וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעמד הבינוני בצרפת מתגייס למען חסרי הבית: מאות עברו לגור ברחוב במחאה על התרחבות התופעה

נמרוד הלפרן

3.1.2007 / 20:24

דורשים לקבוע בחוק את הזכות לדיור; מספר חסרי הבית בצרפת כולה 86 אלף - פחות מבלוס אנג'לס



מאות צרפתים בני המעמד הבינוני עזבו את בתיהם החמימים כדי להתגורר באוהלים למשך מספר לילות קרים ברחובותיה של אחת משכונות היוקרה של מרכז פאריס, כאות הזדהות עם המספר הגדל והולך של חסרי בית במדינה. מחנות אוהלים דומים הוקמו גם בערים נוספות בצרפת, בהן טולוז וליון. המחאה זכתה לכיסוי תקשורתי נרחב, ונשיא צרפת, ז'אק שיראק, אף התייחס לתופעת חסרי הבית בנאומו המסורתי לרגל השנה החדשה, וקרא לממשלה להעמיד לרשות חסרי בית את האמצעים החוקיים כדי שיוכלו לקבל דיור. שירותי הרווחה בצרפת כבר הודיעו בשבוע שעבר על הכפלת תקציבי הסיוע לחסרי בית בצרפת פי עשרה, באופן שיאפשר להרחיב את הפעילות של בתי מחסה לחסרי בית.



בחורף שעבר החלו ארגונים חברתיים בצרפת לחלק חינם אוהלים לחסרי בית, ומאז הפכו אוהלים אלו לחלק מהנוף של פאריס וערים נוספות בצרפת. עם זאת, מטרת הקמפיין הנוכחי, שאותו מוביל ארגון בשם "ילדי דון קישוט", מרחיקת לכת יותר, וכוללת דרישה לקדם חקיקה שתכיר בזכות לדיור כזכות יסוד. לדברי משתתפים בקמפיין, במדינה עשירה כמו צרפת זכאי כל אדם לזכות בסיסית זו.



בעיית חסרי הבית בצרפת מתונה יחסית למדינות עשירות רבות אחרות, שכן שירותי הרווחה במדינה זוכים לתקצוב ממשלתי נדיב באופן יחסי, ולפי הערכת הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה של צרפת, מדי לילה ישנים ברחובות צרפת כ-86 אלף חסרי בית - פחות ממספר חסרי הבית בעיר לוס אנג'לס לבדה. בארה"ב כולה עומד מספר חסרי הבית על 727 אלף, כפליים משיעור חסרי הבית לנפש בצרפת. בישראל נרשם מאז ראשית שנות ה-90 גידול חד במספר חסרי הבית, ובתל אביב לבדה זינק מספרם פי 50 מתחילת העשור הקודם. בשנת 1991 טופלו על ידי רשויות הרווחה בתל אביב כ-20 חסרי בית, ואילו כיום מגיע מספרם ל-1,000.



חוקרים רבים סבורים כי גורמים כלכליים מהווים את הסיבה העיקרית להתרחבות התופעה של חסרי בית במדינות עשירות. חוקר תופעת חסרי הבית האמריקאי, גרי מורס, מציין בין גורמים אלו את הירידה בביטחון התעסוקתי ואת חוסר יכולתם של אנשים לעמוד בתשלומי משכנתא או שכר דירה, אשר מביאים להשלכתם מבתיהם. העיתונאי פיליפ מייקל בולמן, מחברם של ספרים ומאמרים על תופעת חסרי הבית בארה"ב, טוען כי קיצוץ נרחב בתקציבי רווחה ובתוכניות סיוע בדיור הוא הגורם העיקרי להתרחבות התופעה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully