וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת השוחד בתוכנית "נפט תמורת מזון" מסתעפת: נפתחה חקירה בגרמניה נגד סימנס

נמרוד הלפרן

3.1.2007 / 19:41

לפי החשד, שיחדה החברה בכירים במשטרו של סדאם חוסיין בעיראק כדי לזכות בחוזים



משרד התובע הכללי של נורמברג בגרמניה אישר היום שפתח בחקירת חשד כי ענקית התעשייה והאלקטרוניקה הגרמנית סימנס (סימול SIEGn.DE) שיחדה בכירים במשטר העיראקי בתקופת שלטונו של סדאם חוסיין. החקירה, אשר נפתחה כבר בחודש נובמבר, מתמקדת בתשלומי שוחד בסך מאות אלפי דולרים, שבוצעו לפי החשד על ידי סימנס לבכירים במשטר העיראקי בתמורה להבטחת חוזים לרכישת ציוד של החברה בתחומי הרפואה והאנרגיה, במסגרת תוכנית "נפט תמורת מזון" של האו"ם. כך דיווחה המהדורה הגרמנית של העיתון "פייננשל טיימס".



האו"ם החל בהפעלת תוכנית "נפט תמורת מזון" בשנת 1996 לנוכח ההחמרה במצבה של אוכלוסיית עיראק עקב העיצומים שהוטלו על משטרו של חוסיין. התוכנית סיפקה עזרה לכ-90% מתושבי עיראק, משום שאיפשרה למדינה לרכוש מזון ותרופות תמורת מכירה מרוכזת של נפט. עם זאת, למשטר העיראקי ניתנה הזכות לבחור את המדינות להן נמכר הנפט ואת המדינות מהן קיבל סיוע הומניטרי, ובכך נוצר כר פורה לתשלום שוחד על ידי חברות זרות בתמורה להפלייתן לטובה על ידי אנשי משטרו של סדאם חוסיין.



ועדה בלתי תלויה של האו"ם - שבראשה עמד היו"ר לשעבר של הבנק הפדרלי, פול וולקר, ואשר חקרה את השחיתויות בתוכנית "נפט תמורת מזון" - פירסמה בשנה שעברה כי לא פחות מ-2,253 חברות מעשרות מדינות, החל מצרפת וארה"ב וכלה בגרמניה והודו, שיחדו בכירים במשטר העיראקי בתמורה להעדפתם באספקת נפט במסגרת תוכנית "נפט תמורת מזון", בשנים 2002-1996. הדו"ח קבע, כי תשלומי השוחד שהועברו למשטר בעיראק הסתכמו בכ-1.8 מיליארד דולר.



מרק פיאת, אחד מחברי הוועדה הבלתי תלויה של האו"ם, אמר בחודש שעבר כי תובעים כלליים ברחבי העולם נמנעים מלהגיש כתבי אישום נגד אלפי חברות החשודות בתשלומי שוחד למשטר העיראקי במסגרת התוכנית "נפט תמורת מזון", מחשש שהגשת אישומים בפרשה תפגע בקידומם. למרות חקירות מתוקשרות של חברות שהיו מעורבות בפרשה במדינות דוגמת צרפת ואוסטרליה, הוגשו רק קומץ כתבי אישום נגד חברות ב-13 החודשים שחלפו מאז פרסום הדו"ח, אמר פיאת.



בשנה שעברה הוגש כתב אישום נגד המנכ"ל הנכנס של ענקית הנפט הצרפתית טוטאל, כריסטוף דה מרג'רי, בגין תשלומי שוחד לבכירים במשטר בעיראק במסגרת התוכנית "נפט תמורת מזון". דה מרג'רי אף נעצר באוקטובר למשך 48 שעות ונחקר לגבי חלקו בפרשה.



בראיון ל"פייננשל טיימס" בחודש שעבר, אמר פיאת כי הגשת כתב האישום נגד דה מרג'רי נבעה מנחישות מאבקם של מספר תובעים לוחמניים בצרפת, אשר בולטת לעומת ה"עצלנות" שמגלים תובעים במדינות אחרות. "תובעים זוכים רק לעיתים נדירות לקידום בעקבות הגשת אישומים מסוג זה, כך שרבים מהם מעדיפים שלא לעשות זאת", אמר פיאת. לדבריו, ממשלות רבות נמנעו מלסייע בזיהוי חברות שהעבירו לפי החשד תשלומי שוחד למשטר העיראקי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully