וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "אם מועה"ב תחליט על סנקציות, נשקול מחדש את יחסינו עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית"

שלמה שמיר

23.12.2006 / 17:12

בוש ופוטין שוחחו בטלפון - לא דווח תוכן השיחה; לדברי נשיא מועה"ב, עד לרגע ההצבעה ינסו הגורמים השונים לשנות הנוסח



אם מועצת הביטחון תקבל היום (שבת) החלטה להטיל סנקציות על איראן, זו תשקול את המשך יחסיה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) - כך אמר היום יו"ר הפרלמנט האיראני, גולמאלי חדאדאל. לדבריו, "אם הם מתכוונים למנוע מאיראן את זכותה הטבעית לטכנולוגיה גרעינית, הפרלמנט ישקול מחדש את יחסי איראן עם סבא"א". הוא לא פירט בנושא.



מועצת הביטחון של האו"ם תצביע היום על הצעת ההחלטה להטלת עיצומים על איראן, כך מסר נשיא המועצה, שגריר קטאר לאו"ם, אל-נאסר. לדבריו, עד לרגע ההצבעה ינסו הגורמים השונים לשנות את נוסח הצעת ההחלטה.



בתוך כך, דווח היום על שיחת טלפון שהתקיימה בין נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לא נמסר דבר על תוכן השיחה. נציגי רוסיה התאמצו להכניס שינויים ותיקונים בנוסח האירופי במטרה מוצהרת לרככה. "המטרה איננה להעניש את איראן", הצהיר שר החוץ הרוסי סרגיי לאברוב, "אלא לקדם את הסכמתה לשוב למשא ומתן".



רוסיה: הידברות, לא ענישה
שגרירי מדינות אירופה נאותו לבקשת רוסיה לתקן את הסעיף הקורא להגביל את תנועותיהם של הבכירים האיראנים, אך למרות דרישת רוסיה צורף לו נספח הכולל רשימה שמית של זהות הבכירים והחברות הקשורות לתוכנית הגרעין ולפיתוח טילים.



בנספח להצעה כלולים שבעה מוסדות וארגונים באיראן הפעילים בתחום הגרעין, ארבעה מוסדות המעורבים בפיתוח טילים, ו-11 בכירים איראנים. רוסיה הפעילה אמש לחצים בניסיון לשנות את רשימת הארגונים הנכללים בסעיף. שגריר רוסיה לאו"ם, ויטלי צ'ורקיוף, אמר כי מוסקווה רוצה להבטיח כי החלטת מועצת הביטחון תהיה כזו שתביא להידברות מחודשת עם איראן ולא כזו שתעניש אותה. "עלינו לוודא שפעילות שהיא חוקית ותקינה תוכל להתקיים ללא התערבות", אמר.



בריטניה, צרפת וגרמניה, שניסחו יחד את הצעת ההחלטה, קיוו שההצבעה תתקיים עוד ביום שישי. ואולם, חברי מועצת הביטחון אמורים להתכנס פעם נוספת לבחינה סופית של ההצעה.



"סנקציות מרוככות"
ההצעה, הכוללת 25 סעיפים. גובשה בדיונים בין חמש החברות הקבועות של המועצה, שנמשכו מאז דחתה איראן, באוגוסט האחרון, חבילה של תמריצים והטבות שהציעה לה מועצת הביטחון בתמורה להפסקת ההעשרה.



ההצעה כוללת מה שהוגדר "סנקציות מרוככות", שמטרתן המרכזית היא למנוע מאיראן נגישות לטכנולוגיה וידע גרעיניים, ופיתוח טילים שיסייעו לה להתקדם לקראת יכולת גרעינית צבאית. היא קוראת לכל הארצות החברות באו"ם לנקוט את הצעדים הנחוצים במטרה למנוע מכירת והעברת ציוד לאיראן שיש להם נגיעה לתחום העשרת האורניום.



כמו כן, קוראת ההחלטה להגביל את תנועותיהם בעולם של בכירים איראנים המעורבים בקידום תוכנית הגרעין ופיתוח טילים, וכן להקפיא את נכסיהם של גורמים אלה. במטרה להשיג את תמיכת רוסיה וסין להצעת ההחלטה שתועלה לאישור היום התנערו מדינות אירופה מהדרישות האמריקאיות שכללו סנקציות מקיפות ומרחיקות לכת, ואף ניטרלו את המעורבות האמריקאית בגיבוש הנוסח הסופי של הצעת ההחלטה, שהושלם שלש.



שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליזה רייס, אמרה שארה"ב תומכת בטיוטת ההחלטה שהציגו שלוש המדינות האירופאיות. בהופעה משותפת עם שר החוץ הקנדי אמרה רייס שארה"ב היתה רוצה לקבל את ההחלטה מוקדם יותר, וכי אם לא היתה צריכה לשכנע מדינות נוספות לתמוך בה היתה מנסחת החלטה קשוחה יותר. רייס אמרה עוד שבהחלטה, שתתקבל תחת "סעיף 7", כפי שדרשה ארצות הברית, ושמשמעותו שכל מדינה שמפרה אותה חשופה להטלת סנקציות, עשויים להיות שינויים נוספים בטרם תובא להצבעה.



סנה: הקהילה הבינ"ל וישראל ייאלצו בקרוב להחליט אם לתקוף באיראן
סגן שר הביטחון, אפרים סנה הזהיר כי הולך ומתקרב המועד שבו הקהילה הבינלאומית וישראל ייאלצו להחליט אם לתקוף את איראן. בראיון ל"קול ישראל" אמר סנה כי "המועד של נקודת ההחלטה הבינלאומית וגם של ישראל, מתקרב והוא על ציר הזמן".



לדבריו, תקיפה אינה האפשרות העדיפה, אך תגובתה הרופסת והמאוחרת של הקהילה הבינלאומית גורמת לפסימיות אם יצליחו החלופות האחרות. סגן השר הדגיש כי הוא מקווה שלא נצטרך להגיע שבו נאלץ לשקול ברצינות אם לתקוף.



ההערכה: איראן תמשיך להעשיר אורניום



"אני מסופק אם החלטת הסנקציות אכן תשפיע על איראן להפסיק את תוכנית הגרעין שלה", אמר שלשום ל"הארץ" דיפלומט מערבי בכיר, "אבל ההחלטה היא מסר חד-משמעי לאיראן ששאיפותיה בתחום הגרעין אינן מקובלות בעליל בקהילה הבינלאומית ואין לזלזל במסר כזה". ההערכה היא שאיראן תעמוד בסירובה להפסיק את העשרת האורניום גם אחרי אישור ההחלטה הנוכחית, ולכן צפויה יוזמה להחלטה נוספת, שתכלול סנקציות משמעותיות יותר.



במקביל, ארה"ב ובריטניה יחלו להניע ספינות מלחמה ומטוסים לאזור המפרץ הפרסי, על מנת להפגין נחישות צבאית מול איראן. כך אמרו שלשום פקידים בפנטגון ובכירים בצבא ארה"ב. לדבריהם, שר ההגנה החדש רוברט גייטס צפוי לאשר השבוע בקשה של מפקדים לשליחת נושאת מטוסים שנייה וכוח תומך של ספינות, שיוצבו במרחק הפלגה קצר מאיראן עד תחילת השנה הבאה.



קצינים אמריקאים בכירים אמרו כי הגברת הכוח הימי אינה צריכה להתפרש כהכנה למתקפה על איראן. עם זאת, הם הודו שהיכולת לתקוף את איראן תשתפר. לדבריהם, מטרה אחת של המהלך היא להבהיר שההתמקדות בכוחות הקרקעיים בעיראק לא הוציאה את הפיקוח הצבאי של ארה"ב ובעלי בריתה על איראן מכלל אפשרות. המהלך גם ירגיע את בעלי בריתה של ואשינגטון באיזור, שחוששים מכוונותיה של איראן, ובראשם ישראל.



לדברי הקצינים, הגידול המתוכנן בכוח הימי במפרץ יסייע באכיפת הסנקציות שהאו"ם עשוי להטיל על איראן, כחלק מהאסטרטגיה של ואשניגטון להעניש את איראן על מה שהיא מפרשת כשאיפתה להשיג נשק גרעיני. והמהלך גם יתייחס לחשש נוסף: שאיראן תנסה לחסום משלוחי נפט מהמפרץ, בתגובה לסנקציות של האו"ם או לכל לחץ אחר שיובילו האמריקאים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully