וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצרכנים מחכים לאטיאס

ערן גבאי

15.1.2007 / 18:40

למרות החגיגה התקשורתית סביב מתן רישיונות הטלפוניה החדשים, איש מאיתנו לא מרגיש ולא ירגיש שקיימת תחרות, עד ששר התקשורת יקבע מדיניות לטלפוניה ברשת האינטרנט

כבר חודשים רבים מתקיימת לכאורה תחרות בתחום הטלפוניה הפנים ארצית בישראל. בזו אחר זו מגיעות חברות התקשורת אל השר ומקבלות בטקס רב רושם את הרישיון המיוחד לספק שירותי טלפוניה פנים ארצית. היום היה זה תורה של פרטנר. אבל למרות החגיגה התקשורתית, איש מאיתנו לא ממש מרגיש שקיימת תחרות. להוציא את חברות הכבלים שמתחרות בשירותי בזק, אין תחרות אמיתית.

הסיבה לכך פשוטה. חברות התקשורת לא ישקיעו בפריסת תשתית לבתי הלקוחות הפרטיים, ואין בכך גם צורך בעידן שבו שתי תשתיות - בזק והכבלים - כבר פרוסות לכל בית בישראל. על כן, המתחרים החדשים פועלים במגזר העסקי בלבד ומנצלים את העובדה שתשתיותיהן כבר פרוסות באזורי העסקים הגדולים, כדי להוסיף שירותים לקבוצה מצומצמת מאוד של כמה מאות עסקים גדולים. כך סלקום, קווי זהב וגלובקול, המתחרות שהתווספו השנה לתחום, מגיעות כיום ביחד לכ-300 ארגונים גדולים, מתוך כ-1,000 ארגונים גדולים קיימים לכל היותר.

התחרות בטלפוניה הפנים ארצית עשויה להיפתח באמת, ולא רק ברמה הצהרתית, אם וכאשר יגבש משרד התקשורת את המדיניות לפתיחת התחרות בתחום טלפוניית ה-VOB (גישה רחבת פס) - טלפוניה קווית ה"רוכבת" על התשתית ועל פרוטוקול האינטרנט. האינטרנט פרוסה כיום ב-70% מבתי האב בישראל ורק היא תאפשר תחרות של ממש בשוק הטלפוניה מול בזק.

ההצהרות של פרטנר על אספקת טלפוניה לשוק הפרטי מבוססות על כך שמשרד התקשורת יתיר לחברות הסלולר לעשות שימוש ב-VOB. גם במקרה שכזה, לפרטנר יהיה קושי מסוים מול מתחרותיה, שמחוברות לספקיות אינטרנט בתוך קבוצותיהן. לא מן הנמנע שבעידן ה-VOB, פרטנר תידרש לעשות חושבים ולבחון דרכים לחבירה לספקית אינטרנט גדולה כדי לספק את השירות בצורה אופטימלית.

בכל מקרה, כעת התחרות בתחום ה-VOB נראית רחוקה. משרד התקשורת מתקשה לגבש מדיניות בנושא וגורמים במשרד שוב מבטיחים כי בסוף ינואר תתפרסם המדיניות הסופית. גם לאחר פרסום המדיניות, ייקח זמן עד שהמשרד יגבש את הרישיונות החדשים לתחום. מנגד, משרד התקשורת יתקשה להמשיך ולמשוך זמן בנוגע להחלטה, כיוון שרישיון הניסוי השיווקי בטלפוניית VOB לקווי זהב ל-13 אלף המנויים שלה, צפוי לפוג כבר בסוף החודש הקרוב.

רק באמצעות ה-VOB ורק תוך קביעת כללי מדיניות שיאפשרו לשחקנים החדשים לפעול ולהתחרות בבזק - ירגיש צרכן התקשורת הישראלי תחרות של ממש בתחום הטלפוניה הביתית. עד אז מדובר בחגיגות פרטיות בלבד, שאנחנו - הציבור הרחב - לא ממש מוזמן להשתתף בהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully