וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה: העולם ניצב בפני איום כפול - מחסור באנרגיה במחירים סבירים ונזקים לסביבה

שרון קדמי

27.12.2006 / 12:01

הביקוש לאנרגיה עתיד לגדול ביותר מ-50% עד 2030; צפויים הפרעות באספקה ומשברי מחירים



העולם ניצב עתה בפני איום כפול: מחסור באנרגיה במחירים סבירים, ונזקים לסביבה. זאת, כתוצאה מצריכת כמויות גדולות של אנרגיה, כך מתריעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA) בתחזיתה השנתית. בסוכנות הדגישו כי הזינוק במחירי האנרגיה והאירועים הגיאופוליטיים האחרונים מדגישים את התרומה החיונית של אנרגיה במחירים סבירים לצמיחה הכלכלית ולהתפתחות האנושית.



על פי נתוני ה-IEA, הביקוש לאנרגיה צפוי לגדול ב-1.6% בשנה עד 2030 - גידול של יותר מ-50%. מקור כ-70% מהגידול הצפוי בביקוש הוא במדינות המתפתחות, בהן צומחות הכלכלה והאוכלוסייה בקצב מהיר יותר לעומת המדינות המתועשות.



הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה צופה כי הדלקים הפחמימניים ימשיכו להיות מקור האנרגיה העיקרי, וכי הנתח של הדלקים הפחמימניים (נפט, גז ופחם) בסל מקורות האנרגיה העולמי יגיע ל-81% ב-2030. נתחו של הנפט בסל מקורות האנרגיה צפוי לקטון, אף שהוא ימשיך להיות מקור האנרגיה העיקרי גם ב-2030.



יו"ר המכון הישראלי לנפט ולאנרגיה, עמיר מקוב, אומר כי על פי התחזיות, הביקוש העולמי לנפט יגדל ל-99 מיליון חביות ליום ב-2015, ויגיע ל-116 מיליון חביות ליום ב-2030; זאת, לעומת 84-81 מיליון חביות ליום ב-2005. הפחם, מקור האנרגיה השני בחשיבותו בסל האנרגיה העולמי, עשוי לרשום בתקופה זו את הגידול הכמותי המרשים ביותר.



המגמות בשוק האנרגיה מצביעות על ירידה קלה במחירי הנפט, בשל הגידול הצפוי בכושר התפוקה, ובשל ירידה מתונה בביקוש בעקבות המחירים הגבוהים. אולם, מתיחות גיאופוליטית או הפרעות באספקה עלולים להזניק את מחירי הנפט. התחזית צופה שמחיר הנפט הממוצע ירד ל-47 דולר לחבית (בדולר של 2005) בתחילת העשור הבא, ויעלה בהדרגה עד 2030. מחירי הגז ינועו במקביל למחירי הנפט, ומחירי הפחם יעקבו אחריהם, אף שהתנודות יהיו קלות יותר.



לדברי מקוב, הביקוש הגובר לנפט ולגז מחד והקיטון בעתודות הנפט והגז מאידך, יגבירו את חשיפת המדינות הצרכניות להפרעות באספקה ולמשברי מחירים. שני שלישים מעתודות הנפט בעולם ו-40% מעתודות הגז מצויים במזרח התיכון, ובעיקר במפרץ הפרסי, ולפיכך תגדל התלות של המדינות המתפתחות ביבוא מהמזרח התיכון. על פי הערכות, ייאלצו מדינות ה-OECD ליבא כ-66% מצריכת הנפט ב-2030, לעומת 56% ב-2006. הקשיחות הגוברת של הביקוש לנפט תגביר את נזקן של הפרעות באספקתו.



מחירי הנפט עדיין משפיעים על איתנותה של כלכלת העולם, ורמתם הגבוהה מאיימת על הצמיחה הכלכלית במדינות המיבאות אותו. משבר מחירים בשל הפרעות באספקה יפגע בעיקר במדינות העניות, שנטל החובות שלהן כבד.



ההיענות לביקוש העולמי הגובר מחייבת השקעות גדולות בתשתיות לאספקת אנרגיה, שנאמדות ב-20 טריליון דולר (בדולרים של 2005), בשנים 2030-2005. ביצוע כל ההשקעות הדרושות להתמודדות עם אומדן זה אינו מובטח. מדיניות ממשלתית, גורמים גיאופוליטיים, שינויים בעלויות ובמחירים וטכנולוגיות חדשות עלולים למנוע או להמריץ השקעות באנרגיה. בעיקר מוטלת בספק הכוונה או היכולת של מפיקות הנפט והגז הגדולות להגדיל את השקעותיהן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully