וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועצה להשכלה גבוהה החליטה להקפיא הקמה של 11 מכללות פרטיות

תמרה טראובמן

1.1.2007 / 19:42

האישור היה משנה את מפת המוסדות להשכלה גבוהה, ויוצר רוב למכללות הפרטיות על פני המכללות הציבוריות



המועצה להשכלה גבוהה החליטה להקפיא את הקמתן של 11 מכללות פרטיות חדשות. כפי שפורסם לראשונה ב"הארץ", במועצה התכוונו לאשר את הקמת המכללות; האישור היה משנה את מפת המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, ויוצר רוב למכללות הפרטיות על פני המכללות הציבוריות.



ואולם ביום שלישי שעבר, הוחלט בישיבת המועצה כי הטיפול בבקשות "ידחה עד לקבלת חוות דעת משפטית וסיום הדיון במועצה". ההחלטה התקבלה בלחץ שרת החינוך, יולי תמיר, שבתוקף תפקידה משמשת גם כיו"ר המועצה.



לדברי תמיר, חרף ההשלכות הרבות בהקמת המכללות הפרטיות, לא התקיים דיון מקיף בנושא. לדבריה, הקמתן מעלה "סוגיות קשות מאוד. זה תהליך שייצור עוד ועוד מכללות פרטיות, המכרסמות בכושר התחרות של המכללות הציבוריות. יתכן שזאת תהיה ההחלטה שתתקבל לבסוף, אבל אני לא רוצה שנסחף אליה בלי דיון מעמיק".



תמיר הציגה בדיון מכתב מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יהושע שופמן. שופמן כתב שהקמת המכללות "מעוררת שאלות משפטיות", והזהיר את המועצה מקבלת החלטה חפוזה, באומרו כי עליה לקבל יעוץ משפטי בנושא בטרם קבלת החלטה.



כמחצית מהבקשות - שלוחות זרות



כמחצית מהבקשות להקמת המכללות הפרטיות הוגשו למועצה על ידי שלוחות של אוניברסיטאות זרות, המבקשות להפוך למוסדות ישראלים. הבקשות הוגשו לאחר שב-2005 הוחלט במסגרת חוק ההסדרים, כי התארים שמעניקות השלוחות הזרות לא יוכלו עוד לשמש את בוגריהן לצורך קבלת תוספות שכר. עוד נקבע אז ששלוחות יהיו רשאיות להפוך למכללות ישראליות, אם רמתן האקדמית תמצא דומה לזאת הנהוגה בישראל.



במסגרת הפיכת השלוחות למכללות ישראליות, העניקה המועצה היתרים להפיכת שלוש שלוחות למכללות פרטיות, שפתחו את לימודיהן בשנת הלימודים הנוכחית. אך החלטת המועצה האחרונה, מקפיאה את תהליך הקמתן של מכללות נוספות לתקופה שאורכה כרגע אינו נקוב בזמן.



אבי ביתן, בעלי שלוחת דרבי, אמר שעוד לא קיבל עותק מהחלטת המועצה. עם זאת, לדבריו, "עצם הדחיה או אי-קבלת החלטה במהלך להפיכת שלוחות למוסדות ישראלים להשכלה גבוהה, היא בניגוד להסכם כתוב בין המדינה לשלוחות, שעל בסיסו התקבל תיקון החקיקה בחוק ההסדרים ב-2005".



ביתן ציין שעד כה הוא השקיע יותר משישה מיליון שקלים כדי להתאים את דרבי למכללה שתעמוד בתנאים שמציבה המועצה למכללות ישראליות. "עצירת התהליך היא הזויה ובלתי נסבלת", אמר ביתן. לדבריו, מטרת החלטת המועצה היא "מניעת תחרות בשוק ההשכלה הגבוה, תוך שימוש של חברי המועצה בסמכותם לפקח על ההשכלה הגבוהה לצורך יצירת קרטל של המוסדות הקיימים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully