וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא קרינה: מכשיר חדש יוצר הדמיה מדויקת של הריאות

עפרי אילני

26.12.2006 / 18:48

התחליף הישראלי לרנטגן עשוי לחולל מהפכה באבחון הרפואי



אף על פי שהוא עומד בראש חברת היי-טק מבטיחה, עם פס ייצור בסין וסניפים בפרנקפורט ובסיאטל, הד"ר יגאל קושניר ממשיך גם היום לקבל מדי ערב חולים בקליניקה שלו בביתו בפרדס חנה. בעונה הזאת, חולים רבים מתלוננים על שיעול ונזלת, והרופאים מעוניינים לדעת מה מתרחש בריאות המטופלים. הם נאלצים להתלבט האם להסתפק בסטטוסקופ הפשוט שעל צווארם, או לשלוח את החולים לצילום רנטגן ולחשוף אותם לקרינה.



הד"ר קושניר לא נתקל בהתלבטות הזו. בקליניקה שלו יש מכשיר שמפיק בתוך פחות מדקה הדמיה מקיפה ומדויקת של הריאות, ללא קרינה. נכון לעכשיו, המכשיר מצוי במעט מאוד מרפאות בעולם - כיוון שקושניר עצמו המציא אותו, וחברת Deep Breeze שבראשותו החלה רק לפני שלושה חודשים לשווק את המכשיר. אבל בתוך שנים אחדות, מקווה קושניר שהמכשיר יימצא בכל חדר מיון ובידי רוב הרופאים, ויחולל מהפיכה בשיטות האבחון הקיימות.







VRI (Vibration Response Imaging), טכנולוגיית ההדמיה שהמציא קושניר, מבוססת למעשה על עיקרון דומה לזה של הסטטוסקופ. בשונה מבדיקת רנטגן או אולטרסאונד, הוא אינו מצריך שידור של קרינה או של גלים, אלא יוצר הדמיה על סמך הרעידות הטבעיות שנוצרות בריאות עקב מעבר האוויר. לגבו של הנבדק מוצמדים 40 חיישנים עדינים, הנצמדים לגוף במהירות באמצעות ואקום.



החולה מתבקש לנשום, והחיישנים מעבירים את הרעידות שהם קולטים למחשב. זה מזהה את התדר שבו רוטטות הריאות, ומבודד אותו משלל הרעשים האחרים שמשמיע הגוף. על מסך המחשב מופיעה הדמיה של הריאות, המאפשרת לזהות בעיות שעד כה הצריכו בדיקות יקרות ולעתים מסוכנות. בנוסף, מתקבל מידע מדויק על רמת התפקוד של הריאה.



קושניר, בן 61, אומר שמה שדחף אותו להמציא את המכשיר היה רצון למנוע צילומי רנטגן מיותרים. "הרעיון בא לי כשעשיתי ג'וגינג, לפני שש שנים", הוא מספר. "פתאום חשבתי שאפשר להמציא תחליף לצילום חזה. אני רופא ילדים, וכל החיים אני חושב כמה זה נורא ששולחים ילדים לצילומי חזה לשווא. חשבתי לעצמי שכשאני משתמש בסטטוסקופ, אני מאזין לקולות ויוצר לעצמי בראש מין דימוי של הריאה. אבל המדידה הזאת היא לא מדויקת, ותלויה בזיכרון של הרופא. שאלתי את עצמי למה לא לבנות מכשיר דיגיטלי שיפעל על אותו עיקרון".



Deep Breeze, שמרכז הפיתוח וההרכבה שלה נמצא באזור התעשייה של אור עקיבא, החלה לשווק את המכשיר באירופה לפני שלושה חודשים. בתחילת השנה הקרובה, עומדת החברה לקבל אישור מה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) ולהתחיל לשווק אותו בארה"ב. כבר כעת, ה-VRI מצוי בשימוש בכמה בתי חולים בישראל, בגרמניה, בארה"ב ובמדינות אחרות. החודש, נערך בהיידלברג שבגרמניה כנס ראשון של חוקרים מרחבי העולם שדיווחו על השימוש שעשו בו.



בבית החולים רמב"ם בחיפה, כבר זוהו בעזרת המכשיר מספר מקרים של גופים זרים שחסמו את זרימת האוויר לריאותיהם של ילדים. "הגיע לרמב"ם ילד בן שמונה שהשתעל כל הזמן", מספר קושניר. "ברגע האחרון בדקו אותו במכשיר, וראו שהריאה השמאלית שלו לא פועלת בכלל. הוא הועבר מיד לחדר ניתוח, והתברר שהיה לו פקק של עט, שחסם את הריאה".



בקרוב, תתחיל החברה במכירת מכשירים שיהיו מיועדים למחלקות טיפול נמרץ, ויסייעו לצוות להנשים מטופלים באופן יעיל. בנוסף, באמצעות ההדמיה ניתן, לדברי קושניר, לחזות אילו מעשנים צפויים להפוך לחולים קשים, ואף להציג למטופל עצמו תמונה ברורה של מצב הריאות שלו.



הצעד הבא יהיה מכשיר שייצא לשוק בסוף 2007, וייצור הדמיה של הלב. כאן, מקור הוויברציות יהיה זרימת הדם והתכווצות שריר הלב. בשנים הבאות, מתכננת החברה לפתח מכשירים שיצרו הדמיה עם עיקרון דומה גם לאיברים נוספים.



לדברי קושניר, עד לאחרונה אף אחד לא האמין שניתן יהיה לבצע הדמיה כזאת - בעיקר בשל הקושי לקלוט ולבודד את הרעידות שמקורן בריאה. "אף אחד לא האמין שניתן לעשות זאת - לקחת את הרעשים האלה, לנקות אותם וליצור תמונה. חשבו פעם שיצטרכו בשביל זה 50 מחשבי-על, ואנחנו עושים את זה עם פי-סי רגיל".



נכון לעכשיו, מכשיר הדמיית הריאות עולה כ-50 אלף דולר. בעתיד מתכנן קושניר לייצר מכשיר זול הרבה יותר, במחיר שווה לכל נפש. "בחזון שלנו, לא יהיה רופא שלא תהיה לו את הטכנולוגיה הזאת", אומר קושניר.



? חיישנים



40 חיישינים מוצמדים בוואקום לגבו של הנבדק. מעבר האוויר יוצר רעד בתדר נמוך בריאות הנבדק



? זיהוי התדר



החיישנים מזהים את תדר הרעידה של הריאות, ומבודדים אותו משאר הרעשים שמייצר הגוף



? הדמיית הריאות



על מסך מחשב מופיעה הדמיה של ראיותיו של הנבדק ונתונים נוספים על יעילות פעולת הריאות


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully