וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב פרנקל אופטימי: 2007 שוב תהיה שנה טובה

איתן אבריאל, דאבוס

24.1.2007 / 10:23

נגיד בנק ישראל לשעבר במושב הפתיחה של הפורום הכלכלי בדאבוס: אני מאמין שהשווקים יכולים לספוג כמעט כל אירוע קשה

נגיד בנק ישראל לשעבר, יעקב פרנקל, במושב הפתיחה בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס: "אני אופטימי ל-2007, אבל לא בצורה קיצונית. אני מאמין שהשווקים הפיננסיים יכולים לספוג כמעט כל אירוע קשה". בניגוד לכלכלנים רבים, שבמהלך השנים פירסמו תחזיות שחורות וצפו משברים - פרנקל כמעט תמיד צדק בתחזיות האופטימיות שלו. גם הכלכלנים האחרים במושב הפגינו אופטימיות לגבי 2007.

לאורה טייסן, כלכלנית בברקלי אמרה כי, "שאר העולם מאיץ וארה"ב מאיטה - כך שכולם צומחים היום באותו קצב. על ארה"ב להתמקד יותר בהשקעות". לדבריה, 2006 היתה שנה חזקה של גידול במסחר העולמי, העולם ספג מחירי נפט גבוהים והתמודד איתם - מה שהפך את השנה לנהדרת.

אולאללה מונטק, סגן הוועדה לתכנון כלכלי בממשלת הודו, חוזה כי הודו תצמח בשנה הקרובה ב-8%-9%. הכלכלן היחיד שהסתייג מהתחזיות האופטימיות הוא נוריאל רוביני, כלכלן ב-NYU, אשר הדגיש כי המצב בשוק הנדל"ן האמריקאי הוא כבר שפל ולא סתם האטה, וכי 16 בנקים למשכנתאות כבר פשטו את הרגל. רוביני טוען כי אם כלכלת ארה"ב תבצע נחיתה רכה, אזי תישמר הצמיחה המהירה בשאר העולם, לרבות אירופה. אולם, אם תירשם נחיתה קשה באמריקה - היא תשפיע על כל העולם.

פרנקל התייחס למצבה של כלכלת ארה"ב ואמר כי "אני רואה תסריט של נחיתה קשה, ואני בכלל לא בטוח שתהיה נחיתה כלשהי. הנתונים של הכלכלה הם הטובים ביותר מזה יותר מעשור, וגם אם יש האטה בתחום הנדל"ן למגורים - השווקים יספגו אותה".

פרנקל אמר עוד כי "המפתח הוא האם אנשים מאמינים בשורה התחתונה של התחזית. חברות מודרניות עוסקות בתמחור נתונים וניהולם, AIG עובדת בכל העולם. אנחנו רואים סיכון בכך שמדינות נסוגות ממנגנונים של שוק פתוח ותמחור חופשי. אנו רואים מדינות שמנסות להגן על חלקן בתעשיות שלהן - וזו שגיאה".

לדבריו, המדיניות הנכונה בהודו צריכה להיות פתיחה גדולה יותר להשקעות והשתתפות של חברות זרות בכלכלה ההודית. לכך השיב מונטק, כי "זו הגישה שלנו, וכך עשינו. יש לנו בכל זאת תחושה שאין נזק במדיניות זהירה טבעית, לפיה אפשר לעשות את הדברים האלה בצורה איטית. המדיניות הזו תמשיך. יש לנו כבר דו"ח המדבר על פתיחה מלאה של השווקים, אבל אנחנו מאמינים שניתן לעשות את זה בקצב זהיר".

טייסן התייחסה לאוכלוסיה האמריקאית ואמרה כי, "האמריקאי הממוצע מרגיש היום שהוא לא נהנה מהגלובליזציה. הרווחים הגיעו, אבל הם נשארו ב-10% העליונים של האוכלוסיה. אין בעיה עם ה-10% התחתונים, כי הם מועסקים בתחום השירותים, והבעיה היחידה שלהם היא הגירה. הבעיה היא באמצע". בתגובה אמר מונטק כי, "נראה לי שמקבלים את ההנחה שהודו וסין לוקחות משרות מארה"ב - אבל אני חושב שיש מחקר מראה שהסיבה לכך היא דווקא טכנולוגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully