וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: אנשים קונים דירה בגלל "תחושה של חופש"

אבי בר-אלי

31.12.2006 / 17:32

ד"ר דני בן-שחר: תשלומי שכירות עשויים להשאיר מזומן בידי השוכר בערך גבוה יותר מערך הדירה בתום תשלומי המשכנתא

העדפת בעלות על דירה על פני שכירתה אינה עומדת במבחן התיאוריה הכלכלית - כך עולה ממחקר שנערך בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. החוקרים מצאו עוד כי דווקא לגורמים הפסיכולוגיים משקל מרכזי בהחלטה לקנות או לשכור דירה.

במחקר שנערך בקרב 315 סטודנטים וסטודנטיות, בניהולו של ד"ר דני בן-שחר, נבחנו מגוון גורמים כלכליים ופסיכולוגיים המשפיעים לכאורה על ההכרעה שבין רכישת דירה לבין מגורים בשכירות. השיקולים הכלכליים, הסביר ד"ר בן-שחר, כללו סוגיות מיסוי, עלויות נלוות לעסקה (כגון תיווך ושכר טרחת עורך דין), מגבלות תקציביות של הרוכש, סיכון הקשור בתנודתיות ערך הנכס ותנודתיות מחירי השכירות. באשר לגורמים הפסיכולוגיים נמצא, כי 76% מן הנשאלים מקשרים "תחושה של חופש ועצמאות" לבעלות על דירה, יותר מאשר לשכירות, ו-83% משתמשים במושגים דוגמת "הרגשה טובה" כשהם מציינים העדפת דירה בבעלותם.

עוד נמצא, כי 85% מן הנשאלים מעדיפים את הבעלות בשל "תחושת השייכות לנכס", 89% מזהים את הנישואים כגורם משפיע על העדפת הבעלות, ו-70% מציינים כי בעלות על דירה מתקשרת אסוציאטיווית עם סטטוס חברתי גבוה יותר, תחושות יציבות, שקט נפשי, הצלחה ואושר (לעומת 4% בלבד המקשרים מושגים אלה עם מסלול השכירות).

מן המחקר עלה עוד, כי 85% מן הנשאלים מאמינים באמרה לפיה: "רכישת דירה עדיפה על שכירות מאחר שמותירה ביד הרוכש דירה לאחר סיום תשלומי המשכנתא - בעוד שבשכירות משלמים תשלומי שכירות כל החיים ולבסוף נשארים ללא כלום". על כך, אומר ד"ר בן-שחר כי "מבלי לבדוק ריביות, רמת סיכון ופרמטרים כלכליים נוספים - הרי שתיאורטית, טענה זו פשוט אינה נכונה, שכן תשלומי השכירות עשויים להשאיר מזומן בידי השוכר בערך גבוה יותר מזה של ערך הדירה עם תום תשלומי המשכנתא".

כמו כן, נמצא במחקר מתאם חיובי בין השיקולים הכלכליים לבין הפסיכולוגיים - ומכאן, מסכם ד"ר בן-שחר, שייתכן שהנימוקים הכלכליים הרציונליים מסווים במידה רבה את המניעים הפסיכולוגיים, כשאלה הפסיכולוגיים הם למעשה הדומיננטיים יותר בהחלטה לרכוש דירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully