וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי שוק המטבע העולמי בשנת 2006

TheMarker

31.12.2006 / 16:30

סלובקיה ורומניה זינקו ביותר מ-21%. היורו ביסס את מעמדו והתחזק ב-11% מול הדולר. הליש"ט זינקה ב-14% מול הדולר

היורו ביסס השנה את מעמדו הגלובלי, לאחר שהתחזק ביותר מ-11% מול הדולר ורשם את הזינוק השנתי החד ביותר מעולם מול הין. הליש"ט ידעה אף היא שנה חזקה, וזינקה מול הדולר ב-14% - העלייה השנתית החדה ביותר מאז 1990.

המטבעות של סלובקיה ורומניה היו בעלי הביצועים הטובים ביותר השנה, והתחזקו ביותר מ-21%. המטבע של איסלנד היה המפסיד הגדול, עם נפילה של יותר מ-11%. הלירה הטורקית, אשר הסבה לאיש העסקים אליעזר פישמן הפסדים של מאות מיליוני דולרים לאחר שנפלה ב-20% בתוך כשבוע בחודש מאי, סיימה את השנה בירידה של כ-4.5%. המטבע החזק ביותר באסיה השנה היה הבאהט התאילנדי, אשר עלה בקרוב ל-16% מול הדולר - הזינוק החד ביותר זה שמונה שנים. היואן הסיני המשיך להתחזק לאיטו מול הדולר, והשלים עלייה של 5.9% מאז בוטל קיבועו לדולר, ביולי 2005.

המטבע של סלובקיה, קורונה, והמטבע של רומניה, לאו, היו המטבעות בעלי הביצועים הטובים ביותר השנה, עם התחזקות של יותר מ-21% מול הדולר. המטבע של איסלנד, קרונה, היה המפסיד הגדול של השנה, עם נפילה של 11.1% מול המטבע האמריקאי.

היורו ביסס את מעמדו הגלובלי השנה, לאחר שהבנק המרכזי של אירופה (ECB) העלה את הריבית השנה שש פעמים לרמה של 3.5%, לעומת רמה של 2% - שפל של כשישים שנה - בדצמבר 2005. היורו התחזק השנה מול הין ב-12.6% - הזינוק השנתי החד ביותר מול המטבע היפאני מאז השקתו של המטבע האירופי בשנת 1999, ובימים האחרונים של השנה נסק לשיא של כל הזמנים מול המטבע היפאני. היורו התחזק מול מרבית המטבעות המרכזיים בעולם השנה, והוסיף 11.4% מול הדולר.

הדולר עצמו התחזק אף הוא השנה מול הין היפאני, אם כי ב-1.1% בלבד. הבנק הפדרלי הותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי בארבע פגישותיו האחרונות, ברמה של 5.25%, לאחר סדרה של 17 העלאות ריבית בנות 0.25%. החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, העניקו בסוף השבוע סיכוי של 72% לכך שהבנק הפדרלי יוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 5%, עד חודש יוני.

הין היפאני נחלש השנה כמעט מול כל המטבעות המרכזיים בעולם, ורשם ירידה של 8.1% מול הדולר האוסטרלי ונפילה של 13% מול הליש"ט. הבנק המרכזי של יפאן העלה את הריבית לראשונה זה שש שנים בחודש יולי, לרמה של 0.25%.

הליש"ט התחזקה השנה מול הדולר ב-14% - הזינוק השנתי החד ביותר מאז 1990, אז נסק המטבע הבריטי ב-19% מול הדולר. התחזקות הליש"ט השנה, אשר נרשמה מול מרבית המטבעות המרכזיים בעולם, באה על רקע ביקוש גובר למטבע הבריטי, לאחר שהבנק אוף אינגלנד העלה את הריבית במדינה לרמתה הגבוהה ביותר זה חמש שנים. הליש"ט נמצאת כעת במרחק של 4 פני בלבד מרף של שני דולר לליש"ט, רמה שלא נראתה כמותה מאז שהמשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס "הפיל" את בנק אוף אינגלנד בהימור נגד המטבע הבריטי בספטמבר 1992. הליש"ט גם התחזקה זו השנה השנייה ברציפות מול היורו.

הלירה הטורקית, אשר הסבה בחודש מאי לאיש העסקים אליעזר פישמן את אחד השבועות השחורים בחייו לאחר שנפלה ב-20%, סיימה את השנה בירידה של כ-4.5%.

המטבע החזק ביותר באסיה השנה היה הבאהט התאילנדי, אשר עלה בקרוב ל-16% מול הדולר - הזינוק החד ביותר זה שמונה שנים - על רקע גידול בעודף בחשבון השוטף של המדינה, אשר נסק בחודש נובמבר ל-1.51 מיליארד דולר - שיא של שבע שנים. הבנק המרכזי של תאילנד הטיל ב-18 בדצמבר הגבלות על השקעות זרות במדינה, אולם כעבור יום ביטל את ההגבלות על השקעה במניות, לאחר שהבורסה המקומית רשמה את הנפילה היומית החדה ביותר זה 16 שנים, אשר מחקה 23 מיליארד דולר משווי החברות הנסחרות בבורסה. עם זאת, הותיר הבנק את המגבלות על השקעות במט"ח ואג"ח.

עוד בלט לטובה באסיה השנה הרופי האינדונזי, אשר התחזק השנה ב-9.4% מול הדולר, לאחר שנתיים של ירידות, על רקע הריבית הגבוהה במדינה - 9.75%. היואן הסיני השלים עלייה שנתית שנייה ברציפות, מאז בוטל קיבועו לדולר ביולי 2005, והתחזק השנה ב-3.4% מול הדולר. מאז ביטול קיבוע המטבע התחזק היואן ב-5.9% מול הדולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully