וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעה בתוצאות של יפאורה; טמפו מציגה שיפור

הארץ

20.8.2001 / 9:07

מאת רותם שטרקמן

שתי החברות הבורסאיות המשווקות משקאות קלים, יפאורה וטמפו , פירסמו אתמול את דו"חותיהן הכספיים לרבעון השני של 2001. בדו"חות ניכר שיפור בתוצאות של טמפו, והרעה באלה של יפאורה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2000. בשתי החברות ניכרת פגיעה במכירות בעקבות אירועי האינתיפאדה, המקשים על הפעילות בשטחי האוטונומיה, ופוגעים בתיירות הנכנסת.

המיתון במשק משפיע לרעה על מכירותיהן של החברות, בעיקר בשוק הקר (במסעדות ובקיוסקים), ופחות בשוק החם (החנויות). בנוסף, חג הפסח חל השנה בתחילת אפריל, כך שמרבית המכירות לקראתו היו ברבעון הראשון, לעומת 2000 שבה מרבית המכירות לפסח היו ברבעון השני.

שני הרבעונים העיקריים של מכירות השתייה הקלה, הבירה והמים, הם הרבעונים השני והשלישי, בהם חלים חודשי הקיץ והחגים. מתוצאות הרבעון השני, שהסתיים לא מכבר, ניתן ללמוד על מצב הענף.

מלבד המצב הכלכלי הקשה בו נמצא המשק, והפגיעה כתוצאה מהאינתיפאדה, סובלות משווקות השתייה הקלה והבירה, מהתחרות הגוברת בין המותגים, המתבצעת בעיקר בתקופה זו. במקרים רבים זוכות במאבק הפרסומי בעלות הכיס העמוק, קוקה קולה וטמפו, המשקיעות מיליוני דולרים בשנה על קמפיינים פרסומיים ומבצעי מכירות יקרים. קוקה קולה, אינה נסחרת בבורסה, ולכן לא ניתן לבחון את תוצאותיה העסקיות.

הקמפיינים הפרסומיים של טמפו, כפופים למדיניות של חברת הייניקן (המחזיקה בכ-18% מהמניות), אומר מנהל הכספים של טמפו, עופר לוקס. לדבריו, ההשקעה במותגים גדולה בגלל חשיבותם לחברה: "המותגים הם הנכסים שלנו", אמר.

הקמפיין של גולדסטאר, מותג הבירה המוביל בשוק, הוא בהיקף של 1.5 מיליון דולר; במותג המים המינרליים סאן בנדטו מושקעים 1.5 מיליון דולר, ובבירה מכבי - 600 אלף דולר. גם במותג המצליח ג'אמפ השקיעה טמפו כ-1.5 מיליון דולר. מכירות הבירה נפגעו בעיקר מהירידה במספר התיירים שבאים לישראל.

יפאורה, לעומת זאת, היא חברה פחות ממותגת ופונה לשוק הזול יותר, בעיקר במותגים RC קולה ותפוזינה. ייתכן שזו הסיבה לקשיי יפאורה, משום שהמכירות לאוטונומיה פגעו בתוצאות החברה בצורה חריפה יותר בהשוואה לפגיעה בטמפו.

התחרות בין היצרנים המובילים בענף, שהתגברה בגלל צמצום בביקושים, גורמת גם לחברות להוריד את מחירי המוצרים שבעבר היו גבוהים יותר, ופוגעת ברווח הגולמי.

התוצאות של יפאורה לרבעון השני מלמדות על ירידה חדה של 11% במכירות הרבעון השני של 2001, לעומת הרבעון השני של 2000. הרווח הנקי צנח ב-55% והגיע ל-3 מיליון שקל בלבד. חלק מהירידה במכירותיה של יפאורה, מוסבר בצמצום יזום שהחברה מבצעת ללקוחות שהתקשו לשלם במועד, לצורך מניעת סיכוני אשראי.

טמפו לעומתה שיפרה את תוצאותיה בשורה התחתונה, ועברה מהפסד נקי של 300 אלף דולר, לרווח של 3.2 מיליון שקל. גם בראי החצי הראשון של השנה ניתן לראות אצל טמפו שיפור, כאשר החברה הפסידה 2.5 מיליון שקל, לעומת הפסד גדול של 13.7 בתקופה המקבילה ב-2000.

לדברי לוקס, אצל טמפו - שהפסידה 26 מיליון שקל ב-2000 - היה הרבה מקום לשיפור בתוצאות. לדבריו, ההשקעות בשיווק המותג פפסי ב-1999 היו גדולות, אך נתח השוק לא גדל מעבר לכ-10%, והחברה לא תולה ציפיות גדולות במותג זה גם בעתיד.

לוקס הוסיף כי השיפור בתוצאות החברה נבע ממיקוד המותגים, ומהטבת תנאי הסחר. "יצאנו מהסחרור של מלחמת המחירים", אמר. בנוסף ציין לוקס את השיפורים הטכנולוגים במפעל, שהורידו את הוצאות הייצור. לדבריו, העברת המפעל מאזור התעשייה בחולון, ואיחודו עם המפעל בנתניה, יבואו לידי ביטוי בחצי השנה הבאה. לדבריו, שבחת הנדל"ן הפנוי יוסיף לחברה בשנה הבאה.

בנוסף להגדלת מכירותיה של טמפו בכ-5%, זינק הרווח הגולמי ל-114 מיליון שקל, לעומת 85 מיליון ברבעון המקביל. יו"ר טמפו, ז'אק בר, אמר כי "החברה מצליחה להגדיל את המכירות ולצמצם את ההפסד למרות ההאטה הכלכלית במשק וההידרדרות במצב הביטחוני, הודות להיערכות שיווקית נכונה, שיפור מערך המכירות והתייעלות בייצור".

בתחום המים המינרליים מתחרות טמפו (סאן בנדטו) עם נתח שוק של 11%, ויפאורה (עין גדי) 15%, על המקום השלישי בנתח השוק. השולטות בתחום זה בשוק, הן חברות המים מי עדן (עם 38%), ונביעות (עם 22%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully