וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

800 מנכ"לים רוצים להמשיך את החגיגה

איתן אבריאל, דאבוס

24.1.2007 / 13:29

את האופטימיות בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס רואים גם מחוץ לאולם הכנסים. למרות שיש אתגרים גלובליים לדבר עליהם - מצבם האישי של משתתפי הוועידה מעולם לא היה טוב יותר

כדי לדעת מה מצב הרוח של הכלכלה העולמית ומה חוזים המנהיגים שלה, הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס 2007 הוא המקום להתחיל. האירוע השנתי המסורתי של הפורום הכלכלי העולמי הוא הרבה יותר מסתם עוד ועידה. עם 800 מנכ"לים של החברות הגדולות בעולם, לרבות מנהלים של 73 מתוך 100 החברות המובילות, 2,400 משתתפים מ-90 מדינות, 24 ראשי מדינות, 240 מנהלים של חברות מדיה ו-223 דיונים בכל נושא כלכלי ופוליטי שאפשר לעלות על הדעת ? כנס דאבוס הוא זירת המשחקים של הגדולים.

הנושא הרשמי של הכנס השנה הוא "השינוי במשוואות הכוח של הכלכלה הגלובלית", עם דגשים צפויים על התחממות כדור הארץ ומהפכת האינטרנט, אבל מה שהמשתתפים באמת רוצים לדעת זה האם יימשכו החיים הטובים שאליהם התרגלו בשנתיים האחרונות.

והתשובה היא: כן, כן וכן. כבר בכנס הפתיחה של הוועידה, שבאופן מסורתי מתמקד בתחזיות כלכליות ובבעיות של הכלכלה הגלובלית, היו כמעט כל חברי פאנל הכלכלנים מאוחדים בדיעה שלפנינו עוד שנה מושלמת - הכלכלה הגלובלית מתנהלת בדיוק כמו שצריך, בלי תקלות ובלי הגזמות. Goldilocks Economoy ? כך הם קוראים למצב הזה, בהשאלה מתוך הסיפור על זהבה ושלושת הדובים, אשר הדייסה שלה היתה בדיוק כמו שצריך, לא חמה ומדי ולא קרה מדי.

מי שמוביל את הקו האופטימי הזה, כבר 6 שנים ברציפות, הוא הכלכלן הישראלי יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל וכיום סגן יו"ר של חברת הביטוח האמריקאית הענקית AIG. פרנקל, ללא ספק הכוכב של פאנל הפתיחה, היה חד משמעי כאשר פתח את המושב ואמר כי "לדובים שמסתובבים בשטח יש נטייה לגדל קרניים ולהפוך לשוורים".

שאר הפאנליסטים - כלכלנים בכירים מהודו, סין וארה"ב - הסכימו איתו: הכלכלה העולמית במצב מצוין ? ואילו אנחנו, סין והודו, נמשיך במרוץ שלנו בניסיון להדביק את המערב עם צמיחה של 8%-9% בשנה הקרובה. בדיון אמנם היה כלכלן זהיר יותר, נוריאל רוביני מאוניברסיטת NYU, אבל הטיעונים שלו והתחזיות הקודרות על "נחיתה קשה" של הכלכלה האמריקאית נדחו בנחרצות על ידי פרנקל. בכל שש השנים האחרונות היו כלכלנים שחזו שחורות, פרנקל תמיד היה אופטימי ? והוא תמיד צדק.

אבל את האופטימיות רואים גם מחוץ לאולם הכנסים. האווירה טובה, החיוכים זורחים על הפנים, ומדוע לא? למרות שיש נושאים ואתגרים גלובליים לדבר עליהם - מצבם האישי של משתתפי הוועידה מעולם לא היה טוב יותר: הרווחיות של החברות הגדולות בעולם ושכר המנהלים נמצאים בשיא של יותר מ-10 שנים.

לאופטימיות הסוחפת של ראשי העולם העסקי יש גם סימוכין בסקר חדש שפירסמה חברת רואי החשבון PWC, הקובע שיותר מ-90% מהמנכ"לים הגדולים צופים כי רווחי החברות שלהם ימשיכו לגדול גם ב-12 החודשים הקרובים.

שיעור דומה של מנהלים בכירים מאמין בעוד נתון אופטימי בצורה יוצאת דופן: החברות שלהם ימשיכו להציג גידול בשורת ההכנסות בכל אחת מ-3 השנים הקרובות. את המספרים האלה קל להצליב עם התחזיות של קרן המטבע הבינלאומי, גוף המחקר הכלכלי המוביל בעולם, הקובע כי הכלכלה הגלובלית תצמח ב-2007 ב-5%, למרות הציפיות להאטה בקצב הצמיחה בארה"ב. כיצד - בעיקר בזכות סין, הודו ועוד מדינות מתפתחות, אשר משקלן בכלכלה הגלובלית רק הולך ועולה מדי שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully