וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טורקיה תעשה כל שביכולתה כדי להוציא את מסדרון התשתיות אל הפועל"

שרון קדמי

24.12.2006 / 7:54

שר האנרגיה הטורקי, הד"ר הילמי גולר, מאמין שפרויקט התשתיות עם ישראל הוא הרבה יותר מחלום; בעקבות ההסכם שנחתם בין ישראל לטורקיה, "שתי המדינות יהפכו למרכזי אנרגיה אזוריים שיניבו יתרונות רבים לכולם"



"ממשלת טורקיה תעשה ככל שביכולתה כדי להוציא אל הפועל את מיזם מסדרון התשתיות בין טורקיה וישראל", כך אמר ל-TheMarker שר האנרגיה הטורקי, הד"ר הילמי גולר. השר הטורקי ביקר בישראל לפני כמה ימים ובעת ביקורו חתם על מזכר הבנות בין שתי המדינות, שלפיו סקר ההיתכנות למסדרון התשתיות בין ישראל לטורקיה יושלם תוך חצי שנה. על פי מזכר ההבנות, שנחתם בין הד"ר גולר, לשר התשתיות בנימין בן אליעזר, השניים מייחסים חשיבות רבה להרחבת העבודה בעניין מסדרון האנרגיה, כפי שכבר החלה, באופן אופרטיווי, במגזר הפרטי. בהקשר זה, הצדדים מבקשים להקים מיזם תת-ימי להעברת נפט, גז טבעי, מים וחשמל במסגרת המסדרון הישראלי-טורקי, שבאופן מוחשי יעשה שימוש בתשתיות הקיימות בשתי המדינות. שתי המדינות אף פנו לאיחוד האירופי צכדי שיסייע בהשלמת ביצוע סקר ההיתכנות.



לדברי גולר, מדובר בשיתוף פעולה כלכלי-מסחרי יוצא דופן בין שתי המדינות. "מערכת היחסים בין המדינות טובה מאי-פעם ופרויקט מסוג זה יחזק אותה עוד יותר. שתי המדינות יהפכו הלכה למעשה למרכזי אנרגיה אזוריים המשלימים זה את זה, שיניבו לכולם יתרונות רבים".



ארבעה קווי תשתית



מסדרון התשתיות הוא אחד המיזמים השאפתניים ביותר המקודמים כעת. רעיון מסדרון התשתיות הועלה שוב בשנה שעברה על ידי בן אליעזר והד"ר גולר בעת שביקר בישראל. סקרי ההיתכנות להקמת מסדרון התשתיות יבחנו היבטים כלכליים, הנדסיים ותכנוניים. על פי התוכנית, תחילתו של המסדרון באזור ג'ייהאן בדרום מזרח טורקיה במפרץ איקסנדרון. משם ייצאו ארבעה קווי תשתית לאזור חיפה - נפט, גז טבעי, מים וחשמל. המטרה היא לרכז באזור אחד נקודת יציאה למקורות אנרגיה מהאזור כולו - רוסיה, חבר המדינות, איראן ועיראק.



בתחום הגז הטבעי מתכננת ממשלת טורקיה להניח צינור גז טבעי מהעיר סמסון על חוף הים השחור בצפון מערב טורקיה, עד לג'ייהאן. לאזור סמסון מגיע כבר עתה צינור הגז הרוסי-איטלקי-טורקי (BlueStream) המוביל גז ממאגרי חברת הענק הרוסית גזפרום. המטרה הסופית היא לבנות באזור ג'ייהאן מפעלי גז טבעי, ובכך להובילו הלאה בצורה נוזלית בים לשאר העולם או בצינור לכיוון ישראל.



אזור נמל Yumurtalik שבג'ייהאן מסתמן כמרכז תשתיות אזורי. אל הנמל, שאליו מתוכנן להגיע קו הגז הטבעי מסמסון, מגיע צינור הנפט החשוב באזור ואחד החשובים בעולם - ה-BTC שנחנך באחרונה. צינור שאורכו כ-1,700 ק"מ, הארוך בעולם, מקשר את הים הכספי על מאגרי הנפט האדירים שלו, מבירת אזירבאייג'אן, באקו, דרך בירת גרוזיה, טביליסי ועד ג'ייהאן. הקיבולת של הצינור, שהקמתו עלתה כ-3.7 מיליארד דולר, תגיע לכמיליון חביות נפט ביום. מאגרי הנפט בים הכספי מכילים כ-16.5 מיליארד חביות בדומה למאגרים של קנדה, מקסיקו וקטאר. לאזור ג'ייהאן מגיע גם הצינור מקירקוק שבצפון עיראק העשירה בנפט.



על פי ההבנות שהושגו בין הצוותים המקצועיים,יקודם רעיון הנחת צינור הנפט, כך שהנפט יגיע לחיפה ומשם לאשקלון. משם, דרך מתקני קצא"א, הנפט יובל למפרץ אילת ומשם למזרח הרחוק והודו. בתחום הובלת המים, הסכימו הצדדים לבחון הצעה אלטרנטיווית להסכם המים בין ישראל לטורקיה שנחתם לפני כשנתיים, הסכם שעורר ביקורת רבה בישראל. הפתרון עשוי להימצא בצינור תת-ימי שיוביל מים מטורקיה לישראל.



לד"ר גולר התלווה בביקורו בישראל אחמת צ'אליק, אחד מאנשי העסקים המרכזיים בטורקיה.צ'אליק זכה לפני כמה חודשים בזיכיון להקים את צינור הגז הטבעי בין סמסון לג'יהאן באורך של כ-550 ק"מ בעלות מוערכת של 1.7 מיליארד דולר. צ'אילק אמר ל-TheMarker, כי הוא רואה בחברה שהוא עומד בראשה מועמדת מרכזית להיות שותפה במיזם של הצינור לישראל ואף להוביל את הקונסורציום שיקים אותו.



הכדאיות טרם הוכחה



מסדרון התשתיות אמור להגיע לחופי ישראל דרך צינור באורך כ-600 ק"מ מתחת למים, בעומק של כמעט 2 ק"מ, דרך המים הטריטוריאלים של סוריה או מחוצה להם, תוך ייקור המיזם, שגם כך מוערך ב-2 מיליארד דולר ועד היום לא הוכח ככדאי כלכלית. זאת למרות שהרוסים הצהירו לא פעם, כי בדקו אותו ומצאו אותו כלכלי, אך עד היום לא נחשפו הבדיקות.באחרונה קיבל הפרויקט דחיפה מכיוון לא צפוי. בביקורו של בן אליעזר לפני כמה שבועות בקהיר, הוא דן בסוגיה עם שר הנפט המצרי, סאמח אל-פהאמי והועלתה האפשרות להמשיך את חלקו של צינור הגז הטבעי בפרויקט עד מצרים.



על פי ההבנות בקהיר, חלקו של הגז שיגיע מרוסיה ישמש את ישראל לצרכיה, והיתרה תוזרם דרומה בצינור לאל עריש ומשם תועבר לאזור מתקני הנזלת הגז הטבעי במצרים באזור אידקו בקרבת אלכסנדריה ובדמייטה בקרבת פורט סעיד. הגז יונזל במתקן הנזלת גז טבעי (LNG) המצרי, וישווק לעולם כולו. המשמעות הגדולה של הארכת הפרויקט, היא העובדה, כי בדרך זו עשויה לגדול מהותית כדאיות הקמת הצינור מטורקיה לישראל. אחת השאלות הקשות הנשאלות סביב המיזם היא מחיר הגז הטבעי, מאחר שכיום מחירו בטורקיה נע בין 7-6 דולר למיליון BTU (יחידה למדידת גז טבעי). על המחיר הזה יהיה צורך להוסיף את המרחק שיעבור עד שיגיע לישראל, כך שלא ברורה האטרקטיוויות.



גולר לא מתרשם מהטענות. "אנחנו מודעים לכל הקשיים שבדרך, אבל כמו שאמרתי, אם כל הצדדים יירתמו למשימה, אז ניתן יהיה למצוא פתרון יצירתי שיאפשר את ביצוע הפרויקט, בכלל זה במחיר כדאי למשק הישראלי".



בן אליעזר חיזק את דבריו של גולר. "הפרויקט ברמה לאומית בשביל שתי המדינות וישראל, כמו טורקיה, תשאף להוציאו לפועל בהקדם, כדי להפוך את שתי המדינות למרכזי אנרגיה אזורים שישפיעו מהותית על הכלכלות של שתי המדינות ועל מערכת היחסים ביניהן", אמר שר התשתיות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully