וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע תחקור ההתרחשויות שגרמו לתנועות חריגות בשמונה מניות לקראת סיום המסחר אתמול

אסף רותם

1.1.2007 / 17:49

מנכ"ל דלק נדל"ן איליק רוז'נסקי, פנה לרשות ני"ע במטרה לבדוק מה גרם לזעזועים במניה לקראת הסגירה אתמול



מנכ"ל , איליק רוז'נסקי, פנה לרשות ניירות ערך במטרה לפתוח חקירה לגבי הזעזוע שעבר על מניית דלק נדל"ן אתמול. ההתרחשויות החריגות אירעו על רקע המסחר המיוחד לעדכון המדדים בבורסה, בשלהי המסחר של יום ראשון. ככל הידוע, רשות ני"ע בודקת מה קרה אתמול בשמונה מניות שבהן היו תנועות חריגות לקראת סוף המסחר. ברשות ניירות ערך סירבו להתייחס לידיעה.



מניות רבות חוו זעזועים בשעת המסחר האחרונה של יום ראשון, על רקע נדידה בין המדדים. לדוגמא, מניית הפניקס זינקה כ-15% על רקע כניסה למדד ת"א 100. מנגד, מניית דלק נדל"ן דווקא לא נדדה בין המדדים. המניה כבר קרסה לקראת סוף המסחר בכ-20%, התאוששה כעבור שלוש דקות, ומחקה את כל הירידה. בסופו של דבר, סיימה המניה בנפילה של 10%. דלק נדל"ן לא לבד - גם מנית אפריקה נכסים, חברתה למדד נדל"ן 15, צנחה שלשום ב-5.7%.



בחדרי המסחר טענו בתחילה לטעות אנוש - מישהו שחשב בשוגג כי דלק נדל"ן נזרקת ממדד הנדל"ן, ומכר אחזקות בהיקף של כחצי מיליון שקל, במחיר נמוך במיוחד. ואולם, בקשה לביטול פקודה לא נתקבלה אתמול בבורסה לניירות ערך, מה שמלבה חשדות אחרים, למניפולציה על המדדים לקראת סיכום תשואות שנת 2006.



הטענה הטריוויאלית ביותר, גרסה כי עדכון המדדים פגע במניה בכל זאת, שכן משקלה יורד לנוכח החברות החדשות בהם, ולכן היה על תעודות סל להיפטר ממניות. עם שינוי הרכבי המדדים, נאלצים גופים בעלי אחזקה כבדה, דוגמת קרנות נאמנות ותעודות סל, להיפטר מכמויות גדולות של סחורה, כדי לעמוד במדיניות ההשקעה אשר לה הם מחויבים. יש מי שמנצל זאת כדי לקנות במחירים זולים, והמדדים מגיבים בזעזועים חדים. ואולם, בחדרי המסחר אמרו ששינוי של הרכב המניה בתוך מדד הוא שולי בלבד, ובוודאי שלא הוא זה שגרם להמולה במניה.



טענות חמורות יותר מזכירות את סיפור הזינוק במניית פרטנר באוגוסט 2002 - פרשה שנחקרה על ידי רשות ני"ע, ואפילו בוצעו בה מעצרים. על פי טענות אלו, חלק מהזעזועים במניות התרחשו בשל העובדה שהיום היה גם היום הקובע לתשואות של קופות הגמל ותוכניות משתתפות ברווחים (ביטוחי מנהלים) של חברות הביטוח. הטענה בנוגע לדלק נדל"ן היא שמתחרים ניסו לפגוע בתשואה של התוכניות של מגדל, שרכשה לאחרונה 3% ממניות דלק נדל"ן.

עם זאת, נראה כי הפעם המשימה עשויה להיות קשה יותר: המניפולציה במניית פרטנר היתה ברורה יותר - העסקה שקבעה את השער התרחשה 30 שניות לפני סיום המסחר, ואילו ביום ראשון התרחשה המהומה בחצי שעת המסחר האחרונה, ובמספר מניות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully