וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנופת בנייה בגדה: יותר מ-200 קרוואנים הוצבו שלא כחוק בחצי השנה האחרונה

עמוס הראל

30.12.2006 / 17:10

חרף הצהרות קודמות של ראש הממשלה ושר הביטחון לא חלה התקדמות לקראת פינוי מאחזים



המתנחלים מוסיפים להציב קרוואנים, בלא היתר חוקי, במאחזים ובהתנחלויות בגדה המערבית. מדו"חות שחוברו במינהל האזרחי עולה כי בחצי השנה האחרונה, מאז פרוץ המלחמה בלבנון ובחסות העיסוק המוגבר של צה"ל בזירה הצפונית, הוצבו יותר מ-200 קרוואנים בגדה - גידול ניכר בהשוואה לכמה עשרות שהוקמו במחצית הראשונה של 2006. חרף הצהרות קודמות של ראש הממשלה, אהוד אולמרט ושר הביטחון, עמיר פרץ, לא חלה שום התקדמות לקראת פינוי מאחזים בגדה. עד היום, הצבא אף לא הציג לשר תוכניות מפורטות או לוח זמנים מתוכנן לפינוי.



מתחילת החודש הוצבו בגדה לפחות 83 קרוואנים בלא אישור. בנובמבר הוצבו 69 קרוואנים. גיחות צילום, שמשרד הביטחון מקיים אחת לחודשיים, מלמדות על המשך הבנייה בשטח. הקרוואנים הועלו באחרונה לקרקע במאחזים בלתי חוקיים, כמו גבעת אסף ליד בית-אל ואפילו בעמונה ליד עפרה, שהריסת תשעה בתים בה בפברואר השנה לוותה בעימות קשה בין המדינה למתנחלים. אולם, חלק מהקרוואנים שהוקמו בלא היתר הוצבו גם בהתנחלויות ותיקות. נתוני המינהל מדברים על קרוב ל-250 מבנים בחצי שנה, אולם במועצת יש"ע טוענים שבחלק מהמקרים מדובר במבנים שהוקמו קודם לכן אך המינהל איתר אותם באיחור, או בקרוואנים שהועברו ממקום למקום בתוך הגדה.



עוזרי שר הביטחון מקיימים משא ומתן עם ראשי המתנחלים בניסיון להגיע להסדר על הורדה בהסכמה של חלק מהמאחזים. עד כה לא הושגה במגעים הבנה כזו ומשתתפים בהם מתארים אותם כ"שיחות סרק".



נראה כי המו"מ האמיתי מתנהל בין המתנחלים ללשכת ראש הממשלה, בתיווכו של ח"כ עתניאל שנלר (קדימה). בשיחות אלו נבחן רעיון לפינוי 26 מאחזים הכלולים במכתב של המנהל לשעבר של לשכת ראש הממשלה, עו"ד דב ויסגלס לשרת החוץ האמריקאית, קונדוליזה רייס ואשר נבנו מאז מארס 2001. הכוונה היא להעביר את המבנים במאחזים אלה לתוך התנחלויות קיימות.



לשכת ראש הממשלה, אהוד אולמרט, נעזרת כיום בשירותי הייעוץ של אלוף-משנה (מיל') דני תרזה, שהיה אחראי לטיפול בגדר ההפרדה במשרד הביטחון, עד שפרץ העבירו מתפקידו בעקבות ביקורת שמתח בג"ץ על תרזה.
בעיה משפטית בשל הסחבת
הסחבת בפינוי המאחזים יוצרת למדינה בעיה משפטית באשר לחלקם. במאחזים אלה מתיישנים צווי הריסה שהוצאו נגדם ואם יוחלט לחדש את ההכנות לפינויים, עשוי להיווצר עיכוב מחודש.



מקורות ביטחוניים וצבאיים הבקיאים במתרחש בפרשת המאחזים אומרים, כי אולמרט ופרץ התפכחו מהערכותיהם הקודמות בסוגיה זו וכי לשניים ברור כעת שלא יהיה פינוי משמעותי בחודשים הבאים.



לדבריהם, גם הצבא אינו נלהב לעסוק בכך ומספק בכל פעם תירוצים לשר בדבר הקושי לרכז כוחות לפינוי מאחזים. תוכניות מבצעיות לפינוי הוצגו עד היום בקווים כלליים בלבד, מבלי להיכנס לפרטים.



במשרד הביטחון אומרים בתגובה כי מתקיים תהליך הידברות עם ראשי המתנחלים, שהושגה בו התקדמות מסוימת לקראת פינוי מרצון של מאחזים. פרץ איננו מעוניין להגיע לפינוי בכוח - ודווקא הצהרותיו הנוקשות נגד המתנחלים בעבר הן שהובילו את הנהגת יש"ע לשולחן המו"מ בעניין.



בהופעה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר השבוע שר הביטחון כי ההידברות עם המתנחלים נמשכת, במטרה להגיע להסדר על הורדת מאחזים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully