וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינס: בגלל 10 מיליון שקל נפל פרויקט להחזרת 45 חוקרים מצטיינים לישראל

מוטי בסוק

8.1.2007 / 9:42

כך אמר בתגובה לידיעה שהתפרסמה אתמול ב-TheMarker "המוחות הטובים בורחים"



בגלל סירוב האוצר להקצבת 10 מיליון שקל, נפל לפני כמה חודשים פרויקט להחזיר לישראל 30-45 מדענים ישראלים, מהצמרת העולמית - כך האשים אתמול אופיר פינס, עד לאחרונה שר המדע, התרבות והספורט.



בתגובה לידיעה שהתפרסמה אתמול ב-TheMarker, "המוחות הטובים בורחים", טען פינס בשיחה עם TheMarker כי בתקופה שבה היה שר המדע ראה כי רה"מ, שר האוצר ומשרד האוצר אדישים לחלוטין לכל מה שקשור לעניינים כמו בריחת המוחות מישראל, השארת מדענים מצטיינים בישראל והחזרת מדענים ישראלים למדינה, כאילו לא מדובר בעתיד החברה הישראלית. בפגישותיו עם מדענים, חוקרים ומרצים ישראלים בחו"ל, בעיקר בארה"ב, התרשם כי זו גם התרשמותם. פינס ציין כי יחד עם המדענית הראשית של משרדו, מינה טיכר, נפגש עם מיליונר יהודי בחו"ל, שהסכים להקציב לעניין החזרת המדענים המצטיינים לישראל 10 מיליון שקל, בתנאי שהמדינה תוסיף עוד 20 מיליון שקל. ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות) וות"ת (ועדה לתכנון ולתקצוב של המוסדות להשכלה גבוהה) הסכימו להקציב לעניין 10 מיליון שקל, וגם להגדיל תקנים במוסדות להשכלה גבוהה כדי לקלוט מדענים ישראלים, מהצמרת העולמית, שיחזרו למדינה. פינס אומר כי מאחר שבתקציב משרדו המצומצם לא ניתן היה לממן את הפרויקט פנה לממונה על אגף התקציבים, קובי הבר, וביקש את 10 מיליון השקל החסרים, אך לא נענה. התוצאה - הפרויקט נגנז.



לדברי פינס, היחס של הממשלה לנושא בריחת המוחות מאכזב מאוד. "הנכס האנושי הוא היתרון היחסי שלנו, ולמרות זאת האוצר מגלה אטימות מוחלטת לעניין, על אף שמדובר בכסף קטן. האוצר לא רוצה לתת כסף לשום דבר חדש. האוצר מוכן להשקיע במדע, במו"פ, כשהצמיחה נמוכה. כשהצמיחה גבוהה, כמו היום, האוצר אינו מוכן להשקיע במדע, במו"פ, אלא בעניינים שלדעתו יש בהם מינוף לצמיחה. זו עמדת קצרת רואי, שאינה מוכנה להסתכל לטווחים שמעבר לקצה החוטם. האוניברסיטאות במדינה נרתמו לפרויקט מכיוון שהן כן מבינות כי בלי השקעה כספית הן מאבדות את מעמדן בעולם".



בתגובה אמר קובי הבר, מנהל אגף התקציבים: "משרד האוצר ער לבעיית בריחת המוחות ומנסה להתמודד איתה. לשם כך, בין השאר, הוקמה ועדת שוחט לעניין ההשכלה הגבוהה. הוועדה אמורה לקבל החלטות, כולל בעלות משמעות כספית, תוך כמה חודשים, בכל עניין חיזוק המצוינות באוניברסיטאות, החזרת חוקרים מהמעלה הראשון למדינה, פיתוח הקניין הרוחני באוניברסיטאות ועוד. בנוסף, לפני שנתיים התחלנו להפעיל, יחד עם אהרון בית הלחמי ופרופסור גרוסמן מות"ת, את פרויקט טכנולוגיות משולבות, בעלות כספית של 90 מיליון שקל ב-2007, 100 מיליון שקל ב-2008 ו-120 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2011-2009. שליש מהכסף יבוא מהאוצר, שליש מכספי המדען הראשי בתמ"ת ושליש מות"ת".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully