וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר קיבל מהבנק האירופי להשקעות הלוואה בסך 200 מיליון יורו בריבית נמוכה של ליבור + 0.135%

יורם גביזון

28.12.2006 / 13:11

הבנק האירופי להשקעות מעוניין להשתתף במימון פרויקט ההתפלה בחדרה



משרד האוצר ממשיך לייצר ערוצי מימון חלופיים שעלותם אינה נגזרת מסיכון המדינה.



אגף החשב הכללי במשרד האוצר בראשות ד"ר ירון זליכה חתם על הסכם לקבלת הלוואה של 200 מיליון יורו ל-20 שנה מהבנק האירופי להשקעות (EIB) בריבית של ליבור + 0.135%. מחיר זה מהווה ירידה משמעותית בעלות המימון של מדינת ישראל. שכן ההלוואה האחרונה של המדינה היתה ל-10 שנים בריבית של ליבור + 0.45%, כך שעלות זו שקולה להלוואה ל-20 שנה בריבית של ליבור + 0.6%.



הירידה בעלות המימון תחסוך למדינה 50 מיליון שקל בהיוון תשלומי הריבית ב-20 השנים הקרובות. ההלוואה שנתן EIB מיועדת לפרויקטי מים וביוב.



באוצר מציינים שההלוואה היא נדבך נוסף בתוכנית האסטרטגית של יחידת ניהול החוב - שנמצאת ב-3 השנים האחרונות באחריותו של המשנה לחשב הכללי, יובל ברונשטיין - להגיע לעצמאות מימונית במטבע חוץ ולייצר אפיקי מימון במט"ח, שמתחרים בעלותם בגיוסים בשוק המקומי ומאפשרים גמישות במימון החוב.



כחלק מאסטרטגיה זו ביצע משרד האוצר לפני חודש הנפקה פרטית בחו"ל של אג"ח צמודות לריאל הברזילי לטווח של שנה בהיקף של 500 מיליון דולר, והסב את החוב לשקלים כך שהתשואה השקלית בהנפקה היתה נמוכה ב-0.33% מתשואת המק"מ לאותו טווח.



ההלוואה שנותן EIB למשרד האוצר מאפשרת מתן אשראי למגזר הפרטי, משום שהיא יוצרת נקודת ייחוס (bench mark) לתמחור אשראי לבנקים, לחברות ולפרויקטים.



על פי הערכות, EIB מתכנן להעמיד אשראי בהיקף של 75 מיליון יורו לבנק מסחרי ישראלי והביע עניין במימון חלק מעלות ההקמה של פרויקט התפלה של 100 מיליון מ"ק בחדרה בהיקף של מיליארד שקל.



התוכנית האסטרטגית של יחידת ניהול החוב הממשלתית היתה לחדור לשווקים הפיננסיים, להרחיב את בסיס המשקיעים ולגוון את הרכב החוב המטבעי של המדינה בשלב הראשון. בשלב מאוחר יותר ביססה המדינה את מעמדה בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים. בשלב הנוכחי, שהחל ב-2005 ויימשך עד ל-2010, חותר משרד האוצר להשיג עצמאות מימונית במחירי חוב נמוכים ותחרותיים בהשוואה למחירי החוב בשוק המקומי.



בתוך כך פירסם משרד האוצר את תוכנית ההנפקות לינואר 2007, שממנה עולה כי האוצר ינפיק איגרות חוב ב-900 מיליון שקל; כולן באיגרות חוב לא צמודות בריבית קבועה מסוג שחר לטווח של שנה, 9 שנים ו-20 שנה בחלקים שווים.



נוסף על כך צפויה הנפקת איגרות חוב בהיקף של 100 מיליון שקל במסגרת הקצאת היתר ולעושי השוק הראשיים ב-16 בינואר 2007.



דירוג עושי השוק הראשיים באיגרות החוב הממשלתיות שפירסם האוצר מגלה כי עושי שוק מקומיים רכשו 61% מההנפקות. עושי השוק הפעילים ביותר בהנפקות האג"ח של משרד האוצר באוקטובר-דצמבר 2006 היו בסדר יורד: מורגן סטנלי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, כלל פיננסים וגולדמן סאקס.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully