וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע השקיעה 15 מ' דולר במדיוונד של כלל ביוטכנולוגיה

יורם גביזון

29.12.2006 / 8:12

טבע תקבל זכויות בלעדיות לשיווק והפצה של המוצר המרכזי של מדיוונד במדינות בדרום אמריקה

חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, שהיתה בעבר ממרכזי ההפסד המדממים של קבוצת כלל תעשיות, נהפכת בהדרגה לאחת יצרניות הערך החשובות בקבוצת אי.די.בי אחזקות.

חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה חתמה על זיכרון דברים להשקעה של 15 מיליון דולר בחברה הבת מדיוונד. על פי ההסכם ירכוש משקיע אסטרטגי מבעלי החברה מניות תמורת 10 מיליון דולר, ובנוסף תקצה מדיוונד עצמה למשקיע האסטרטגי מניות ב-5 מיליון דולר. רכישת המניות תיעשה לפי שווי חברה של 100 מיליון דולר לפני ההשקעה.

ל-TheMarker נודע כי המשקיע האסטרטגי הוא חברת טבע. במקביל להשקעתה של טבע, ירכשו משקיעים מוסדיים מניות שיוקצו להם על ידי מדיוונד תמורת 10-15 מיליון דולר. כחלק מההשקעה תקבל טבע זכויות בלעדיות לשיווק והפצה של המוצר המרכזי של מדיוונד במדינות בדרום אמריקה, שבה יש לטבע נוכחות חזקה באמצעות החברה הבת איווקס.

עם תום שלב זה של ההשקעה ידולל חלקה של כלל תעשיות ביוטכנולוגיה במדיוונד ל-50% בדילול מלא, טבע תחזיק ב-13% (ועוד 9.5% באמצעות אחזקה ב-19% ממניותיה של כלל תעשיות ביוטכנולוגיה) והמשקיעים המוסדיים יחזיקו ב-13%, כשמייסד החברה, פרופ' ליאור רוזנברג מבית החולים סורוקה, ועובדי החברה מחזיקים ביתרה (24%).

אבי פישר, יו"ר חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, ציין שהחברה צרכה השקעות מצטברות של 120 מיליון דולר בלי שייצרה ערך לבעלי השליטה , כך שעם רכישת אי.די.בי אחזקות עלו הצעות למכור אותה בערכים נמוכים. "אני חשבתי שדווקא ביוטכנולוגיה היא אחד התחומים המרכזיים ליצירת ערך, משום שהיא מצריכה השקעות לטווח בינוני שמעבר לטווח ההשקעה של קרנות הון סיכון, ובשל היכולת של כלל תעשיות ביוטכנולוגיה לסייע לחברות סטארט-אפ בתחום זה".

חברות אלו סבלו פעמים רבות מניהול כושל, ובעיקר מבניית החברה על בסיס תכנון לפיתוח ומימוש מהיר, שתואם חברות בתחום השבבים והאלקטרוניקה.

כלל ביוטכנולוגיה תרשום רווח הון מיידי של 25 מיליון שקל ב-2007 בגין מכירת המניות, כאשר הרווח מהקצאת המניות לטבע ולמוסדיים יסתכם ב-29-37 מיליון שקל וייחשב ב-2007 כהכנסה נדחית עד לגובה הפסדיה של כלל ביוטכנולוגיה מהשקעתה במדיוונד. רווח זה יוכר כרווח הון מלא ומיידי כאשר ייכנסו לתוקף כללי החשבונאות הבינלאומיים (IFRS) בינואר 2008.

מדיוונד פיתחה טכנולוגיה להטריית כוויות, כלומר לטיפול סלקטיווי ברקמה הפגועה בכוויה וסילוקה, כתחליף לטיפול המקובל כיום, הכולל הסרה של הרקמות הפגועות יחד עם הרקמות הבריאות וכרוך בניתוח ובאשפוז. ההטריה נעשית על ידי מריחת תרופה ממקור ביולוגי על הפצע.

ראובן קרופיק, מנכ"ל חברת כלל ביוטכנולוגיה, ציין שלתרופה של מדיוונד יש ארבעה יתרונות על פני ניתוח: אי פגיעה ברקמות בריאות, חיסכון בעלות הגבוהה של מנות דם, נוחות רבה יותר לנפגע מכוויות ורמה נמוכה יותר של הוצאות, משום שהטיפול של מדיוונד ניתן על ידי אחות ואינו מצריך העסקת חדר ניתוח ורופאים.

שיעור התמלוגים יהיה דו ספ

לדבריו, השוק לאפליקציה הראשונה שפיתחה מדיוונד הוא 400-500 מיליון דולר, אך החברה תפתח בעתיד טיפול תרופתי לפצעים אחרים, דוגמת פצעים של חולי סוכרת כרוניים - שוק שהוא גדול פי כמה.

מדיוונד מצויה כיום בשלב השלישי של הניסוי בבני אדם ב-30 מרכזים בשש מדינות באירופה ומבצעת השלמה שולית יחסית בשלב השני של הניסויים בבני אדם בארה"ב, כאשר אין ספק בדבר האפקטיוויות של התרופה המיוצרת על ידי מדיוונד עצמה במתקן לייצור תרופות ביולוגיות ביבנה.

קרופיק ציין שכלל תעשיות ביוטכנולוגיה בנתה את העסקה כך שהיא תוכל לייצר ערך רב מהשקעתה במדיוונד עוד לפני שזו תפיק הכנסות ממכירת המוצר.

עם קבלת רישיון השיווק באירופה (CE) הצפוי, לדברי קרופיק, בתחילת 2008, תקבל טבע אופציה להרחיב את רישיון השיווק למדינות אלו. בעלי מניותיה של מדיוונד יקבלו אופציה למכור לטבע מניות שיגדילו את חלקה עד ל-25% מהחברה בדילול מלא לפי שווי חברה של 200 מיליון דולר, ולטבע תינתן אופציה לרכוש אותה כמות של מניות לפי שווי חברה של 250 מיליון דולר. מימוש אחת משתי אופציות אלו ידלל את חלקה של כלל תעשיות ביוטכנולוגיה בחברה ל-42% בדילול מלא ויזרים לכיסה 17-22 מיליון דולר.

עם קבלת אישור שיווק מרשות המזון והתרופות בארה"ב, FDA, שצפוי לדברי קרופיק לא לפני 2009, יקבלו כל בעלי המניות של מדיוונד אופציה למכור לטבע 26% ממניות מדיוונד בדילול מלא לפי שווי חברה של 245 מיליון דולר, וטבע תקבל אופציה לרכוש אותה כמות של מניות לפי שווי חברה של 306 מיליון דולר.

לדברי קרופיק, מדיוונד תהיה אחראית להמשך פיתוח וייצור המוצר, וטבע התחייבה לרכוש אותו ולשלם למדיוונד תמגלוגים כאחוזים ממחיר המכירה. שיעור התמלוגים יהיה דו ספרתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully