וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעים מוסדיים: "אנחנו מפוצצים באג"ח של אפריקה"; לבייב גייס 775 מיליון שקל מגיוס מתוכנן של מיליארד שקל

שרון שפורר

25.12.2006 / 17:03

כך נודע ל-TheMarker; הגיוס התבצע בשתי סדרות אג"ח: הריביות נקבעו על המקסימום



לב לבייב ניסה לגייס אתמול מיליארד שקל לאפריקה ישראל, אך בשל ביקושים נמוכים מהמשקיעים המוסדיים, הסתפק בסכומים נמוכים באופן משמעותי - כך על פי מקורות שונים בשוק. בסופו של יום, לבייב גייס כ-775 מיליון שקל בהנפקה פרטית של אג"ח למשקיעים מוסדיים, תוך התחייבות לרשום את איגרות החוב למסחר. את ההנפקה הובילו פועלים אי.בי.אי, אפריקה ישראל הנפקות והבינ"ל חיתום והשקעות.



על פי המסמכים הרשמיים, אפריקה ישראל דיברה על "מינימום של 400 מיליון שקל". הפעילים בשוק ציינו כי אפריקה תיכננה לגייס מיליארד שקל וניתן להעריך שלו היו זוכות לביקושים גבוהים יותר, היא אכן היתה מצליחה לגייס את מלוא הסכום עליו דובר בשוק.



מקורות שונים בשוק ההון אמרו היום ל-TheMarker, כי "'המוסדיים מפוצצים בלבייב', כלומר החשיפה שלהם לחובות אפריקה ישראל גבוהה מאוד וזו הסיבה שלא נרשמה התלהבות של ממש".



הגיוס התבצע בשתי סדרות אג"ח: הראשונה - אג"ח צמוד מדד סדרה יד' במח"מ של 8 שנים כששיעור הריבית נקבע על 4.9% - השיעור המקסימלי בהנפקה. בסדרה הקצרה יותר - סדרה טו' עם מח"מ של כ-5 שנים, נקבעה ריבית מקסימלית של 4.8%.



החשיפה הגדולה של המשקיעים המוסדיים לאג"ח של אפריקה עשויה להסביר את הריביות המקסימליות שנקבעו בהנפקה.



יש לציין, כי לא כל המשקיעים המוסדיים הסכימו לדברים: מנהל בכיר בשוק ההון אמר היום כי "השוק מפוצץ גם דנקנר או תשובה. זה לא דבר חדש שיש כאן חשיפה גדולה למספר מצומצם של אנשים".



אותו משקיע סיפק הסבר בדמות הלחץ על האפיק הצמוד שיצר מעין מעגל קסמים, שכן היקף ההנפקות הקונצרני הגדול גרם לחלק מהשחקנים למכור אג"ח ממשלתי ולעבור לקונצרני. הדבר העלה את התשואות באג"ח הממשלתי וגרם למוסדיים לדרוש תשואות גבוהות יותר על האג"ח הקונצרני. במקביל לכך, השבועיים האחרונים אופיינו בעליית תשואות באפיק הצמוד, מה שגרם גם הוא ללחץ על איגרות החוב הקונצרניות.



בנוסף, אמר היום משקיע מגוף מוסדי מהגדולים בשוק המקומי, כי עודף ההיצע בשוק הקונצרני יוצר עומס טכני על עורכי הדין והחוקרים שבודקים את הגיוס. השילוב של חשיפה גדולה עם קוצר זמן גורם להם לדחות הנפקות מבלי לבדוק אותן כלל.



ייתכן ששלוש הסיבות הללו הן שעומדות מאחורי היקף הגיוס הנמוך של לבייב.



כמו גיוסים פרטיים רבים שנעשו בחודשים האחרונים, גם איגרות החוב של אפריקה ישראל אינן סחירות, אך החברה התחייבה לרשום אותן למסחר עד ל-21 בדצמבר 2007. אם עד אז הן לא ירשמו למסחר, המשקיעים יוכלו לפרוע את האג"ח או להחזיק אותן בתוספת ריבית עד לרישום למסחר. עבור איגרות החוב הארוכות, התוספת לריבית תהיה כחצי אחוז ועבור הסדרה הקצרה יותר תעמוד התוספת על כרבע אחוז.



מקור בשוק החיתום מסר, כי תמורת הגיוס אינה מיועדת למטרה מסוימת. אך יחד עם זאת, ייתכן ומטרתו היא הכנה של אפריקה ישראל לקראת זכייה אפשרית במכרז לרכבת הקלה כפי שפורסם לפני כשבוע ב-TheMarker. הצוות הפיננסי המצומצם של ועדת המכרזים הבין משרדית בחן לפני כשבוע את המודל הפיננסי של שתי המתמודדות, ועל פי ניתוח המעטפות שנפתחו עד עתה, הצעתה של MTS, הכוללת את אפריקה ישראל, נמוכה מזו של מטרורייל, הכוללת את שיכון ובינוי של שרי אריסון. לפיכך, במידה שבמועד פתיחת המעטפות עם ההצעות הכספיות לא תתרחש הפתעה, הרי ש-MTS היא הזוכה הגדולה במכרז שהיקפו כ-10 מיליארד שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully