וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה פישלה - הנהגים ישלמו: תחזיות התנועה של המדינה בכביש חוצה ישראל נמוכות מההערכות - המחיר יעלה בכ-20%

שרון קדמי

18.12.2006 / 19:50

בהתאם לחוזה הזיכיון של המדינה מול המפעיל של הכביש, כל 3 שנים מתבצע עדכון על פי פדיון המפעיל לעומת אומדני המדינה



המדינה פישלה בגדול ונהגי ישראל ישלמו עוד יותר. היקפי הנסיעות בכביש חוצה ישראל נמוכות מהותית מאומדני המדינה, וכתוצאה מכך יעלה באפריל 2007 המחיר לנסיעה בכביש חוצה ישראל בשיעור חד של כ-20%.



בהתאם לחוזה הזיכיון של המדינה מול המפעיל של הכביש, חברת "דרך ארץ", כל שלוש שנים מתבצע עדכון על פי הפדיון של המפעיל אל מול אומדני המדינה. במידה שהנסיעות בפועל נמוכות, מתעדכן המחיר כלפי מעלה ובמידה שהתנועה גבוהה - המחיר מתעדכן כלפי מטה. גורמים בענף התחבורה מתחו ביקורת נוקבות על המנגנון שקבעה המדינה עוד בטרם נפתח הכביש לתנועה בשנת 2004. הגורמים אמרו, כי ההיגיון מוביל לכך שכאשר התנועה נמוכה, יש להפחית את המחיר על מנת לעודד את השימוש בכביש, ובמידה שהתנועה גבוהה, יש להפחיתו על מנת לווסת את התנועה בו ולעודד את הנסיעה. מה שהמדינה יצרה הלכה למעשה היא ייקור מחיר הנסיעה וכתוצאה מכך מספר הנסיעות בכביש ירד עוד יותר.



אם לא די בכך, זכיינית כביש חוצה ישראל, חברת דרך ארץ, קיבלה מהמדינה פיצויים בסך 50 מיליון שקל לאחר שמספר הנסיעות בכביש ב-2005 היה נמוך מהתחזיות. בהסכם הזיכיון של חוצה ישראל נקבעה "רשת ביטחון" - ערבות של המדינה להיקף התנועה בכביש. אם היקף התנועה נמוך מהתחזיות, המדינה משלימה את ההכנסות החסרות למפעילי הכביש; אם ההכנסות גבוהות מהצפוי - המדינה משתתפת ברווחים.



התחשיב של תחזית התנועה מבוסס על מספר הנסיעות החזוי בכביש במשך שנה. כך לדוגמה, אם נקודת האיזון ל-2005 נקבעה על 30 מיליון נסיעות אך מספרן בפועל היה 28 מיליון, המדינה תשלם לדרך ארץ 72% מההכנסות מ-2 מיליון הנסיעות החסרות; אם מספר הנסיעות גבוה מנקודת האיזון, למשל 32 מיליון נסיעות, על הזכיינית להעביר למדינה 57% מההכנסות מ-2 מיליון הנסיעות העודפות. הסיבה העיקרית לכך שמספר הנסיעות ב-2005 היה נמוך מנקודת האיזון היא העיכוב בהשלמתם של כבישי הרוחב האמורים להזין את כביש חוצה ישראל. סיבה אחרת היא העיכוב בהשלמת הקטע הצפוני של הכביש, קטע 18, מצומת עירון לצומת אליקים.



עלות הנסיעה בכביש חוצה ישראל נעה כיום בין 4.45 שקל ל-51 שקל בהתאם לסוג הרכב, סוג המנוי ובהתאם למספר הקטעים בו נעשה שימוש בכביש.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully