וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיד בנק ישראל: הצמיחה ב-2006 תגיע ל-4.6%

טל לוי

23.1.2007 / 10:57

סטנלי פישר על השחיתות: הלוואי שהפרשיות לא היו קורות אך חשוב להדגיש כי הן מטופלות באופן רציני. זוהי נקודת אור חשובה

"המשק יצמח השנה ב-4.6% והאינפלציה תכנס לתחום היעד של 3%-1%", כך אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בפאנל שעסק בנושא רפורמת בכר שנערך בכנס הרצליה במלון דניאל, "אנו עדיין מתמודדים עם בעיית העוני. בנק ישראל מתייחס למדד שבוחן את יכולותו של כל פרט לרכוש סל מוצרים בסיסי כלומר לרמת העוני האבסולוטית. משנת 2005 חלה ירידה ברמת העוני האבסולוטית וזאת לאחר שעלתה בשנים 2004-2001. את הירידה ב-2005 ניתן לייחס לצמיחה שכבר החלה ב-2003. ראינו ב-2005 גם ירידה בעוני היחסי".

"לכולנו יש נטייה לייחס הישגים בעצמנו אולם האמת היא שחלק מהישגי המשק הישראלי ב-2006 נובע ממצבה הטוב של הכלכלה העולמית שרשמה השנה צמיחה גבוה ואינפלציה נמוכה. אבל גם אם לוקחים בחשבון את הגורמים החיצוניים ניתן לייחס חלק גדול מההישגים לפעילות שלנו", אמר פישר.

פישר אמר כי בשנים האחרונות ראינו מדיניות תקציבית מוצלחת. הממשלה העבירה את תקציב 2007 ממש סמוך לסוף 2006. הגורם השני במדיניות המקרו הוא מדיניות הריבית של בנק ישראל. "אי אפשר שלא לציין את הדבר הכי חשוב בהצלחת המשק: תפקודו של הסקטור הפרטי והעסקי אשר מזה שני םצומח בקצב מהיר מהמשק כולו שצומח גם הוא בקצב די מהיר".

פישר חרג ממנהגו כאשר הכריז כי ברצונו להתייחס לפרשיות השחיתות "הלוואי שהפרשיות לא היו קורות אולם חשוב להדגיש כי ברגע שעולות פרשות שכאלה הן מטופלות באופן רציני ובמהירות. זוהי נקודת אור חשובה והיא לא טריוויאלית. זה אומר שהתשתית החוקית לא מוכנה להשלים עם תופעות לא חוקיות ואסור לשכוח שבמצב הנוכחי כי במרבית המקרים עדיין מדובר בחשדות בלבד ולא ברור מה יקרה בסופו של התהליך. מניסיון, היו בעבר מקרים לא מעטים בהם חשדות הסתיימו בלא כלום".

"החינוך הוא נושא חשוב"


פישר הציג רשימה של רפורמות עליהן עובדים בבנק ישראל במטרה לשמר את תנופת הצמיחה.

"הרפורמות שאנו מציעים להתמקד בהן הן תחום שוק העבודה ותחום הרווחה - כאשר הראשונה בהן היא מס הכנסה שלילי. נושאים נוספים הם עידוד היציאה לעבודה ובראשם הטיפול בילדים והרחבת תוכנית ויסקונסין בכוונים הנדרשים כעת", אמר פישר.

היוזמה השנייה שהציע פישר היא בתחום ההשכלה: "החינוך הוא נושא חשוב שמסייע בטווח ארוך לצמיחת המשק ולצמצום הפערים החברתיים. בשנים האחרונות התשואה להשכלה עלתה מאוד. חשוב לבחון רפורמה בהשכלה הגבוהה אבל גם בחינוך היסודי והתיכון. לשמחתנו הוקמה ועדה בראשות בייגה שוחט שפועלת בתחום ההשכלה הגבוהה".

נושא שלישי הוא התרות בתחום הבנקאות: ועדת בכר הצליחה להגביר את התחרות בשוק האשראי אבל נותר אתגר נוסף: הגדלת התחרות בצד הצרכני. בתחום הזה עוסק בעיקר המפקח על הבנקים יחד עם הנהלת הבנקים ואנו מכינים כעת דרכים להגברת התחרות במערכת הבנקאות כולל הקלת המעבר מבנק לבנק. "בנק ישראל הכין הצעת חוק שמציעה שהבנק יפקח על עמלות בתחומים בהן אין תחרות", אמר פישר.

נושא רביעי הוא תחום התשתית. נושא חמישי הוא תחום הנדל"ן וזאת במטרה להקל על תהליכים בירוקרטיים כמו רישום ורישוי של נכסים. "רפורמות בתחום הנדל"ן אינן תהליך פשוט אבל חשוב לשחרר את שוק הנדל"ן של ישראל מהמגבלות הרבות שישנן כיום". אמר פישר. נושא שישי הוא תקציב הביטחון עליו לא הרחיב פישר דברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully