וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

58% מהגרמנים רוצים לנטוש את היורו

מיכל רמתי

21.12.2006 / 13:50

5 שנים לאחר השקת היורו: כ-14.4 מיליארד דויטשה מרק עדיין נמצאים במחזור הכספים בגרמניה

5 שנים לאחר השקת היורו - המטבע האחיד ל-12 מדינות באירופה - מרבית הגרמנים עדיין מתגעגעים למטבע הישן שלהם, הדויטשה מרק. כך עולה מסקר שערכה חברת המחקר פורסה עבור המגזין "שטרן" ורשת הטלוויזיה RTL. כ-58% מ-1,000 האנשים שנסקרו, אמרו כי הם מעדיפים את הדויטשה מרק על היורו ו-40% ציינו כי הם מעדיפים את היורו מהמרקים. הסקר נערך ב-15-14 בדצמבר וטעות דגימה של 2.5%.

כ-14.4 מיליארד דויטשה מרק (19 מיליארד דולר) עדיין נמצאים במחזור הכספים, לפי נתוני הבונדסבנק - הבנק המרכזי של גרמניה. כ-182 מיליון שטרות בשווי 7.2 מיליארד מרקים ו-24.2 מיליון מטבעות, ששוויים 7.2 מיליארד מרקים, טרם הוחזרו, לפי אתר הבונדסבנק. ב-31 בדצמבר 2001, ביום לפני השקת היורו, היו בשימוש 149.8 מיליארד מרק בשטרות, ו-12.5 מיליארד מרק במטבעות, לדברי הבונדסבנק אז. הבנק המרכזי של גרמניה מתיר לאנשים להחליף את המרקים שלהם ליורו ללא הגבלת זמן, וחנויות מסוימות בגרמניה אף ממשיכות לקבל מרקים.

היורו משמש 12 מדינות באיחוד האירופי, מבין 25 החברות. עם זאת, בעת השקת המטבע, היוו 12 מדינות אלה את מרבית האיחוד, שכלל אז 15 מדינות. הנמנעות היו שוודיה, דנמרק ובריטניה. על המדינות המאמצות את היורו לעמוד במספר דרישות, ביניהן גירעון תקציבי של לא יותר מ-3% מהתמ"ג - דרישה המקשה על חלק גדול מהמדינות החדשות יותר באיחוד האירופי את ההצטרפות לגוש היורו.

עם זאת, גם חלק גדול מהחברות בגוש היורו מתקשות לעמוד בדרישה זו, ביניהן גרמניה. על מנת לעמוד בדרישה זו, פרשה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, תכנית כלכלית נרחבת, שאחד הצעדים המרכזיים שלה הוא העלאת מס הקנייה (מע"מ) ב-3% ב-2007 - צעד שזכה לביקורות רבות הן במדינה והן מחוצה לה, בשל היותו העלאת מס לא-פרוגרסיווי, הפוגע למעשה בשכבות החלשות יותר.

גם במדינות אחרות בגוש היורו נשמעו קולות געגועים למטבעות הלאומיים, ובראשן איטליה, שספגה עליית מחירים חדה מאז שהחליף היורו את הלירטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully