וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הצלחת מודל עירוני ירוק בעיר פרייבורג: ערים באירופה עוברות לתחבורה ידידותית לסביבה

נמרוד הלפרן

24.12.2006 / 18:00

פאריס משיקה רכבות חשמליות; קופנהגן מציעה אופניים חינם לתושבים



לנוכח נסיקת מחירי הבנזין, מתחילות ערים ברחבי אירופה לפנות אל תכנון עירוני ידידותי לסביבה, המעודד אנשים לצמצם את השימוש במכוניות לטובת אופניים. פריס השיקה בשבוע שעבר פרויקט רכבות חשמליות חדש שנועד להביא לצמצום עומס התנועה וזיהום האוויר בעיר, ובעיר קופנהגן בדנמרק, הועמד צי של זוגות אופניים בחינם לשימוש הציבור, והפעלתו ממומנת באמצעות פרסומות על מסגרות האופניים.



עם זאת, המודל המצליח ביותר עד כה של תכנון עירוני ירוק באירופה הוא שכונת וובאן (Vauban) בעיר פרייבורג בגרמניה, לפי כתבה שפירסם בסוף השבוע העיתון "קריסצ'ן סיינס מוניטור". השכונה, המונה 2,000 משקי בית, הוקמה בסוף העשור הקודם על בסיס צבאי לשעבר ונמצאת במרחק עשר דקות רכישת אופניים ממרכז בעיר פרייבורג. 4,700 תושבי השכונה נהנים ממגוון תמריצים שנועדו לגרום להם לוותר על השימוש במכוניות פרטיות. כך למשל, אנשים המתארגנים להסעות משותפות (car pool) לבית הספר ולעבודה, זוכים לנסוע חינם ברכבות חשמליות בעיר.



מקומות חנייה למכוניות של דיירי השכונה נמצאים רק במוסך הממוקם בשולי השכונה, ועלות מקום חניה אחד היא 17.5 אלף יורו (23 אלף דולר) לשנה. 40% מתושבי השכונה אמנם רכשו מקום חנייה, אולם רבים בהם רכשו אותו עבור אורחים שמגיעים לביקורים. שיעור בעלי המכוניות בוובאן הוא 150 מתוך 1,000 תושבים, לעומת 430 מ-1,000 בעיר פרייבורג כולה. לשם השוואה, בארה"ב עומד שיעור בעלי המכוניות על 640 ל-1,000 תושבים - אם כי גם בארה"ב ישנן ערים שפונות למודל של תחבורה מבוססת אופניים, כמו העיר דיוויס במדינת קליפורניה, אשר 17% מתושביה המירו את מכוניותיהם באופניים.



שכונת וובאן אמנם נחשבת לספינת הדגל הירוקה של פרייבורג, אולם העיר כולה - שאוכלוסייתה מונה 216 אלף בני אדם ואשר רבע מתושביה מצביעים למפלגת הירוקים - שילבה יסודות ידידותיים לסביבה במדיניותה העירונית. רשת שבילי אופניים נסללה בעיר, מרכז העיר הותאם במיוחד להולכי רגל, ונקבע מחיר אחיד לתחבורה ציבורית. בנוסף לכך, הפך המחקר סביבתי למרכיב מרכזי בכלכלת העיר, בה ממוקם מרכז מחקר אנרגיית השמש של גרמניה ומרכז בינלאומי לאנרגיות מתחדשות. 3% מהמשרות באזור פרייבורג הן בתחומים של איכות הסביבה, כמו שירותי התקנת קולטי שמש וטיהור שפכים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully