וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר החליט לעשות מעשה

מוטי בסוק

25.12.2006 / 22:37

בבנק ישראל הגיעו סוף סוף למסקנה שהגורם המרכזי למדדים הנמוכים שהביאו להחטאת יעד האינפלציה של הממשלה, הוא השקל החזק לעומת הדולר. הוחלט לאחוז בשור בקרניו


מדד המחירים לחודש ספטמבר הדהים את כל הקהיליה הכלכלית - ירידה של 0.9%. בתגובה, הפחית הנגיד את הריבית במשק ב-0.25%. בדיונים שהתקימו בבנק ישראל, המליצו אחדים מבכירי הבנק להפחית את הריבית ב-0.5%. הנגיד דחה אותם על הסף. התוצאה: השקל המשיך להתחזק. מדד המחירים לאוקטובר, שפורסם באמצע נובמבר, ירד שוב בצורה דרמטית - 0.7%. אחת הסיבות העיקריות למדד הנמוך הוא השקל החזק. בתגובה, הפחית הנגיד את הריבית ב-0.25%.


בדיון שהתקיים בבנק ישראל בסוף נובמבר, המליצו כמה בכירים להפחית את הריבית ב-0.5%. הנגיד דחה אותם על הסף. התוצאה - השקל המשיך להתחזק. המשק, כידוע, אינו מתיישר לפי החלטות הנגיד, גם לא שער הדולר. ואכן בשלושת החודשים האחרונים הדולר צונח וצונח.

בימים האחרונים כולם דיברו על עוד הפחתת ריבית של 0.25%. גם שוק ההון התאים עצמו להפחתה של 0.25%. אלא שהפעם פישר החליט לעשות מעשה. בדיון הריבית שהתקים אתמול בבנק, נחלקו ראשי הבנק לשניים: השמרנים, שהמליצו להוריד את הריבית שוב ב-0.25%, אולי כדי לכוון לטעמו של הנגיד; והרדיקלים, ובהם למרבה הפלא פישר, שהמליצו להוריד את הריבית ב-0.5%.

הסיבה ברורה. בבנק ישראל הגיעו סוף סוף למסקנה שהגורם המרכזי למדדים הנמוכים, שהביאו למדד שלילי ב-2006 ולהחטאת יעד האינפלציה של הממשלה, הוא השקל החזק לעומת הדולר. הוחלט לאחוז בשור בקרניו. לאחר שראה כי שתי ההורדות של 0.25% לא הזיזו את הדולר כלל, החליט הנגיד להכות את שוק ההון בהלם, בתקווה שההורדה של הריבית ב-0.5% תתחיל לדחוף את הדולר כלפי מעלה, המדד יעלה מעל האפס והאינפלציה תחזור לתחום היעד של הממשלה במחצית השנייה של 2007.

ההחלטה להוריד את הריבית ב-0.5% טובה למשק, בראש ובראשונה ליצוא - וישראל היא מדינה מוטת יצוא. הורדת הריבית ב-0.5% טובה לצמיחה, טובה לתעסוקה, טובה לתעשיות המסורתיות, ששולי הרווח שלהן צרים.

בעבר, נבנו תלי תלים של תיאוריות לגבי השאלה מה יקרה להר השקלים בישראל כשריבית השקל תתקרב מלמעלה לריבית הדולר. בעקבות החלטת הנגיד, ריבית הבסיס בישראל תהיה נמוכה ב-0.75% בינואר, מהריבית בארה"ב. בעבר אפשרות כזו נראתה חלום. גם פישר חשש ממצב כזה. החל מסוף השבוע היא תהיה עניין של יום יום בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully