וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נוחי רוצה למכור את שופרסל?

גלי ברגר

16.1.2007 / 16:06

אם הרשת תימכר לפי שווי של 1.15 מיליארד דולר אי.די.בי תוכל להתפאר במכירה מעל ערכה של החברה בבורסה - אותה חברה שב-2003 נסחרה לפי שווי שוק של 400 מיליון דולר

שופרסל, כך נראה, הולכת לעבור לידיים חדשות. אם עד היום באי.די.בי נמנעו מלאשר את קיומו של המו"מ שפורסם לראשונה ב-TheMarker, ובקבוצת ברונפמן העדיפו להתעלם ואמרו שהנושא עלה על הפרק לפני חודשיים, הרי שהודעת הבורסה של שופרסל שמה את הקלפים על השולחן - יש מוכר, יש קונה, והשאלות הן מה המחיר, למה אי.די.בי רוצה למכור ואיזה סיבה יש לברונפמן לקנות.

מצידו של דנקנר אומרים, כי שופרסל מהווה משקולת על אי.די.בי, שהיא בכל זאת חברת אחזקות, וכי יש כאן הזדמנות לגזור קופון ולממש את ההשקעה. אם הרשת תימכר לפי שווי של 1.15 מיליארד דולר ואפילו יותר, הרי שאי.די.בי תוכל להתפאר במכירה מעל ערכה של החברה בבורסה - אותה חברה שב-2003 נסחרה לפי שווי שוק של 400 מיליון דולר בלבד וערכה עלה בבורסה ב190% בזכות הניהול של אברהם ביגר היו"ר ואפי רוזנהויז המנכ"ל, ובזכות ההשקעה של אי.די.בי.

אולי בשנה האחרונה עלו מניות רשתות השיווק, אך גם הוכח כי הרשתות הגדולות - שופרסל והרבוע הכחול - נלחמות בעיקר אחת בשנייה, ולא מצליחות להגדיל את נתח השוק שלהן על חשבון הרשתות הפרטיות. למרות התחזקותה של שופרסל עם רכישת קלאבמרקט תמורת 800 מיליון שקל והמהלכים ליצירת מותג אחד לשופרסל - שכולל תתי רשתות ומותג פרטי - הנתח של השוק המאורגן, לפי איי.סי נילסן, ירד ב-1.6% והסתכם ב-62.8% (1-11/06).

ייתכן שלשופרסל אין עוד הרבה לאן לצמוח, ושדנקנר מעדיף להפטר מהאחזקה הזו עכשיו. אחרי הכל, כמה נקודות מכירה עוד יתווספו ל-232 הסניפים הקיימים? מיקומים אינם נמצאים בשפע במדינת ישראל, בוודאי לא במרכזי הערים, שהם כעת היעד הנחשק של רשתות השיווק. הצמיחה תצטרך להימצא במקומות אחרים.

דנקנר ידוע כמי שאוהב שליטה, ולכן יהיה לו אולי קשה להיפרד משופרסל - הרשת החזקה ביותר בישראל, אשר מכתיבה את המהלכים בשוק הקמעונאות. עם נתח שוק של כ-40% לפי איי.סי נילסן, נהנית הרשת מכוח קנייה עצום אותו היא מנצלת מול הספקים, ומביאה לצרכנים מבצעים וחוויות קנייה חדשות ואפילו תרומות בזמן מלחמה.

אבל מצד שני, גם דנקנר מבין כי בתחום הקמעונאות לשופרסל עוד יש לאן להשתפר, אבל לא בטוח שהיא השקעה שיושבת לו מספיק טוב בפורטפוליו של אי.די.בי. פרות מזומנים זה נחמד, אבל ההיסטוריה מוכיחה שבמיתון קצר רשתות השיווק גם יכולות להפסיד כסף. וחוץ מזה בעסקים צריך גם לדעת מתי למכור, וזה הזמן למכור את שופרסל.

אצל מתיו ברונפמן הסיפור קצת אחר. היהודי הקנדי העשיר, שרכש את בנק דיסקונט ומחפש לעצמו השקעות נוספות בישראל, היה עד לפני חמש דקות בעלים של רשת מזון - ורוצה כזאת בפורטפוליו שלו. הוא החזיק יחד עם שולם פישר ודודי ויסמן בשליטה ברבוע הכחול - רומן שהחל באפריל 2003 עם רכישתם את הרבוע הכחול תמורת 316 מיליון דולר, ולא היה מסיפורי האהבה המוצלחים שידע השוק הישראלי, בלשון המעטה. חליפות מכתבים, הכפשות, וויכוחים על אסטרטגיה, מינויים וכמעט על כל נושא אחר, היו חלק בלתי נפרד ממערכת היחסים בין ויסמן לבין ברונפמן ופישר.

שנה וחצי לאחר הרכישה כבר הציע ויסמן לרכוש את חלקם של ברונפמן ופישר, ובאחרונה נפתר הסכסוך וברופמן ופישר יצאו מאחזקתם ברבוע הכחול תמורת 52.6 מיליון דולר.

גורמים בשוק טוענים כי הסיבה העיקרית להתעניינות של ברונפמן בשופרסל היא רצונו להרגיז את ויסמן ולהתחרות בו עתה ראש בראש, הפעם מנקודת עליונות. האם שיקולי אגו הם שיגרמו לברונפמן לפתוח את הכיס ולהוציא 700 מיליון דולר, או שאולי הוא מאמין שלשופרסל יש לאן להתפתח? הכוח מול הספקים עשוי לגדול עוד יותר עם התחזקות המותג הפרטי, ובקמעונות הרווח בא ממחיר הקנייה ולאו דווקא ממחיר המכירה.

ייתכן גם שברונפמן לוטש את עיניו אל הנדל"ן של שופרסל. כפי שפורסם ב-TheMarker, ריט ישראל שבשליטת איש העסקים ליאו נואי עשויה לשתף פעולה ברכישת שופרסל מדנקנר ולפצל את הנדל"ן של שופרסל לחברה בת ולמכור אותו לריט ישראל, שתאגד אותו כקרן ריט הנהנית ממעמד מס מיוחד, ותשכיר אותו חזרה לשופרסל. נכס נדל"ני נוסף של שופרסל פרט לסניפים, הוא המרכז הלוגיסטי בראשון לציון, שבבנייתו הושקעו 200 מיליון שקל לפני עשור, ושופרסל יכולה לנצל אותו גם כנקודת אספקה לקמעונאים אחרים או אולי אפילו בבעלות החדשה למכור אותו. אחרי הכל, מי כמו ברונפמן, שמקים עכשיו את מתחם איקאה החדש, יודע כמה ראשון לציון שווה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully