וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל TTR: אני מאמין שהירידות במניה יימשכו גם היום, אבל הן אינן משקפות את המצב בחברה

גתית פנקס

20.8.2001 / 13:26

לדבריו, בחברה עצמה הופתעו מנפילת המניה ב-68% ב-3 ימי המסחר האחרונים; להערכת החברה, הסיבה המיידית היא "מרג'ין קול", שגרם למשקיעים ממונפים למכור מניות

לא תמצאו הרבה אנשים ששמעו על חברת TTR (סימול TTR) מכפר סבא. למעשה, לא הרבה יודעים שהיא נסחרת בוול סטריט, וקשה לומר שהיא מספקת ידיעות מרשימות או שהיא ממלאת את העמודים הראשונים או אפילו הפנימיים בעיתונות הכלכלית המקומית.

עם זאת, החברה הישראלית שריכזה סביבה את מחזור המסחר הגבוה ביותר ביום שישי היתה חברת קומברס , ואחריה - מפתיע ככל שזה יהיה - ניצבה TTR עם מחזור מסחר ער ביותר של יותר מ-5 מיליון מניות - פי 33 מהממוצע במניה.

מי? כן, מדובר בחברה שהטכנולוגיה שלה (שנקראת SafeAudio) נועדה למנוע העתקה לא חוקית בתחום התקליטורים. החברה הוקמה בשנת 1994 והיא נסחרת בבורסת הנאסד"ק החל מ-1997, ובהמשך החלה להיסחר גם בבורסת ברלין (סימול TEJ). החברה לא ייצרה הכנסות כלל במחצית הראשונה של השנה, וגם ההכנסות שייצרה בעבר היו סמליות ביותר.

"החברה בסדר גמור", אומר משה (מארק) טוקאייר, מייסד, יו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. "העסקים שלנו במצב טוב וגם המעמד הפיננסי: יש לנו 6.8 מיליון דולר היום בבנק, כך שהירידה במניה לא משקפת את מצב החברה", הוא אומר. "הופתענו מאוד מהירידות במניה, ואני מעריך כי הן לא נעצרו וימשיכו גם היום".

שמועות או הערכות נכונות?

לא מעט שמועות אפפו את החברה בתקופה האחרונה, בהן: החברה עומדת בפני פשיטת רגל; היא נתונה תחת חקירה של רשות ניירות ערך האמריקאית; והשמועה המשמעותית ביותר - הטכנולוגיה של חברת מקרוויז'ן (סימול MVSN) - שמחזיקה בכ-10% מהון מניות TTR ונחשבת לשותפתה האסטרטגית הגדולה - אינה עובדת. ולנוכח זאת, גם המוצר ש-TTR מפתחת אינו יעיל.

התוצאה: בשלושת ימי המסחר האחרונים איבדה המניה 68% מערכה, ומצאה עצמה יורדת מרמה של כ-5.7 דולרים למחיר של כ-1.8 דולרים בלבד. אז כיצד מסביר טוקאייר בכל זאת את הירידות, אם הכל מצוין בחברה? "אנו מעריכים שמדובר בעיקר באפקט של 'מרג'ין קול'", הוא אומר. "ברגע שמחיר המניה ירד מתחת ל-5 דולרים, היו משקיעים רבים ממונפים שקיבלו הוראות מהבנקים ומהגופים המלווים למכור את המניות כדי להבטיח את החזר ההלוואות. ככל שהירידות החריפו, כך יותר ויותר משקיעים נאלצו למכור", הוא אומר.

יצוין כי כ-70% מהון מניות החברה מוחזקים בידי הציבור. המרג'ין קול היא פקודה המאלצת משקיע להחזיר הלוואה שנטל כדי לרכוש מניות כשהמחיר יורד בשיעור חד. נשמע לכם כי ההסבר של טוקאייר פשטני? ובכן, משקיעיו מוכנים להישבע שהמרג'ין קול יצרה Snow-Ball.

המשקיעים לא מתייאשים

מנהל קרן נאמנות שמושקעת בחברה בשיעור של פחות מ-5% (750 אלף מניות) מוכן להתחייב לכך שאין שום דבר לא תקין בפעילות החברה. "כשהתחילו הירידות נלחצתי", אומר המשקיע המוסדי. "הייתי משוכנע שהנה, החברה פושטת את הרגל. לאחר שיחות עם ההנהלה השתכנעתי שאין שום בעיה בחברה, ושמדובר פשוט באפקט של כדור שלג".

והנה הסצנריו שהוא משרטט: "כאשר המניה ירדה מתחת ל-5 דולרים לנוכח השמועות שהיו סביב החברה, בשלב ראשון ודאי ביקשו מהמשקיעים להיכנס ל-Cash Position. המכירות גרמו לכך שהמניה המשיכה לרדת, ואז הם נאלצו לכסות חלק גדול יותר".

"הידיים החלשות מכרו"

הוא גם אינו מוציא מכלל אפשרות ששורטיסטים או מתחרים הפיצו את השמועות. אז מי מכר? מהסתכלות ב-Second Tier עולה כי משקיעים מוסדיים "זרקו" בלוקים גדולים לשוק, לעתים מדובר גם בבלוקים של כמה מאות אלפי מניות. "כל הידיים החלשות מכרו את המניות. אני יכול להבין את האכזבה - הרי TTR מבטיחה שיהיו הכנסות ובינתיים אין, אבל אנחנו משקיעים לטווח הרחוק ומאמינים בחברה", אומר מנהל הקרן.

והוא אף מביא בתור הוכחה את העובדה שהמניה נעצרה ולא הגיעה גם לרמות של פחות מדולר: "היתה תנועה גדולה של רוכשים, בעיקר מנהלי קרנות", אומר מנהל הקרן. "הרי אם 5 מיליון רק מכרו את המניות, יום המסחר אמור היה להסתיים במחיר של סנטים בודדים למניה, ועובדה שזה לא קרה. אני יודע על אנשים שהחליטו לנצל את המחיר הנמוך למצוא מציאות. אלה לא ילדים קטנים", הוא מסכם.

יש לו אף טענות לגבי מקרוויז'ן, שחיכתה זמן רב למדי לפני שפירסמה הכחשות לגבי ההערכות כי יש בעיות בטכנולוגיה שלה. "לא מדובר בחברה שמכחישה או מתייחסת לכל שמועה שיש בשוק. אני עצמי התקשרתי אליהם והם לא ענו לי. אני מעריך שהם מצטערים שלא הכחישו קודם לכן, ואז המניה שלהם לא היתה נופלת בצורה כזו", הוא אומר.

גם נסיונה של TTR לפרסם ביום שישי הודעה חיובית על התקדמות עסקית, לא סייע בצורה מרשימה למניה להפוך כיוון, אם כי זה מיתן את הירידות. TTR הודיעה ביום שישי כי מקרוויז'ן חתמה על הסכם עם חברת Sonopress - חברה בתאגיד המדיה הגרמני ברטלסמן, לפיו היא תעשה שימוש בטכנולוגיית ה-SafeAudio של TTR. המניה, מכל מקום, סיימה באותו יום את המסחר בירידה של 18.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully