וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" צינזר מאמר על קשרים כספיים בין חברות תרופות לקרן הלאומית לכליות בארה"ב

נמרוד הלפרן

26.12.2006 / 18:59

המאמר פיקפק בהמלצות הקרן בשל מימון פעילותה על ידי יצרניות תרופות, דיווח "וול סטריט ג'ורנל"



כתב העת הרפואי היוקרתי "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" הסיר מגיליונו האחרון מאמר דעות של אחד מכותביו הבכירים אשר כלל ביקורת על הקרן הלאומית לכליות (NKF) בארה"ב בגין מימון פעילותה מתרומות בסך מיליוני דולרים מיצרניות תרופות לטיפול במחלות כליות. כך דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל".



במקום זאת, פירסם כתב העת מאמר מערכת - ביקורתי פחות - העוסק בממצאי מחקרים חדשים שהצביעו על אפשרות כי שימוש בתרופה EPO על ידי מטופלים הסובלים מאנמיה בעקבות מחלות כליות - טיפול שעליו ממליצה הקרן הלאומית לכליות - מגביר את הסכנה לאי ספיקת לב ולצורך בדיאליזה. יתר על כן, כתב העת לא ציין כי אחת מכותבי מאמר המערכת, ד"ר ג'ולי אינגלפינגר, שימשה עד באחרונה כתפקיד בקרן הלאומית לכליות.



המאמר שצונזר, פרי עטו של ד"ר רוברט סטיינברוק, פורסם בסופו של דבר באתר האינטרנט של כתב העת הרפואי הבריטי המתחרה, "לנסט" (Lancet) - יום לאחר יציאת הגיליון של "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" שבו היה אמור להופיע.



במאמרו, פיקפק סטיינברוק בהמלצותיה של הקרן הלאומית לכליות בשל קשריה ההדוקים עם מגזר התרופות. לפי המאמר, יותר ממחצית המימון לפעילות הקרן מגיע ממגזר התרופות, וחברות אמג'ן (סימול AMGN) וג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול JNJ) - המשווקות את EPO בארה"ב - תרמו לקרן בשנת 2005 לבדה 7.7 מיליון דולר.



אין זו הפעם הראשונה שבה "ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" סופג ביקורת בשל הקו המערכתי הסלחני שלו כלפי מגזר התרופות. מוקדם יותר השנה הודה כתב העת כי מחקר שפירסם בשנת 2000, אשר בדק האם משכך הכאבים ויוקס של חברת מרק עדיף על פני מוצרים מתחרים, "שופץ" על ידי מרק תוך השמטה מכוונת של מקרי התקף לב בקרב מטופלים בוויוקס, לפני פרסומו. ויוקס, כזכור, הורדה מהמדפים בשנה שעברה בעקבות נתונים שהצביעו על כך שהגדילה את הסיכון ללקות בהתקפי לב.



חברות תרופות מממנות לעתים קרובות כתיבת מאמרים אוהדים על מוצרים שלהן, ודואגות לפרסומם בכתבי עת רפואיים מובילים. מוקדם יותר השנה דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי מאמר שפורסם בשנת 2001 בכתב העת "אמריקן ג'ורנל אוף קידני דזיסס" המליץ על שימוש בגירסה סינתטית של הוויטמין D. מחבר המאמר קיבל עבור כתיבתו תשלום מחברת יחסי ציבור של אבוט לבורטוריס, אשר מייצרת - ניחשתם נכון - גירסה סינתטית של ויטמין D.



במקרה אחר, פורסם מאמר חיובי על משכך הכאבים פרסטמול של גלקסו סמיתקליין ב"בריטיש מדיקל ג'ורנל", מבלי לציין שהמחברת קיבלה כסף מהחברה. פייזר, חברת התרופות הגדולה בעולם, הציעה לכתבי עת רפואיים עשרות מאמרים אוהדים על תרופתה זולופט, באמצעות משרד הפרסום אוגילבי מקבוצת WPP; וג'ונסון אנד ג'ונסון הורתה באמצעות חברת יחסי ציבור לכותבת ששכרה, לשפץ תוצאות של מחקר על תרופתה לאנמיה אפרקס, לקראת פרסומו בכתב העת "קליניקל נפרולוג'י".



מבקרי התופעה טוענים כי מאמרים רפואיים אוביקטיוויים לכאורה, שרופאים מרחבי העולם מבססים עליהם המלצות למטופלים, הפכו לכלי לקידום מכירות מגזר התרופות. חמור מכך - כתבי העת אינם מיידעים את קוראיהם לגבי תופעה זו: ממצאים שהוצגו בכנס מו"לים רפואיים בספטמבר העלו, כי כתבי עת חשפו את העובדה שמאמרים שפירסמו נכתבו בחסות חברות תרופות, רק באחד מתוך עשרה מקרים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully