וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

MTS וספידן ניהלו מו"מ למיזוג ערב הגשת ההצעות למכרז הרכבת הקלה בתל אביב - על רקע בעיית הקרונות של סימנס

שרון קדמי

7.1.2007 / 9:30

מקורבים לוועדת המכרזים: מתעוררת שאלה לא פשוטה באשר לעמידת MTS בתנאי המכרז המוקדם



הזוכה במכרז הרכבת הקלה, קבוצת MTS, וקבוצת ספידן שנפסלה לפני מספר חודשים מהשתתפות במכרז עקב אי עמידה בתנאי הסף, ניהלו מגעים למיזוג בין שתי הקבוצות, ערב הגשת ההצעות למכרז לפני כשנה - זאת על רקע בעיית הקרונות של חברת סימנס השותפה ב-MTS, כך נודע ל-TheMarker; המו"מ הגיע כמעט לכדי חתימה, אך ברגע האחרון הצדדים נסוגו.



ממידע שהגיע לידי TheMarker עולה כי חברת סימנס פנתה לפני כשנה - שבועות ספורים לפני הגשת ההצעות למכרז בפברואר 2006 - ליצרנית הקרונות והקטרים הקנדית, בומברדייה, שהיתה שותפה בספידן, והציעה לה את השותפות. הצדדים החלו במו"מ ועל פי התכנון היתה אמורה לקום קבוצה גדולה מאוחדת שתכלול את כל החברות השותפות בשתי הקבוצות, חלקן כשותפות מלאות בקבוצה וחלקן כקבלני משנה בלבד. MTS התחבטה עד הרגע האחרון אם לגשת למכרז, על רקע עמדת סימנס בנושא.



מקורבים לוועדת המכרזים ציינו, כי בעקבות הדברים עולה שאלה לא פשוטה באשר לעמידת MTS בתנאי המכרז המוקדם, בשל הבעיה בקרונות. בעבר התייחסו לכך בוועדת המכרזים וציינו כי אין בעיה של עמידת הקבוצה בתנאי המכרז.



על פי תנאי המכרז, בטרם הגשת ההצעות, אין איסור על החברות לדון אחת עם שנייה. אך לדברי גורמים משפטיים המעורבים במכרז, "החברות אמנם לא עברו באופן חד משמעי על נהלי המכרז, אך הן בהחלט הלכו בצד האפל שלו".



המוצר עליו התבססה יצרנית הקרונות הגרמנית סובל משורה של ליקויים מתמשכים. דגם הקרון הקרוי סופר קומבינו, שהוצע במכרז, התבסס על מערכות של מודל קודם. הקומבינו נחל כישלון חרוץ לפני מספר שנים, יצורו הופסק והקרונות שיוצרו הוחזרו למפעל. סימנס נאלצה לשלם בגין הבעיה פיצוי בהיקף של מאות מיליוני דולרים. הסופר קומבינו, שבנוי משלדת פלדה לעומת האלומיניום של קודמו, פועל כיום בשני מקומות בעולם: באלמדה, דרומית לליסבון שבפורטוגל, שם הוא מצוי בשלב של נסיעות המבחן, ובבירת הונגריה בודפשט, שם הוא הושק בחודש מאי האחרון. עם זאת, ברכבת בבודפשט נתגלו שורה של תקלות שחייבו את השבתתו של מרבית הצי המופעל והורדתו מהפסים לצורך תיקונים. סימנס אף פנתה לחברות רכבת אחרות בעולם על מנת לנסות ולפתור את הבעיה, שעיקרה בעיות בדלתות ובבלמים. מנהל הפרויקט של סימנס בבודפשט אישר באחרונה, כי במשך שבועיים נתגלו עשרות תקלות בקרונות.



על פי ההסכם שהסתמן, בומברדייה היתה אמורה להיות החברה שתספק את הקרונות במכרז ואילו סימנס יועדה להיות אחראית על מערכות האיתות. המפגשים בין הצדדים התקיימו בארץ ובחו"ל והם הגיעו לדרגים הגבוהים ביותר של החברות הבינלאומיות.



על פי הערכות, קיימת גם כיום הבנה, וככל הנראה גם הסכמה, בין יצרנית הקרונות הגרמנית לקנדית, כי בומברדייה תספק קרונות לסימנס לטובת MTS. גורמים המקורבים למכרז העריכו כי ייתכן שזו אחת הסיבות שבגללה בומברדייה לא ששה להגיש ערעור על פסילת ספידן.



בעיית הקרונות של סימנס נחשפה לראשונה ב-TheMarker בחודש אוגוסט שעבר. החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, התייחס אז לדברים ואמר, כי "לא ידוע על כל בעיה בקרונות של סימנס, וגם אם יתברר שיש בהן תקלות, הרי שמדובר באחריות של הקבוצה לפתור אותה". מנכ"ל נ.ת.ע האחראית על הפרויקט מטעם המדינה, ישי דותן, אישר אז כי בידי נ.ת.ע מצוי מידע לפיו בקרונות בבודפשט התגלו תקלות, אך לדבריו, "מדובר בחבלי לידה ותקלות אופייניות לתחילת עבודה של המערכת".



מחברת בומברדייה נמסר בתגובה כי, "אכן התקבלה פנייה בלתי פורמלית מסימנס לשיתוף פעולה, אך לאחר בדיקת ההצעה על ידי בומברדייה בפרט וקבוצת ספידן בכלל, הוחלט להמשיך בהתמודדות במסגרת קבוצת ספידן מתוך אמונה שלמה, כי הצעתה של הקבוצה היא הטובה ביותר והיא זו שעתידה לזכות".



מ-MTS נמסר בתגובה, כי "הקבוצה לא דנה בהצעתה עם גורמים מחוץ לקבוצה, או עם קבוצה אחרת שהשתתפה במכרז. לאורך כל הדרך פעלה הקבוצה בהתאם להוראות המכרז. קבוצת MTS איננה מתכוונת להתייחס לניסיונות של גורמים אינטרסנטיים להפריך שמועות וטענות שמטרתן להטיל דופי בזכייתה המוצדקת של הקבוצה במכרז. הצעתה של הקבוצה חסכה למדינת ישראל מאות מיליוני שקלים ביחס להצעת הקבוצה המפסידה והיא עלתה עליה מכל הבחינות".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully