וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשה לתביעה ייצוגית נגד מס הכנסה

אתי אפללו

28.12.2006 / 17:46

על פי התביעה, מס הכנסה ממסה רווחים על כספים שהופקדו בקופות לפני תחילת שנת 2003 בניגוד לחוק

היום הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד מס הכנסה כנגד גביית מס שלא כדין על רווחים שצמחו מכספים שהופקדו לקופות גמל לפני 31.12.02, וזאת על אף הוראות חוק ברורות שפוטרות מיסוי על רווחים שנצברו מהפקדות לקופות גמל טרם מועד זה.

מבקש התובענה, עו"ד אריה גבע, פרש ממקום עבודתו בסוף חודש יוני 2003, לאחר שעבד בו משנת 1968. למבקש היו 4 קופות גמל, בהן נצבר גם רכיב כספי הפיצויים להם היה זכאי. בספטמבר 2003, לאחר פרישתו של גבע ממקום עבודתו, קופות הגמל הועברו אליו ומעמדו בהן הוסב מ"שכיר" ל"עצמאי".

פרט לשינוי טכני זה לא עשה גבע כל שינוי בקופות, הוא לא משך את הכספים שנצברו בהן והעביר את הקופות לניהול קופת התגמולים אלטשולר שחר יהלום. בשנת 2004, ביקש גבע למשוך את כספיו מאחת מהקופות שבה נצברו תשלומי פיצויים, ולמרות העובדה שכספים אלו הופקדו לקופות הגמל לפני תחילת 2003, גבע חויב במס בגין הרווחים שנצברו מיום הפרישה ועד להוצאת הכספים. בתחילת שנת 2006 ביקש גבע למשוך כספים נוספים מקופת הגמל יהלום והסכום הועבר אליו, לאחר שנוכה ממנו מס בשיעור 15%.

בתכתובת בין מס הכנסה לאיגוד חברות הביטוח בישראל ולבנק הפועלים שצורפה לבקשה לאישור התובענה כייצוגית, הובעה עמדת מס הכנסה לפיה קופות הגמל ממעמד של שכיר למעמד עצמאי, מהווה למעשה משיכה והפקדה מחדש של הכספים בקופת הגמל. מכאן, אם שינוי הסטטוס נעשה לאחר תחילת 2003, רואים את כלל הכספים בקופת הגמל כאילו הופקדו לאחר מועד זה, ועל כן רווחיהם חייבים במס.

בבקשה לאישור תובענה יצוגית, שהוגשה על ידי עו"ד דורון לוי ועו"ד מיכל רוזנברג ממשרד עמית פולק מטלון, נטען כי תיקון 132 לחוק מס הכנסה שהתקבל ב-2002 קבע, כי ריבית או רווח שמקורם בקופות גמל או בחיסכון בפוליסת ביטוח תהיה חייבת במס רק בהתייחס להפקדות שנעשו לאחר יום 1.1.2003.

בנוסף, נקבע בתקנות מס הכנסה בעניין כללים לאישור ולניהול קופות גמל, כי עם פרישת עובד ממקום עבודתו, יכול עמית-שכיר להעביר את הכספים שמגיעים לו לחשבון עמית-עצמאי באותה קופה או לקופת גמל אחרת, באופן שמועד התשלום הראשון לקופת הגמל לפיצויים ייחשב כיום ההפקדה בקופת הגמל לתגמולים. על כן, כפי שנטען בבקשה, התקנות הללו מורות למעשה על שמירת הוותק של אותן הפקדות למרות העברתן לקופת גמל אחרת או שינוי מעמד העמית לעצמאי, ולכן גביית המס על ידי מס הכנסה נעשית שלא כדין.

מרשות המיסים נמסר כי: "רשות המיסים בישראל תמסור תגובתה לבית המשפט"



ת.מ 141/06

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully