וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט הציג מחוות בפגישה עם אבו מאזן: ישראל תפשיר 100 מיליון דולר מכספי הרשות ותסיר מחסומים בגדה

אלוף בן

24.12.2006 / 6:54

הכספים יימסרו ישירות לנשיאות הפלשתינית, באמצעות מנגנון שייוודא שלא יגיעו לידי חמאסטריים



לאחר חודשים של דחיות, נפגש אמש (שבת) ראש הממשלה, אהוד אולמרט, עם יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, במעון ראש הממשלה בירולשים. הפגישה, הראשונה בין השניים זה חצי שנה, ארכה כשעתיים ובמהלכה סעדו השניים. בפגישה הודיע אולמרט לאבו מאזן על שורת מחוות לפלשתינאים, ובראשן הפשרת 100 מיליון דולר מכספי המסים הפלשתיניים המוקפאים בישראל.



הכספים יימסרו לנשיאות הפלשתינית ישירות, ולא לממשלת החמאס, וישמשו לצרכים הומניטריים. הכסף לא יעבור מיידית, אלא בכפוף להקמת מנגנון שייוודא את העברתו ליעדים שעליהם יחליט אבו מאזן ולא לחמאס.



כן הוחלט על צעדי מחווה נוספים, ובהם הסרת מחסומים בגדה - מהלך ששר הביטחון עמיר פרץ הכין לו כבר תוכנית (ראו בהמשך). כמו כן, תנסה ישראל לבדוק שוב את הפעלת סידורי הביטחון במעבר קרני לרצועת עזה, כדי להקל על מעבר משאיות מעזה לישראל.



לא ישוחררו אסירים לפני החזרת שליט



הפגישה הוגדרה פרטית, ובסיומה לא התקיימה מסיבת עיתונאים. השתתפו בה מהצד הפלשתיני גם ראש ממשלת הרשות לשעבר, אחמד קריע (אבו עלא), והאחראי על המו"מ באש"ף, סאיב עריקאת. כמו כן, הציג אולמרט את אבו מאזן לאשתו עליזה.



אולמרט הבהיר לאבו מאזן שלא ישוחררו אסירים פלשתינאים לפני שהחטוף רב"ט גלעד שליט יוחזר לישראל. עם זאת, בינתיים תוקם ועדה משותפת ישראלית-פלשתינית שתדון בכך (היתה בעבר ועדה כזו, אולם היא לא התכנסה זמן רב).



בנוסף, ניתנה הסכמה ישראלית עקרונית להעברת נשק ממצרים לכוחות הנאמנים לאבו מאזן, וישראל הסכימה לאפשר את העברת חטיבת בדר של אש"ף מירדן לעזה (אם כי המהלך אינו מתבצע בינתיים בגלל בעיות לוגיסטיות של הפלשתינאים).



השניים שוחחו גם על הפסקת האש ברצועה, וראש הממשלה אמר ליו"ר הרשות כי בגלל המשך ירי הרקטות, יהיה קשה לו לשמור על מדיניות ההבלגה לאורך זמן. הפלשתינאים העלו את בקשתם להפסקת האש גם בגדה, ואולמרט ענה שהתנאי לכך הוא יכולת לשמור על הפסקת האש ברצועה.



בתום הפגישה מסר אבו רודיינה כי הפגישה היתה "טובה", הושגו בה הסכמות בכמה נושאים, וזו היא "התחלה של סדרת פגישות". במסיבת עיתונאים ברמאללה אמר גם עריקאת כי הפגישה היתה מועילה מאוד. לדבריו, סוכם גם כי 35 מיליון שקל יועברו לבתי חולים פלשתיניים במזרח ירושלים. עריקאת הסביר כי אבו מאזן ביקש מאולמרט לשחרר את חברי הפרלמנט של החמאס העצורים בישראל ולחדש את ההסכם שהיה בעבר, שלא לרדוף מבוקשים.



פרץ מנסה להשתלב בתוכנית המחוות



במסגרת המחוות המתוכננות לפלשתינאים, פועלים שר הביטחון עמיר פרץ וסגנו, אפרים סנה, לגיבוש תוכנית שתאפשר הקלות בתנועה הפלשתינית בגדה המערבית - כך אומרים מקורות ביטחוניים. לדבריהם, מטרת התוכנית היא להסיר חלק מהמגבלות על מעבר פלשתינאים ברחבי הגדה. בשנה וחצי האחרונות מטיל צה"ל מגבלות נוקשות ביותר על התנועה בגדה, בעיקר בין האזור הצפוני (ג'נין, שכם וטול כרם) לדרומה.



בנוסף, שוקלים פרץ וסנה לשנות - ואולי אף לבטל - את השיטה הנוכחית של העברת סחורות מישראל לשטחים ובחזרה דרך מעברי "גב אל גב", בניסיון למצוא שיטה שתאפשר מעבר מהיר יותר של סחורות. עם זאת, קשה לראות כיצד מהלך מרחיק לכת לביטול שיטת מעבר הסחורות יתאפשר, לנוכח ההתרעות התכופות בדבר ניסיונות להברחת מטעני חבלה לשטח ישראל.



פרץ אמר, על רקע פגישת אולמרט ואבו מאזן, כי בכוונתו "לעשות הכל כדי לחזק את הכוחות המתונים ולפעול להקל על מרקם החיים הפלשתיני, ככל שהדבר יתאפשר מבחינה ביטחונית". שר הביטחון הביע תמיכה בשחרור כספי מסים פלשתיניים שישראל מקפיאה, ובלבד שאלו יועברו "לגורמים מתונים ברשות". הוא בירך על הפגישה, ואמר כי היא מהווה מהלך חשוב לקידום ההידברות בין הצדדים ולהפחתת האלימות באזור.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully