וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתמזגים בכל מחיר

הארץ

20.8.2001 / 9:13

חלון ההנפקות נסגר והקרנות מנסות בכל דרך לממש את אחזקותיהן

מאת עודד חרמוני

השבוע נמכרה חברת מנטה הישראלית לחברת גראף און האמריקאית בעסקת מניות של 6 מיליון דולר. עסקה זו מצטרפת לכמה עסקות שבוצעו בחודשים האחרונים, שבהן נמכרו חברות דוגמת אורמיר, מקסימל וויאון, לחברות ענק בעסקות של 10-30 מיליון דולר. המשותף לכל העסקות האלה הוא שהחברות הישראליות שנמכרו עמדו על סף סגירה, ושווי העסקות היה נמוך מעסקות שבוצעו בעבר.

קרנות ההון סיכון הישראליות מנסות כיום למכור במחירים נמוכים חברות סטארט-אפ שצפויות להיסגר ולהימחק. משקיעי ההון סיכון הישראלים, שיודעים כי חלון ההנפקות סגור בפניהם, מנסים בכל דרך לממש את אחזקותיהם בחברות, בעזרת האמצעי היחיד שנותר ברשותם - עסקות מיזוג ורכישה (M&A). המטרה היא להשיב ולו חלק מההון שהושקע בחברות, בחזרה למשקיעים.

תמונה דומה עולה מהנעשה בתעשייה בארה"ב. רק 9 חברות סטארט-אפ אמריקאיות בעלות גב של משקיעי הון סיכון הצליחו לבצע הנפקה ציבורית ברבעון השני של 2001 - כך עולה מדו"ח של חברת המחקר Venture Econimics שפורסם באחרונה; זאת, לעומת 51 חברות ברבעון המקביל ב-2000.

למרות ההאטה בתעשיית ההיי-טק העולמית וסגירת החברות חדשות לבקרים, דווקא ברבעון השני של 2001 נרשמה עלייה במספר עסקות M&Aבארה"ב, לעומת הרבעון הראשון של השנה. על פי Econimics Venture, 76 חברות היי-טק אמריקאיות נמכרו ברבעון זה, ירידה של 12% לעומת רבעון השיא של התעשייה האמריקאית שנרשם ברבעון המקביל 2000.

אלא שמספרים אלה משקפים תמונה חלקית בלבד. בעוד שמספר העסקות עולה מרבעון לרבעון מאז רבעון השפל שנרשם בסוף 2000 (46 עסקות), נרשמת ירידה משמעותית מדי רבעון בהיקף העסקות המבוצעות. היקף כלל העסקות שבוצעו ברבעון השני של 2001 היה 2.02 מיליארד דולר - ירידה של 71% לעומת הרבעון הראשון של השנה וירידה של 92% לעומת רבעון השיא המקביל ב-2000, שבו נרשמו עסקות מכירה בהיקף של 25.9 מיליארד דולר. היקף העסקות שנערכו ברבעון השני של 2001 מבליט את השפל הגדול של התעשייה האמריקאית מאז 99'. קרנות ההון סיכון מבצעות מכירות חיסול של החברות שבהן השקיעו, כשהשווי הממוצע של חברה נרכשת ירד ברבעון השני ל-61.3 מיליון דולר בלבד, לעומת 218 מיליון ברבעון הראשון ו-478 מיליון לפני שנה.

אף שבישראל אין עדיין נתונים מלאים על היקפי עסקות המיזוגים והרכישות במחצית הראשונה של 2001, בתעשייה מעריכים כי המגמה דומה לזו שבתעשייה האמריקאית. ב-2000 רשמה התעשייה הישראלית שיא בהיקף עסקות המיזוגים והרכישות - יותר מ-12 מיליארד דולר. שווי זה הגיע בתחילת 2001 לכשליש משווי החברות בעת מכירתן. מקורות בתעשייה אומרים כי עסקת-ענק דוגמת מכירת כרומטיס, לא תשוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully