וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין: על הממשלה להניח צמיחה של 2% בלבד בבסיס תקציב 2002

הארץ

17.8.2001 / 8:31

אינו צופה פיחות קרוב בשקל; ממליץ על מס אחיד בשיעור 5% על רווחים מריבית בשוק ההון

מאת מירב ארלוזורוב ומוטי בסוק

נגיד בנק ישראל, דוד קליין, ממליץ לממשלה לבסס את הצעת התקציב ל-2002 על תחזית צמיחה של 2% בלבד, ולא תחזית של 4% כפי שפירסם משרד האוצר. משמעות ההמלצה היא כי תקציב 2002 יצטרך לעבור קיצוץ גדול בהרבה, על מנת שלא לחרוג מיעדי הגירעון.

ההמלצה של קליין התקבלה בהפתעה, שכן לפני כשבוע פירסם בנק ישראל תחזית צמיחה דומה לזו של האוצר - 3%-4%. נודע, כי מדובר בתחזית ראשונית בלבד, וכי בינתיים נוטה הבנק להניח כי הצמיחה ב-2002 תסתכם ב-3% לכל היותר. קליין אמר כי הפרסום של בנק ישראל לא היה התחזית הרשמית של הבנק, שתיערך סופית רק באוקטובר.

עוד אמר הנגיד כי ההנחות בבסיס תחזית האוצר נראות לו כ"תסריט אופטימי", וכי "צריך להניח באופן שרירותי תסריט יותר שמרני, בגלל האי ודאות הגדולה שעומדת בבסיס ההנחות". לפיכך, המליץ קליין על תחזית של 2% שעליה יבוסס התקציב - אף כי הבנק נוטה עדיין להעריך שהצמיחה בפועל תהיה גדולה יותר.

בתגובה לדברי הנגיד אמרו אתמול באוצר כי המשרד ממשיך לעמוד מאחורי הערכתו, הגורסת שצמיחה ב-2002 תגיע ל-4%. עם זאת, כדי שתחזית זו תצא לפועל, גם הנגיד וגם בנק ישראל צריכים לתת יד לצמיחה על ידי הקטנת פערי הריבית בין ישראל לעולם. באוצר הדגישו כי אם הנגיד לא יתן יד להורדות ריבית במידה ובקצב הנדרשים, הצמיחה עלולה אכן להגיע לשיעור של 2% בלבד. קליין סבור גם כי ישראל אינה עומדת בפני סכנה קרובה לפיחות של השקל, כל זמן שהמדיניות הכלכלית אינה משתנה. לדברי קליין, השקל נותר יציב באחרונה למרות הידרדרות כלכלית וביטחונית, בשל האמון שרוחש הציבור ליציבות המדיניות הכלכלית של ישראל. "אם האמון ביציבות המדיניות הפיסקלית או המוניטרית יתערער, ויהיה חשש לשחיקה של השקל, אין ספק שיהיה פיחות. כל זמן שהאמון נשאר, אני לא רואה פיחות שיקרה מסיבות פנימיות".

קליין מביע גם ביטחון ביציבות המחירים. למרות מדד יולי הגבוה מההערכות והעלייה בציפיות לאינפלציה בשוק ההון, העריך קליין כי האינפלציה בישראל עקבית עם יעד הממשלה. לדבריו, הוא אינו חוזה התפרצות אינפלציונית.

לאחר כישלונה של רפורמת המס של ועדת בן-בסט, מעלה קליין הצעה משלו למיסוי הבורסה. לדבריו, צריך לוותר על מיסוי שוק המניות מאחר שמדובר במיסוי מורכב, וצריך להעדיף מס אחיד על הכנסות מריבית. קליין מציע מס שלא יתרום להכנסות המדינה, ולפיכך שיעורו צריך להיות נמוך מאוד - כ-5% בממוצע - עם שינוי קל בין המס שייגבה מריבית נומינלית (פיקדונות ואג"ח שקליות) למס שייגבה מריבית ריאלית (תוכניות חיסכון ואיגרות חוב צמודות).

כמו כן קרא קליין להקמתו מחדש של פורום שוק ההון - מוסד שהיה קיים בסוף שנות ה-80, ושבמסגרתו ליבנו בנק ישראל והאוצר סוגיות שוטפות הקשורות לשוק ההון. להערכתו, מוסד כזה יאפשר לקדם שינויים מבניים בשוק הון ולתאם את הפיקוח על שוק ההון בין הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ואגף שוק ההון באוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully