וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפריזמה צופים התחלה קשה לשנה החדשה בישראל: "היצוא יקטן ב-500 מ' ד' ברבעון הראשון"

חגי עמית

31.12.2006 / 10:13

התחזית מבוססת על מודל המנבא את השינוי ביצוא לפי שער הדולר, השינוי בנאסד"ק 100 והיצוא הקנדי לארה"ב



בשבוע שבו הופתע המשק מהורדת הריבית החדה של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בשיעור של 0.5%, יש גורמים שמעריכים כי צעדו של פישר היה בבחינת כניסה לכוננות ספיגה, שהיתה בהחלט במקום.



מניתוח שפירסמו כלכלני בית ההשקעות פריזמה עולה כי היצוא הישראלי צפוי לקטון ב-500 מיליון דולר עד סוף הרבעון הראשון של 2007 - מה שיתבטא בירידה מקבילה בתוצר. סך היצוא הישראלי השנתי הוא כ-24 מיליארד דולר. כמחצית ממנו נובעת מתעשיית ההיי-טק - והיא זו שתהיה הנפגעת העיקרית, לפי פריזמה.



לדברי מחבר העבודה, הכלכלן דן הקס, שלושה משתנים מנבאים את הפגיעה ביצוא ההיי-טק הישראלי. האחד הוא היצוא הקנדי לארה"ב, שלאורך השנים נראה כמנבא מדויק ליצוא הישראלי לארה"ב. זמן המשלוח מקנדה לארה"ב קצר הרבה יותר מזה שמישראל, וירידה בביקוש למוצרי היי-טק בארה"ב תתבטא ארבעה חודשים מוקדם יותר ביצוא הקנדי. הירידה בנתוני היצוא הקנדיים מנבאת ירידה בביקוש למוצרי היי-טק בישראל בתחילת 2007.



מנבא שני הוא שיעור השינוי השנתי במדד נאסד"ק 100. מנבא שלישי הוא השינוי השנתי בשער החליפין של השקל מול הדולר. שני המשתנים האחרונים התגלו כמשפיעים בפיגור של חצי שנה על היצוא הישראלי.



המנוע העיקרי של היצוא היה היצוא של היי-טק, רכיבים וציוד תקשורת אלקטרוני. יצוא זה הסתכם בעשרת החודשים הראשונים של 2006 ב-11.5 מיליארד דולר והיווה 48% מסך היצוא המקומי. 31% מהיצוא הישראלי הוא לארה"ב.



לפיכך, תמורות ביצוא הישראלי הן בעלות משמעות עמוקה למשק, ובמיוחד תמורות ביצוא ההיי-טק וביצוא לארה"ב. לדברי הקס, העבודה נכתבה לפני הורדת הריבית האחרונה בישראל, אבל נתונים אלו תומכים בהמשך תהליך הורדת הריבית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully