וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבייב גבר על אריסון: MTS היא הזוכה במכרז הרכבת הקלה בתל אביב עם הצעה של כ-7.1 מיליארד שקל

שרון קדמי

31.12.2006 / 13:01

כך כפי שפורסם לראשונה ב-TheMarker; קבוצת MTS זכתה לאחר שהציעה הצעה זולה יותר במעל 400 מיליון שקל - כ-7.1 מיליארד שקל לעומת כ-7.5 מיליארד שקל של מטרורייל



MTS היא הזוכה הגדולה במכרז הרכבת הקלה בת"א. כפי שפורסם לראשונה ב-TheMarker הקבוצה שכוללת את אפריקה ישראל, סימנס הגרמנית, אגד, CCECC הסינת וסוארס דה קוסטה הפורטוגזית זכתה במכרז הגדול ביותר שנערך אי פעם במדינת ישראל. MTS זכתה לאחר שהציעה הצעה טובה יותר בפער של מעל 400 מיליון שקל - כ-7.1 מיליארד שקל לעומת כ-7.5 מיליארד שקל של מטרורייל.



ועדת המכרזים הבין משרדית בראשותו של סגן החשב הכללי באוצר, חגי מילר, התכנסה הבוקר בירושלים על מנת לפתוח את ההצעות הכספיות של שתי המתמודדות במכרז ולפני זמן קצר הודיעה על זכייתה של MTS במכרז. MTS גברה על קבוצת מטרורייל בה שותפות שיכון ובינוי, אשטרום ודן הישראליות, ואנסי, קונקס ואלסטום מצרפת וזובלין הגרמנית.



יו"ר ועדת המכרזים וסגן החשב הכללי באוצר, חגי מילר, שהכריז על הזוכה אמר בטקס ההכרזה, כי מדובר בהצלחה מסחררת למדינה שהצליחה להפחית למעלה מ-2 מיליארד שקל מההצעות המקוריות של החברות.



לדברי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, מדובר בעידן חדש למדינת ישראל: "ישראל נמצאת בפיגור תשתיתי של עשרים וחמש שנה ביחס למדינות מהערב המפותחות וקצב ההתקדמות שלנו אינו מספיק מהיר והחסמים הבירוקרטים משבשים את מהלך החיים התקין. חייבים להיערך למעורבות גדולה יותר של הסקטור הפרטי בפרויקטים מסוג זה".



יו"ר אפריקה ישראל, לב לביב אמר בעקבות הזכייה, כי "אני שמח על האתגר שנפל בחלקנו להקים את התשתיות של הרכבת הקלה בישראל. מכרז זה הינו המכרז הציבורי הגדול ביותר שנערך בישראל ואני משוכנע כי, אפריקה ישראל תעמיד לרשות תושבי מדינת ישראל את הרכבת הקלה המודרנית והמתוחכמת ביותר, כפי שהוכיחה את יכולתה בהקמת כביש חוצה ישראל בפרק הזמן הקצר ביותר".



שר האוצר, אברהם הירשזון אמר בטקס, כי "ממשלת לא עצרה בכלום למרות המלחמה והיא תמשיך בהם גם בשנה הבאה מאחר שאנחנו נוהגים בצורה הכלכלית הנכונה ביותר. המטרה שלנו היא צמצום הפערים, משימה בה התחלנו השנה ונמשיך בה בשנים הבאות". הירשזון קרא למשקיעים הזרים להמשיך ולהשקיע בישראל ואמר, כי פרויקט הרכבת הקלה בת"א הוא רק אחד בשורה של פרויקטים שיהפכו את ישראל למקום שטוב ונוח יותר לגור בו.



החשב הכללי באוצר, ירון זליכה אמר בטקס, כי "ההצלחה המסחררת היא במהפכה שחוללנו בשנים האחרונות והיא מוכיחה לכל הספקנים, כי פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, שהוא אחד הגדולים מסוגו בעולם, הוא גולת הכותרת שבהם".



למרות שכבר ב-1973, הורתה ראש המשלה דאז גולדה מאיר על בדיקת הקמת הרכבת התחתית בגוש דן, רק בשנת 2001, התפרסם המרכז למיון מוקדם לקו הראשון. המכרז הסופי פורסם לפני למעלה מ-3 שנים באוקטובר 2003 ומועד הגשת ההצעות למכרז נדחה 5 פעמים. שלוש הצעות הוגשו בחודש פברואר האחרון על ידי MTS, מטרורייל וספידן.



בחודש אוגוסט הודיע ועדת המכרזים על פסילתה של ספידן בשל אי עמידה בתנאי המכרז וכי היא תקיים סבב התמחרות נוסף בין הקבוצות שנותרו על מנת להוזיל את הצעותיהן. המכרז הוא על גובה מענק ההקמה שיקבל הזכיין מהמדינה. בסיבוב הראשון הגישו הקבוצות הצעות גבוהות מאוד: 9.4 מיליארד שקל הציעה MTS ומטרורייל הציעה 9.1 מיליארד שקל. ספידן הציעה על פי הערכות כ-6.8 מיליארד שקל, אך הצעתה הכספית מעולם לא נפתחה מאחר והיא נפסלה.



המכרז הוא להקמתו והפעלתו של הקו הראשון במערכת הסעת ההמונים של מטרופולין ת"א, הקו האדום. המכרז יבוצע בשיטת BOT בה היזם יתכנן, יקים ויתפעל את הקו למשך 32 שנים כולל תקופת ההקמה ואז יעבירה למדינה ללא תמורה. לזכיין הזוכה יש רשת ביטחון מול כמות צפויה של נוסעים בכל שנה ברכבת הקלה במידה וכמות הנוסעים לא עומדות בתחזית.



מצד שני, במקרה שיש כמות גדולה מן הצפוי של נוסעים יחסית לתחזית, המדינה תקבל אחוז מסוים מרווחי החברה המפעילה בדומה למנגנון הנהוג בכביש חוצה ישראל. על פי התחזיות בשנת ההפעלה הראשונה של הרכבת הקלה יעשו בה שימוש 90-80 מיליון נוסעים ובשנת 2020 התחזיות נעות בין 100-120 מיליון נוסעים.



על פי לוחות הזמנים כרגע, העבודות לא צפויות להתחיל לפני 2008, אחרי השלמת התכנון המפורט והסגירה הפיננסית והן צפויות להימשך כ-6 שנים עד סוף שנת 2013. הקו האדום מתחיל בפתח תקווה ועד בת ים לאורך 22 ק"מ, מהם 10 ק"מ תת קרקעיים מאיזור בני ברק ועד לאיזור גבול ת"א עם יפו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully