וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הדלק יירדו בחצות בשיעור של עד 1.28%

שרון קדמי

31.12.2006 / 13:33

מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן יירד ל-5.40 שקלים בשירות עצמי. מחירו של ליטר בנזין 96 אוקטן יירד ל-5.41 שקלים

מחירי הדלק יירדו הלילה בחצות ויתייצבו על רמתם בראשית שנת 2007. החל מהלילה בחצות יעמוד מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן על 5.40 שקלים - ירידה של 0.55%. מחירו של ליטר בנזין 96 אוקטן יעמוד החל מהלילה בחצות על 5.41 שקלים - ירידה של 1.28%.

מדובר במחירים בשירות עצמי ומי שירצה לקבל סיוע של מתדלק או מתדלקת ייאלץ לשלם 12 אגורות נוספות לליטר. המחיר בראשית השנה עמד על כ-5.4 שקלים לליטר בדומה להיום. במהלך המחצית השנייה של השנה חצה מחיר הבנזין את רף 6.4 שקלים אך מאז כמעט שהוזל בשקל שלם.

מחירי הדלקים שיקפו השנה את התנודתיות הרבה של מחירי הנפט והתנהגו בהתאם. מחיר הנפט התייצב בסוף השבוע על רמה של כ-61 דולר לחבית רמה דומה לזה בתחילתה. רמת המחירים השנתית הממוצעת עמדה ב-2006 על כ-66 דולר לחבית, שנה חמישית לעלייה במחיר הממוצע. ביולי השנה הגיע מחיר הנפט לרמת שיא נומינלית של 78.4 דולר לחבית, ואולם בממוצע עמד מחירה של חבית ב-2006 על 66.25 דולר, לעומת מחיר ממוצע של 56.7 דולר ב-2005 ו-41.8 דולר ב-2004.

שוק הנפט העולמי וכמוהו שוק התזקיקים היה על סף רתיחה. חברות הנפט הפיקו כמעט במלוא התפוקה, בתי הזיקוק זיקקו ללא הפסק - והביקוש רק הלך וגבר. שתי האחראיות העיקריות לגידול בביקוש הן הודו וסין, הכלכלות הצומחות ביותר בעולם. גם ארה"ב, הצורכת כרבע מהאנרגיה בעולם, לא עצרה כמעט לרגע. סיבות אלה לבדן הספיקו בכדי ללחוץ את מחיר הנפט כלפי מעלה. אם מוסיפים לכך אירועים חד פעמיים בערב הסעודית, ניגריה, ונצואלה או איראן - מדינות שנמצאות בעשירייה הראשונה של מפיקות ויצואניות הנפט בעולם המחיר בקלות נלחץ כלפי מעלה. תוסיפו לכך שמועות על פעולה אמריקאית באיראן, יצואנית הנפט הרביעית בגודלה בעולם, וזה מספיק כדי להטיס את מחיר החבית ל-70 דולר ואף יותר. המתיחות בין איראן למערב, על רקע סירובה של איראן להפסיק להעשיר אורניום, מעיבה על שוק הנפט. מה יקרה אם ארה"ב תחליט לנקוט בפעולה צבאית נגדה? סביר שהמחיר יאמיר עוד יותר.

מחיר הנפט עתיד לחזור לרמות שפויות יותר רק אם כושר ההפקה והזיקוק בעולם יגדל, או הביקוש יירד. עם זאת, חלק מהאנליסטים טוענים כי בטווח הרחוק המחירים צפויים דווקא להתמתן. לדבריהם, קצב הגידול בביקושים דווקא יורד וקצב הגידול בתפוקה עולה.

מה יהיה ב-2007? כמעט שבלתי אפשרי להתנבא

התחזיות הנוכחיות של אנליסטים נעות בין 70-50 דולר לחבית. חוסר הוודאות הגיאופוליטיות באיזור המפרץ הפרסי בעיקר, והחוסן המפתיע של העולם נוכח מחירי הנפט הגבוהים הם הסיבות העיקריות לכך שחיזוי מגמת שוק הנפט הוא משימה כמעט בלתי אפשרית. מרבית האנליסטים מעריכים, כי מחירי הנפט ב-2007 יהיו גבוהים יותר על רקע גידול בביקושים בארה"ב הודו וסין, צרכניות הנפט הגדולות בעולם שיחדיו צורכות כ-37% מהנפט העולמי.

קרטל אופ"ק קיצץ את תפוקתו באחרונה והכריז על קיצוץ נוסף שייכנס לתוקף בחודש פברואר הקרוב ובתגובה, המחירים התייצבו יחסית ולא המשיכו במגמת הירידה. הפוטנציאל להפרעות באספקת הנפט בשל משברים גיאופוליטיים לא הצטמצם, ולכן הצעדים של אופ"ק אמורים לשמור על יציבות של המחיר באופן יחסי. מאמצי אופ"ק להקטין תפוקות, ואי השקט במדינות הנפט דוגמת ונצואלה, ניגריה, עיראק ואיראן עשויים לתרום למגמה. מנגד מציינים כי ציפיות להאטת קצב צמיחת הכלכלה האמריקאית ועונת הורקנים מתונה יכולות דווקא למשוך את המחיר כלפי מטה.

איך זה משפיע עלינו? כמעט בכל. מחיר הדלק והסולר לרכב משתנה מיידית, ובעקבותיו גם מחירי התחבורה הציבורית. גם מחירי מוצרים אחרים שמופקים מנפט, כמו גז לבישול. ואולם לכך גורמים לא רק מחירי הנפט הגולמי, אלא גם מרווחי הזיקוק בעולם, שירדו מעט באחרונה, שחקו במעט את רווחיות בתי הזיקוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully