וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורקל פורשת מהמאבק על מכרז מרכב"ה

הארץ

15.8.2001 / 8:44

לדברי מנכ"ל אורקל ישראל, משה חורב, ההחלטה נועדה "למנוע בזבוז של כספי ציבור"

מאת עודד חרמוני

חברת אורקל ישראל הודיעה אתמול לחשב הכללי באוצר כי היא מבטלת את המשך השתתפותה במכרז פרויקט ה-ERP למחשוב רוחבי של משרדי הממשלה (מרכב"ה). בכך איפשרה, למעשה, את זכייתה המחודשת של חברת נס טכנולוגיות, המייצגת במכרז את חברת התוכנה הגרמנית SAP.

מכרז מרכב"ה נחשב לפרויקט המחשוב הציבורי הגדול בישראל, והיקפו נאמד ביותר ממיליארד שקל לחמש שנים. חלק גדול מהמימון לפרויקט מתוכנן מתקציבי המחשוב השנתיים של משרדי הממשלה, שהיקפם כ-800 מיליון שקל בשנה. במשרד האוצר רואים חשיבות גדולה בפרויקט מרכב"ה, שכן הוא אמור להבטיח עדכון מידע בינמשרדי בזמן אמת, ולהקטין את עלויות הפיתוח הפנימי של תשתיות המחשוב הממשלתיות.

ראש אגף המחשוב במשרד החשב הכללי וסגן בכיר בו, יצחק כהן, העומד בראש ועדת המכרזים של החשב הכללי, אמר שהחלטת אורקל תחזיר את הדיון לוועדת המכרזים. להערכתו, כבר באמצע ספטמבר ייצא פרויקט מרכב"ה לדרך.

במכרז שבו התחרו אורקל ונס טכנולוגיות זכתה האחרונה. ביוני 2001 עתרה הראשונה נגד משרד האוצר לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים. אורקל טענה בעתירה כי יש להכריז עליה כזוכה במכרז, ודרשה כי אם לא כן, יפורסם מכרז חדש. בעקבות העתירה ביטל בית המשפט את החלטת ועדת המכרזים, והחזיר לה את המכרז, כדי לבצע בדיקות נוספות.

הצעתה של אורקל היתה איכותית יותר מהצעתה של נס; היא קיבלה 74 נקודות בדירוג האיכות, לעומת 68 נקודות שקיבלה נס. ואולם חלקו של מרכיב האיכות הוא רק %65 מהציון הכולל, ונס צברה יתרון במרכיב התמחור, שבו היתה זולה מאורקל. כך לדוגמה, המחיר שדרשה אורקל עבור 776 משתמשים היה גבוה בכ-50% מזה של נס. בסך הכל זכתה נס ב-100 נקודות במדד המחיר, לעומת 74 נקודות שקיבלה אורקל.

בעתירה טענה אורקל כי נעשו חריגות במכרז, שהעניקו יתרון למתחרה. בין היתר, האשימה החברה את יצחק כהן כי ניהל מגעים חשאיים בעת המכרז. בית המשפט קבע שאין להאשמות אלה בסיס. מנגד העלה משרד האוצר טענות נגד אורקל על ניסיון לדחוק במשרד האוצר לחתום על הסכם רכישה רב-שנתי לרכישת 20 רישיונות לתוכנת מסד הנתונים של אורקל בעלות של 25 מיליון שקל, ללא מכרז, בתמורה להסרת העתירה בעניין מרכב"ה.

בית המשפט לעניינים מינהליים קבע כי דרישה זו של אורקל היתה לגיטימית, אך סירב להכריז עליה כזוכה או לבטל את המכרז. על פי החלטת השופט, יהונתן עודיאל, הוחזר המכרז לדיון בוועדת המכרזים לעריכת 50 בדיקות פתע של הפתרונות המתחרים.

לדברי מנכ"ל אורקל ישראל, משה חורב, פרישת אורקל מהמשך הליכי המכרז "נועדה למנוע בזבוז של כספי ציבור. במצב החדש, שבו נתוני המחיר של שתי החברות ידועים ובחירת נציגי החשב הכללי פורסמה, ואף נתמכת על ידם בחירוף נפש בבית המשפט, התוצאה צפויה מראש. הפגמים שנמצאו בהליך המכרז מחייבים את ביטולו, וכל בר-דעת שמכיר תהליכי מכרזים מבין זאת". בתעשייה העריכו אתמול כי אורקל הגיעה למסקנה שגם הבדיקות הנוספות לא היו משנות את תוצאת המכרז, ולכן החליטה לסגת ממנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully