממאגר הגז הטבעי בו היא שותפה מול חופי עזה. העסקה תגדיל את מספר הספקים של המדינה. חברת הגז הטבעי המצרית-ישראלית EMG היא כיום הספקית היחידה של גז טבעי לישראל.



מדובר ברכישת מאגר הגז בחלקים, כנגד חוזים מול צרכני גז טבעי בשוק, כדי שהמדינה תשמש מתווכת בלבד. מדובר ברכישה הלכה למעשה של גז טבעי על ידי המדינה.



מעורבות המדינה כרוכשת היא הערובה הטובה ביותר עבור BG ועל פי הערכות, זו הסיבה להסכמת החברה הבריטית למכור את הגז הטבעי לישראל. סלע המחלוקת המרכזי הוא המחיר, שנע ככל הנראה סביב המחיר שבו סיכמה EMG בשבוע שעבר במו"מ מול צרכנים במשק - בסביבות ארבעה דולרים למיליון BTU (יחידה למדידת גז טבעי).



חבר הכנסת גלעד ארדן (ליכוד) שיגר בסוף השבוע מכתב למנכ"לי משרדי הממשלה המעורבים, בדרישה שלא יתקבלו החלטות עד לקיום דיון בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת. במכתבו שואל ארדן, האם הוכתבו תנאים המבטיחים שהכסף שישולם עבור הגז הטבעי לא יגיע לידי הרשות הפלשתינית, ולא ישמש למימון טירור. הוא דרש לדעת האם מערכת הביטחון אישרה את קיום המו"מ, והעלה שאלות משפטיות נוספות.



לדבריו, החשאיות האופפת את המו"מ מונעת פיקוח ציבורי על תקינותו. לדעת ארדן למדינה יש פיתרון עצמאי לשאלת הבטחת רצף אספקת גז טבעי באמצעות הקמת מתקן לקליטת גז נוזלי בתחומי המדינה. "מדוע המדינה מעדיפה מהלך עתיר סיכונים בטחוניים ורווי תהיות באשר לעצם חוקיות ותקינות נהליו", שאל.



כיום מספקת למשק גז טבעי חברת ים תטיס הנמצאת בבעלות משותפת של קבוצת דלק וחברת נובל אנרג'י האמריקנית. המאגר שלה שנמצא מול חופי אשקלון, נמכר כמעט כולו והיא לא נחשבת שחקן מרכזי בשוק העתידי. עם זאת, קבוצת דלק שותפה במיזם לחיפוש גז מול חופי חיפה בו על פי הערכות כ-100 מיליארד מ"ק גז טבעי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully