וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי יונס: "מערכת הבנקאות בישראל ריכוזיות וסובלת מרמה נמוכה במיוחד של תחרות"

צבי זרחיה

25.12.2006 / 15:44

את הדברים אמר מנכ"ל בנק המזרחי-טפחות בהופיעו בוועדת הכלכלה שדנה בהגבלת הבנקים בהעלאת העמלות



מערכת הבנקאות בישראל ריכוזיות וסובלת מרמה נמוכה במיוחד של תחרות. בלי לטפל בבעיה זו, דבר לא ישתנה באופן מהותי. אין טעם בחקיקה בנושא העמלות, רק הגברת התחרות תועיל לצרכן - כך קרא הבוקר מנכ"ל בנק המזרחי-טפחות אלי יונס, בהופיעו בוועדת הכלכלה שדנה בהצעת החוק שהגיש ח"כ אמנון כהן (ש"ס) המגבילה את הבנקים בהעלאת העמלות ומקלה את הליכי המעבר של הלקוחות מבנק לבנק.



יונס הינו המנכ"ל הראשון מבין המנכ"לים של הבנקים שהסכים להתייצב בסבב הנוכחי של דיוני הוועדה בהגבלת העמלות, תוך שהוא מקפיד לחדד את ההבדלים בינו לבין הבנקים הגדולים. "כשרוצים ליצור תחרות לא צריך לבדוק כל עמלה, אלא איך מעבירים לקוח בלהיות טוב יותר, זול יותר ונעים יותר. היום מקיימים דיון בנושא העמלות. בעוד מספר חודשים יידרשו חברי הכנסת לעניין איכות השירות במוקדים הטלפונים של הבנקים. אחר כך יידרש דיון לעניין שעות הפתיחה של הסניפים, גובה הריביות ועוד. כמובן שהדבר לא ישפר במאומה את מצב הצרכן", אמר.



"הבעיה של ישראל היא חוסר תחרותיות במערכת הבנקאית שנובעת בעיקר מהריכוזיות שבמערכת. לא כולם יודעים שהבנקים הבינוניים יותר זולים ללקוח מהבנקים הגדולים. חייבים לתת העדפה לבנקים הבינוניים והקטנים כדי לחזק ולמצב אותנו כבנקים שיכולים להתחרות באופן שווה מול הגדולים", תבע.



יונס הוסיף כי מה שנדרש הוא שינוי מבני של המערכת. "הדברים נאמרו לא פעם בדיונים של רפורמה בשוק ההון לפי המלצות 'ועדת בכר'". יונס הוסיף כי "ישנן מספר דרכים באמצעותן ניתן לשפר את כושר התחרות של הבנקים הקטנים והבינוניים. בימים אלה נשמעות הצהרות חיוביות מכיוונו של המפקח על הביטוח ושוק ההון ידין ענתבי שזכו לתמיכה מאוד נחושה ונמרצת של יו"ר הרשות לני"ע, משה טרי, בעד מתן היתר רק לבנקים הקטנים והבינוניים לפעול בתחום היעוץ הפנסיוני. זהו בהחלט צעד בכיוון הנכון שממנו יהנה קהל הלקוחות".



בהתייחסו למכרז לשירותי הבנקאות שמספק בנק יהב, דרש יונס לאסור את השתתפותם של הבנקים הגדולים ולאפשר רק לבנקים האחרים ליטול בו חלק. "האם מכירת הפעילות הזו לבנק לאומי תועיל במשהו לקידום התחרות?", שאל.



יונס הוסיף כי השוואת תעריפי העמלות של הבנקים מלמדת כי העמלות של הבנקים הבינוניים והקטנים זולות יותר ולא רק זאת, אלא שגם מבצעי הגיוס שלהם הרבה יותר אטרטקטיווים. "הבנקים הגדולים מציעים פחות ומעונינים בכמה שפחות תחרות, בניגוד לבנקים הקטנים והבינוניים, הם מבקשים לשמר את המצב הקיים".



הוא הוסיף כי ההשקעה בתשתיות הנדרשת מכל הבנקים זהה, כאשר ההון העצמי של הבנק הפועלים הוא פי 4 מזה של "מזרחי טפחות".



גדעון שור מבנק לאומי הזהיר כי הטלת פיקוח על העמלות יגרום לבנקים ליישר קו אחד עם השני ולייקר את העמלות.



יו"ר הוועדה ח"כ משה כחלון (ליכוד) הציג מכתב שקיבל שלשום ממנכ"ל בנק הפועלים, צבי זיו, שבו הודיע לו כי הבנק יבטל שלוש עמלות מניצולי שואה על העברת התמלוגים שלהם. יונס הודיע כי המזרחי טפחות כלל לא גובה את העמלה הזו.



כחלון הביע תרעומת על כך שלפי מחקר שנערך לפני חמש שנים על ידי דוד לב, הרי הרווחים של הבנקים מהעמלות הסתכמו ב-85% ואולם, מנכ"ל איגוד הבנקים משה פרל טען כי כעת הרווחים הם רק 34%. ח"כ דוד טל (קדימה) התפרץ לעברו של פרל "מתי תפסיק למכור לנו לוקשים".



ח"כ כהן הודיע כי בקרוב ימשכו דיוניה של הוועדה בקידום הצעת החוק שהגיש. "אין ספק שהפור נפל. עידוד וקידום התחרות בענף הבנקאות יצא לדרך בתמיכה גורפת של הציבור ובית המחוקקים. דרושה הפחתה משמעותית במספר העמלות שגובים הבנקים, פיקוח הדוק יותר על העלאת העמלות, ובעיקר הפיכת המעבר מבנק לבנק לפשוט, מהיר וזול. חייבים ליצור כללי משחק חדשים בענף", קבע.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully