וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצמות יהודים או עצמות גויים? המדינה תשלם 2 מ' ש' לזכיין בגין כל שבוע עיכוב בכביש 431, בשל מחלוקת על קברים

שרון קדמי

26.12.2006 / 19:00

כך נודע ל-Themarker; לטענת נתיבי היובל, העלויות הישירות של העיכוב יגיעו לליותר מ-100 מיליון שקל בשנה



המדינה החלה לשלם 2 מיליון שקל בשבוע לזכיינית כביש 431, חברת נתיבי היובל, בשל העיכוב בהעברת הקרקע לזכיין. זאת בשל מחלוקת סביב סוגיית קברים שנתגלו לאורך התוואי - כך נודע ל-Themarker. במסמך שהעבירה נתיבי היובל מקבוצת דניה סיבוס, למשרדי האוצר והתחבורה, היא מפרטת את העלויות שנגרמו בשל העיכוב. לטענת החברה עלויות אלה יגיעו ליותר מ-100 מיליון שקל בשנה, בעלויות ישירות בלבד.



נתיבי היובל עובדת בימים אלה על סלילת הכביש משני הכיוונים, אך השלמתו צפויה להתעכב בשל מחלוקת בין רשויות הדת לבין המדינה על תוואי הכביש, שבו נמצאו קברים. בשנה שעברה התגלו קברים לאורך תוואי כביש 431, באזור רמלה. בעבר סוכם על פתרון הנדסי של כריית מנהרה תחת הקברים, שהתקבל על דעת כל הצדדים, אך באחרונה נסוגו החרדים מההסכמות האלה. עלות סלילת המנהרה שתמנע את האיחור בלוחות הזמנים היא 200-150 מיליון שקל; הקמת גשר מעל הקברים תעלה 60-50 מיליון שקל בלבד, אך תגרום לאיחור בלוחות הזמנים ולתשלומי פיצויים לזכיינית.



המחלוקת בין המדינה לגופים החרדיים היא על זהות העצמות שהתגלו במקום. המדינה טוענת כי מדובר בעצמות של גויים, ואילו החרדים טוענים כי מדובר בעצמות יהודים. ככל הידוע, רשות העתיקות הוציאה מכתב רשמי בו היא קובעת כי לא מדובר בקברי יהודים, מה שמייתר את העיכוב בעבודות בקטע הרלוונטי.



כביש 431 מתוכנן לחבר בין ראשון לציון למודיעין דרך נס ציונה, באר יעקב, רמלה, לוד ויישובי המועצה האזורית גזר. עלות סלילתו מוערכת ב-1.7 מיליארד שקל, והמכרז הוא על הקמת הכביש ותחזוקתו לאורך תקופת הזיכיון. בימים אלה עובדת נתיבי היובל על סלילת הכביש משני קצותיו. הכביש צפוי להיפתח לתנועה ב-2008.



לא זאת בלבד, גם השלמתו של קטע 18 הצפוני של כביש חוצה ישראל, תידחה בשנתיים לפחות, בעקבות בעיית קברים. הקטע לא יושלם לפני אמצע 2009. עד עתה נאמד הנזק הישיר מעיכוב הפרויקט ב-100 מיליון שקל ובכל חודש נוסף שעובר מבלי להתחיל בו, יכולים נבחרי הציבור להוסיף 10 מיליון שקל נוספים לתשלום. הנזק העקיף מפקקי תנועה, תאונות דרכים וזיהום אוויר, גדול אפילו יותר. קטע 18 של כביש חוצה ישראל אמור לחבר בין כביש ואדי ערה למחלף עירון ולעקוף את התנועה של גוש דן. עלות הפרויקט כולו מוערכת במיליארד שקל. עלות הפתרון שאותו מציעים החרדים לשינויים בתוואי הכביש היא 200-150 מיליון שקל. זאת, על אף שקיים פתרון זול באופן משמעותי, המקובל על כל הגופים פרט לחרדים, שעלותו כ-12 מיליון שקל בלבד. מופז והירשזון ניסו להתערב, אך לא הצליחו לשנות את התמונה.



העיכוב של קטעים 18 ו-431 הוא אחת הסיבות המרכזיות שהיקף הנסיעות בכביש חוצה ישראל נמוך, ובשל עובדה זו המדינה תמשיך לסבסד את חברת הזכיינית דרך ארץ ולספוג עלויות עקיפות לאור המשך הזרמת התנועה לכבישי הצפון. החשיבות של קטע 18 גדולה, גם משום שהמודלים הפיננסיים של המדינה לכביש 6 התבססו בין השאר על פתיחת קטע 18 כבר באמצע 2007. נהגי ישראל ישלמו על כך החל מאפריל 2007, כאשר המחירים בכביש חוצה ישראל יעלו בשיעור של 20% בשל היקפי נסיעות נמוכים מאומדני המדינה, שהתבססו כאמור על כבישי הרוחב וקטע 18.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully