וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שברולט אפיקה החדשה: שייכת לקבוצה 4 אך לא מגיעה לרמת העומדות בראשה

תומר הדר

5.1.2007 / 14:46

שברולט אפיקה, שנקלעה למדרגה 4 של רכב ממקום העבודה, מדגימה כיצד שוק הליסינג משפיע על התמחור - במקרה הזה כלפי מעלה



כיצד נקבע מחיר של מכונית חדשה בישראל? בהתאם למחיר שקובעים היצרן והיבואן, בהתאם למסים שמוטלים על המכונית ובהתאם למדרגות שווי השימוש. מדרגות שווי השימוש? משרד האוצר החליט שעובדים המקבלים מכונית צמודה ממקום העבודה ישלמו מס בהתאם למחיר של המכונית - ככל שהמכונית שקיבלו מהעבודה יקרה יותר, כך יהיה המס גבוה יותר. אנשי האוצר - רשות המסים ליתר דיוק - חילקו את טווח מחירי הרכב בישראל לקבוצות. כל קבוצה מתייחסת לטווח מחיר מסוים וקובעת דרגת מס מסוימת.



מאחר ששוק הרכב הישראלי הוא שוק של ליסינג - לפחות 60% מהמכוניות החדשות נמכרות לחברות ליסינג והשכרה - היבואנים מוכרחים להשתתף במשחק הזה ולהתאים את מחירי המכוניות שלהם למדרגות שווי השימוש. למשל, הסף העליון של מדרגה 2 - מה שנקרא "קבוצה 2" - הוא 114 אלף שקל. והפלא ופלא, זה בדיוק המחיר של טויוטה קורולה, מאזדה 3, פורד פוקוס, סיטרואן C4 ועוד מכוניות משפחתיות בנפח מנוע 1.6 ליטרים. אילו המחיר של אחת המכוניות היה 115 אלף שקל היא היתה קופצת לקבוצה 3, ומי שהיה רוצה לבחור בה כרכב צמוד היה נאלץ לשלם יותר מס, מה שבהכרח היה מוריד את האטרקטיוויות שלה.







יש יבואנים שחורקים שיניים ודוחקים את המחיר אל הסף העליון של הקבוצה הנמוכה, גם אם הרווחיות שלהם נפגעת. יש מקרים הפוכים, שהמחיר מתכנס כלפי מעלה דווקא, ולולא שיטת הקבוצות ייתכן שהדגם היה זול יותר לצרכן. זה כנראה הסיפור של שברולט אפיקה.



אפיקה שייכת לקבוצה 4, ביחד עם מאזדה 6, פורד מונדאו, סובארו B4 ופז'ו 407. כולן עולות בדיוק 151 אלף שקל, שהם הגבול העליון של הקבוצה. אבל בעוד שאר המתחרות בקטגוריה זו מציעות מנוע בעל ארבע בוכנות, בנפח של 2.0 ליטרים, באפיקה החדשה יש מנוע בעל שש בוכנות בנפח 2.5 ליטרים. השאלה שעולה היא אם זה מספיק.



"לא", מתלונן בעל סוכנות שברולט (UMI) מאזור המרכז, "המתחרות, כמו מאזדה 6 וסובארו B4, הן מכוניות עדיפות וגם סחירות יותר בשוק המשומשות. הסיבה לתמחור הגבוה היא גילום של עסקות טרייד-אין עתידיות - משאירים מראש גמישות במחיר כדי לסבסד טרייד-אין. אם אפיקה היתה זולה מהמתחרות ב-10,000 שקל, היה לה סיכוי טוב מאוד להצליח בשוק המקומי".



האפיקה החדשה, שמשווקת בעולם גם תחת השמות סוזוקי ורונה ודייהו טוסקה, נראית גדולה מהאפיקה הקודמת, אך יש לה אותו בסיס גלגלים (270 ס"מ). השלדה, ששימשה עוד בתחילת העשור את דייהו לגאנזה, עברה בשנת 2006 מקצה שיפורים שכלל החלפה של מתלה עצמות העצה הכפולות מלפנים במתלה מסוג מקפארסון. המתלה האחורי נותר כמעט ללא שינוי.



בניגוד לאפיקה הקודמת, שעוצבה בסטודיו העיצוב האיטלקי ג'וג'ארו, העיצוב של האפיקה החדשה נעשה על ידי מעצבי הבית של ג'נרל מוטורס. התוצאה פחות נעימה לעין מן הדור היוצא. קדמת המכונית נשלטת על ידי זוג פנסים ענקיים שמזכירים פנסים של סאאב 5-9, והגריל הענק אינו מוסיף למכונית חן. בפנים נכונה לבוגרי האפיקה הקודמת הפתעה נעימה. האפיקה החדשה נוחה יותר מהדגם היוצא, מאובזרת יותר וגם איכות חומרי הדיפון גבוהה מזו של האפיקה הקודמת. אף שהנהג עדיין נאלץ להתמודד עם שפע של מתגים ומסכים, שתפעול חלק מהם אינו ברור, בכל זאת תא הנוסעים של אפיקה מסוגל להפוך נסיעות ארוכות לנעימות.



השינוי העיקרי ביחס לדגם היוצא הוא מנוע שש בוכנות טורי בנפח 2.5 ליטרים, שמפיק 156 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת חמש מהירויות והנעה קדמית. תצורת מנוע זו, שהופיעה כבר באפיקה הקודמת, לא שווקה כמעט בישראל, ולא מופיעה כיום במכוניות מקבילות. הסיבות לכך מגוונות - החל בקלות טיפול וכלה בצריכת דלק.



גם אופיו של המנוע החדש אינו דומה לאופי מנועי המתחרות. למעשה, הוא שונה מהן לחלוטין. בניגוד למנועי ארבע בוכנות, שעיקר כוחם מגיע רק בסל"ד גבוה, מנועה של האפיקה מספק את הסחורה בדממה כבר מסל"ד נמוך. רק בסל"ד גבוה, שבו משנסות המתחרות מותניים ומאיצות, מוחה מנועה של האפיקה בקול. בפקקי הבוקר בדרך אל המשרד לא נוסעים מהר, וטוב שכך. האפיקה מעדיפה להתנהל בנינוחות בכבישים ישרים ונטולי מהמורות.



עם תום נסיעת המבחן לא נותר אלא להסכים עם אותו סוכן UMI ולקבוע שתמחור אגרסיווי יותר נחוץ לאפיקה כדי להצליח בשוק מכוניות המנהלים. לעומת אפיקה היוצאת מדובר במכונית מוצלחת, אך עדיין לא ברמתן של מובילות הקטגוריה.



שברולט אפיקה



תצורה: סדאן, 4 דלתות



מידות: גובה 145 ס"מ, בסיס גלגלים 270 ס"מ, אורך 480.5 ס"מ, רוחב 181 ס"מ, משקל עצמי 1,495 ק"ג, צמיגים 205/60-16, נפח תא מטען: 435 ליטר (480 ליטר עם מושב אחורי מקופל)



הנעה ותמסורת: קדמית, 5 הילוכים



מנוע: בנזין, 6 בוכנות בטור, נפח 2,492 סמ"ק, הספק מרבי 156 כ"ס ב-5,800 סל"ד, מומנט מרבי 24.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד



ביצועים (נתוני יצרן): מהירות מרבית 209 קמ"ש, תאוצה 0-100 ב-9.9 ש'



צריכת דלק: נתוני יצרן (מדידה בתנאי מעבדה) - 10.8 ק"מ לליטר, נתוני מבחן - 8.2 ק"מ לליטר



בטיחות: 6 כריות אוויר, EBD ,ABS, טרם נבחנה במבחן ריסוק פומבי



אחריות: 3 שנים



שנת השקה: 2006



מחיר: 151,000 שקל


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully